כחלון: "אני רק מנסה לעצור את מחירי הדיור"

שר האוצר נאם בכנס של אגף התקציבים ■ הדגיש את ההסכמות בין האוצר למשרד הביטחון ולרפורמות במשק ■"בזכות מודל פנסיית ברירת המחדל אנשים יחסכו עד 800 שקל בחודש"

"יש איזה תחושה שאני העליתי את המחירים בשוק הדיור, ואני רק מנסה לעצור אותם. אנחנו כרגע בשיא התנופה במחיר למשתכן. ברגע שהפסקנו את עליית המחירים של הקרקע זה יבוא לידי ביטוי וככל שיצטברו ההיצעים אנחנו רואים מחקרים - לא של גופים אינטרסנטיים אלא של גופים אובייקטיביים - ואנחנו רואים שהשוק בדרך הנכונה".

שר האוצר, משה כחלון, דיבר בכנס של אגף התקציבים והדגיש בדבריו את ההסכמות בין האוצר למשרד הביטחון: "כשהרמטכ"ל מספר לי שהעלאת שכר חובה עודדה את הגיוס ואת המוטיבציה של החיילים לשרת ביחידות קרביות - אין סיפוק גדול מזה. אם תקציב הביטחון נסגר על תכנית רב-שנתית, והרמטכ"ל מספר שזה עצר נשירה של אנשים טובים שהרגישו מותקפים ושכל הזמן יש עליהום והיום יש להם שקט ואופק שירות - אז משרד האוצר עשה דבר גדול.

"הוא גם מספר שבנושא ההתעצמות של צה"ל הוא אומר, ואני מצטט, 'למלא את תפקידי בצורה המיטבית' - זה דבר גדול. אני מאמין בזה שאנחנו צריכים צבא חזק - תפיסת עולמי היא שאם לא יהיה צבא חזק לא תהיה מדינת ישראל ולדעתי גם לא יהיו יהודים.

"החוויה האחרונה שלי - תגידו, זה בנאדם לא נורמלי - בחרתי בחופשת סוכות להיות בבירקנאו, באושוויץ ובגטו ורשה. נסעתי עם אשתי. והתחזקה בי התודעה כמה שאנחנו צריכים להיות חזקים בארץ הזאת. אנחנו האוצר עושים היום עבודה מצוינת מול שכנינו הפלשתינאים, מקבלים הערכה גם מהאמריקאים, אבל זה לא קשור לזה שאנחנו צריכים להיות חזקים ובזכות משרד האוצר שעשינו תכנית מסודרת אחראית עם הרבה שקט והרבה ביטחון".

בהתייחסו לרפורמות במשק אמר כחלון כי אצל "ידידנו האמריקאים כשנפתח הייבוא ויורדים המחירים - יש מסיבות. אצלנו יש הפגנות". כחלון ציין כי בזכות מודל פנסיית ברירת המחדל "אנשים יחסכו עד 800 שקל בחודש."

לאחר ששר האוצר הקודם יאיר לפיד תקף בנאומו בכנס אגף התקציבים את אנשי האגף, העדיף כחלון לשבח אותם ואמר כי "זה לא סוד שאני מעריץ את החבורה הזאת ורואה את הפעילות שלהם. זה מעורר כבוד, ואני חושב שמדינת ישראל ועם ישראל יכולים להיות גאים בקבוצה הזאת."

 

הממונה על התקציבים אמיר לוי שנאם אף הוא בכנס אמר כי "שוק התקשורת הוא אחד הענפים המונופוליסטיים ביותר במשק, עם רמות רווחיות שאין עוד ענף כזה לא בישראל ולדעתי גם בחברות תקשורת אחרות בעולם, ובחוק ההסדרים הקרוב, למרות לחץ כבד מאד שמופעל אנחנו מביאים מספר צעדים לפתיחת שוק השידורים לתחרות ולפתיחת שוק התשתיות לתחרות".

לוי התייחס בדבריו למס שיוזם האוצר על הדירה השלישית ואמר כי "יזמנו את זה כי אנחנו חושבים שזה נכון כלכלית. הנרי ג'ורג' היה כלכלן ופילוסוף שחי במאה ה-19 וביקש לקדם הטלה של מס על מרכיב ערך הקרקע בנדל"ן, שמכונה מס ג'ורג'יאני, כיון שערך הקרקע אינו נובע מפיתוח כלכלי או מיגיעה אישית אלא מפעולות הקהילה וההשקעה ציבורית. לכן גם אנחנו חושבים שיש לחלוק את ההכנסות ממרכיב הקרקע עם כלל הציבור באמצעות מיסוי ייעודי ואנחנו בטוחים שלמרות הלחץ הכבד זה יעבור."

לוי סקר את צעדי האוצר במסגרת התקציב וחוק ההסדרים. בהתייחס לתוכנית האוצר לפיתוח המגזר הערבי אמר לוי כי "יש ניצנים ראשונים של שינוי לקיחת אחריות חברתית של המנהיגים באוכלוסייה הערבית".