סיליקון פוליטיקס

בעמק הסיליקון תומכים בגלוי בקלינטון, ואילו יזמי ההיי-טק הישראליים שותקים

דונלד טראמפ והילארי קלינטון  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ והילארי קלינטון / צילום: רויטרס

הבחירות לנשיאות המתקיימות היום בארצות-הברית ממקדות את תשומת-הלב הציבורית ברחבי העולם. תוצאות הבחירות האלה ישפיעו במישרין או בעקיפין על חייהם של מיליארדי אנשים, על מדינות, על עמים ועוד ועוד. וכמובן גם על תעשיית החדשנות העולמית ובמסגרתה גם על ההיי-טק הישראלי. אחת התופעות המעניינות, ובמובנים רבים גם היפות, הכרוכות בבחירות בארצות-הברית, היא ה-Endorsement, התייצבותן של דמויות בולטות לצידו או לצידה של המועמד/ת שלהם לנשיאות.

לברון ג'יימס, למשל, כוכב הכדורסל הענק של קליבלנד, הודיע בחודש שעבר על תמיכתו בהילארי קלינטון. במכתב למיליוני אוהדיו הוא סיפר על ילדותו במשפחה חד-הורית ענייה בשכונה קשה ועל המחויבות שלו היום, כאדם עשיר שפרץ את כל החסמים האפשריים, להחזיר חזרה לחברה ולתמוך בחינוך של ילדים בעלי רקע כלכלי קשה. הוא הוסיף כי הוא חש שהילארי קלינטון מזדהה עם אותם הערכים שמניעים אותו, ולכן הוא תומך בה במירוץ לנשיאות ארצות-הברית.

וכמו לברון ג'יימס כך גם סלבריטאים רבים אחרים, ולא רק ספורטאים אלא גם שחקני קולנוע, סופרים, אנשי ציבור בתחומים שונים ורבים אחרים הביעו את הזדהותם עם אחד מהמועמדים במהלך החודשים האחרונים.

95% תומכים בהילארי

גם עמק הסיליקון נוטל חלק בתופעת ה-Endorsement. ככלל, הן בגלל היותו חלק ממדינת קליפורניה הצבועה רובה ככולה בצבע הכחול (הדמוקרטי) והן בשל המכנה המשותף לרבים מהיזמים והמנהלים הבכירים בעמק, רוב הודעות התמיכה בוואלי נטו במערכת הבחירות הזו בבירור לטובתה של הילארי קלינטון.

בין התומכים המוצהרים בהילארי קלינטון ניתן למצוא את מנכ"ל אפל טים קוק, מנכ"ל סיילספורס מארק בניוף, מייסד נאפסטר שון פרקר, בכירים בגוגל ובטסלה, מייסד לינקדאין ריד הופמן, ובנוסף אחד ממייסדי קרן ההון סיכון הידועה קליינר פרקינס ועוד מנהלים ויזמים רבים.

ומעבר להודעות תמיכה, הדברים באים לידי ביטוי גם בגיוס הכספים לטובת הקמפיין של קלינטון. שירות הרדיו הציבורי NPR מצטט מחקר שמלמד על כך ש-95% מהתרומות של אנשי הטכנולוגיה בעמק הסיליקון הופנו אל המועמדת לנשיאות.

על רקע התמיכה הגורפת בקלינטון בלטה דווקא הודעתו של היזם והמשקיע הסלבריטאי בפני עצמו פיטר ת'יל, שנודע בזכות היותו ממייסדי פייפאל וכמי שהחזיק כ-10% ממניות פייסבוק עקב השקעתו בחברה בשלבים מוקדמים. ת'יל, החבר כיום בדירקטוריון פייסבוק ובנוסף משקיע פעיל ונואם מבוקש בכנסים רבים, הודיע על תמיכתו הנלהבת במועמד הרפובליקני דונלד טראמפ.

ההודעה הזו זיכתה אותו בתגובות צוננות ואפילו עוינות מקרב קהילת עמיתיו בעמק הסיליקון. הגדילו בתגובותיהם מספר קבוצות שהודיעו שיפסיקו לשתף פעולה עם Y-Combinator, האקסלרטור המפורסם בו פיטר ת'יל הוא גם משקיע ושותף וכמובן גם מארק צוקרברג שדרש להרחיק מהדירקטוריון שלו את התומך של דונלד טראמפ. ת'יל סירב להתפטר, והוא עדיין חבר בדירקטוריון פייסבוק, על אפו וחמתו של צוקרברג, התומך בקלינטון.

תופעת התמיכה במועמדים והמעורבות הגלויה בהליך הדמוקרטי היא מבורכת. כאמור, אלה הן בחירות שישפיעו ישירות על גורלם של רבים, ואין ספק שיש להן משמעות עמוקה גם עבור קהילת ההיי-טק בעמק הסיליקון. ודווקא לכן מעניין להשוות את המעורבות הפומבית הפעילה הזו של יזמי ההיי-טק בארצות-הברית למקביליהם אצלנו, באומת הסטארט-אפ.

בהכללה, ניתן לומר שיזמי ההיי-טק הישראלי, ועימם בכירי המנהלים והמשקיעים וכל מי שסביבם, שותקים. בכל מה שנוגע לבחירות בישראל ומעבר להן הנושאים המשמעותיים ביותר של סדר היום הציבורי בישראל - החל ממדיניות הממשלה בתחומים שונים והמשך בכלכלה ובחברה, ההיי-טק הישראלי - וליתר דיוק מנהליו ויזמיו - שותק.

אני מתקשה לזכור הצהרה משמעותית כלשהי של מנכ"ל בכיר בחברה ישראלית בינלאומית או לצורך העניין שותף בכיר בקרן השקעות או יזם ישראלי ידוע, בעד או נגד מדיניות ממשלת ישראל בעניין הסדר מדיני, שערוריות התקציב למיניהן, מדיניות הרווחה, משבר הדיור, המלחמה על הדמוקרטיה הישראלית ועוד. באופן כללי, אנחנו - אנשי בועת ההיי-טק הישראלי - מעדיפים להתעסק בנושאים מאוד ספציפיים שקשורים בתקנות וחוקים המיטיבים עימנו או שעלולים לפגוע בתחום עיסוקנו, אבל את הזירה היותר חשובה אנחנו משאירים בחפץ-לב בידי מי שקובעים את גורלנו.

הסבירו לי יותר מפעם אחת שבמדינת ישראל (הדמוקרטית, להזכירכם) לא כדאי להביע ביקורת פומבית, וגם רצוי שלא להזדהות, שכן מי יודע מתי תצטרך לשירותי הממסד, לחסדיו או לתמיכתו. ולכן, עדיף לשתוק, להתבטא רק בפורומים סגורים ובחברת חברים טובים, כי מי יודע מתי נשלם את מחיר ההתבטאות הפומבית שלנו בנושא כלשהו.

לא נותר לי אלא לקוות שכמו שלמדנו כמה וכמה שיעורים טובים בחדשנות וביזמות מערש ההיי-טק העולמי בעמק הסיליקון (כן, נכון, הרבה מזה גם המצאנו בעצמנו, אבל בכל זאת, משהו הגיע אלינו גם משם), שגם בתחום האומץ-לב הציבורי והנכונות להתייצב מאחורי עקרונותינו נלמד מעמיתינו שמעבר לים. ולא משנה במי הם תמכו בבחירות האלה - בהילארי או בטראמפ.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.