נעילה מעורבת בת"א; המעו"ף קפץ כ-1% בהובלת מניות הפארמה

תנודתיות בוול סטריט ובבורסות אירופה, לאחר שהמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ ניצח את הבחירות והפך באופן רשמי לנשיא ארה"ב

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסת תל-אביב ננעל היום (ד') במגמה מעורבת. זאת על רקע הדרמה הענקית בבחירות לנשיאות ארה"ב, כשדונלד טראמפ ניצח באופן מפתיע והפך לנשיא ה-45 של ארה"ב. הירידות בבורסות אירופה ובוול סטריט התמתנו לאחר שטראמפ סיפק נאום ניצחון מתון ופייסני.

 

שוקי המניות עדיין בסחרור לאחר נצחונו של טראמפ, באופן שהיה צפוי במובן כלשהו - אבל לחלוטין לא מתומחר בשווקים. הדולר נחלש מול מרבית המטבעות המובילים, האג"ח הממשלתיות עולות והזהב מזנק. המועמד הדמוקרטי לנשיאות ניצח בשורת מדינות מתנדנדות - והוא יהיה הנשיא ה-45 של ארה"ב.

למעשה, השווקים הפיננסיים מקבלים השנה, בפעם השנייה, הוכחה ליכולת החיזוי החלשה שלהם ולתמחור סיכונים, לאחר שבקיץ הפתיע משאל העם בבריטניה את העולם, כשאזרחי הממלכה בחרו להציע בעד עזיבת האיחוד האירופי.

 

מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון, עידן אזולאי, ציין כי "בחירתו של טראמפ בדומה להצבעה על הברקזיט הינה הצבעת מחאה. הצבעת מחאה על אי השיוויון הגובר ועל החלוקה הלא שיוונית של העושר שנובע מהגלובליזציה. העולם דורש שינוי במדיניות החברתית כלכלית ואנחנו נמשיך לראות את זאת בא לידי ביטוי במשאל העם באיטליה ובבחירות בגרמניה ובצרפת שייערכו בשנה הבאה. בטווח המיידי, השווקים יגיבו בנפילות שייתכן ויהוו הזדמנות כניסה (תלוי בעוצמת הירידות) ויתכן שגם הפד לא ימהר לשנות את המדיניות המוניטרית שלו".

יוטב קוסטיקה, הכלכלן הראשי במור בית השקעות, כתב הבוקר כי "אכזבה גדולה למי שציפה לסיום רגוע של שנת 2016 בשווקים. בדומה לברקזיט, גם הפעם השווקים לא תמחרו כמעט ניצחון של דונלד טראמפ והתגובות יהיו חדות יחד עם אי הוודאות שצפויה להימשך זמן רב יותר ממה שחוו השווקים לאחר הברקזיט.

"מלבד הירידות החדות שצפויות במדדי המניות בימים הקרובים, גם העלאת הריבית בדצמבר מוטלת כעת בספק כאשר החוזים להעלאה צנחו מתחת ל-50% בדצמבר", הוסיף קוסטיקה.

ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי ב-IBI גמל והשתלמות, הוסיף: "הירידות בשווקים יוצרות הזדמנות קנייה למניות בארה"ב. הבטחותיו העיקריות של טראמפ במישור הכלכלי היו הורדת מיסי חברות ודה-רגולציה - אלה שני הדברים החיוביים ביותר שאפשר לחשוב עבור שוק מניות. התגובה הראשונה של השווקים - ירידות חדות - מובנת בגלל 'הלא נודע', אבל יש לזכור שהדמוקרטיה האמריקאית חזקה מכל נשיא בודד וארה"ב תישאר המעצמה הכלכלית של העולם, ואולי אף תתחזק".

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי ציין בתגובה כי "בחירת דונלד טראמפ הינה הפתעה גדולה, בעיקר לוול סטריט וניו-יורק הדמוקרטית", להערכתו, "סביר להניח שנראה תנודתיות גבוהה בשווקים בימים הקרובים, אבל ניסיון העבר מלמד שבסופו של דבר מה שיקבע את כיוון השוק הוא הכלכלה, ודווקא כאן יתכן וטראמפ הרפובליקאי יכול להוביל צעדים הטובים לכלכלה האמריקאית ולשוק ההון".

פריגו  מיילן  וטבע  נסחרו בעליות חדות ומקבלות בברכה את נצחונו של טראמפ. זאת משום שהמועמדת הדמוקרטית הילארי קלינטון הבטיחה לפעול להורדת מחירי התרופות אם תיבחר לנשיאות ובחודשים האחרונים סקטור הפארמה נסחר תחת לחץ.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]