"העולם דורש שינוי; נכסי הסיכון אמורים לסבול מירידות"

אנליסטים בשוק מגיבים להפתעת טראמפ ■ עידן אזולאי מאפסילון: "בחירתו של טראמפ, בדומה להצבעה על ה'ברקזיט', היא הצבעת מחאה" ■ יוטב קוסטיקה, מ-מור בית השקעות: "אכזבה גדולה למי שציפה לסיום רגוע של שנת 2016 בשווקים"

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

בהתאם לתחזיות המוקדמות, ניצחונו של דונלד טראמפ במירוץ לנשיאות ארה"ב הוביל לירידות שערים חדות עם פתיחת יום המסחר בשוקי ההון בעולם. באסיה היו השווקים ראשונים להגיב לבחירתו של טראמפ, ואת הירידה החדה ביותר רשמה בורסת טוקיו (יותר מ-5%) בעוד שבסין נרשמה ירידה של כ-3%.

בבורסות המובילות באירופה נרשמו בשעות הצהריים ירידות שערים של 1.5%-1%, בזמן שהחוזים העתידיים בארה"ב הצביעו על ירידות של 2%-3% בפתיחת המסחר בבורסות שם. מאידך גיסא, נרשמו עליות במחיר הזהב, וכך גם במסחר באג"ח הממשלתיות האמריקאיות. ירידות השערים בעולם נובעות מחוסר הוודאות שיוצרת בחירתו של טראמפ לגבי הצעדים הכלכליים שינקוט בארה"ב, ואשר ישפיעו על יתר כלכלות העולם.

גם בבורסה בת"א פתחו מדדי המעו"ף ות"א 100 את יום המסחר בירידות של כ-2%, אולם זמן לא רב לאחר מכן המגמה השלילית בשני מדדים אלה נמחקה, בעקבות זינוקים שהגיעו בשעות הצהריים ל-7% במניות חברות הפארמה מיילן, פריגו וטבע.

העליות בסקטור הפארמה נרשמו לאחר תקופה ארוכה שבמהלכה סבלו אותן מניות מסנטימנט שלילי במיוחד, עם ירידות שערים שהצטברו תוך כמה חודשים לעשרות אחוזים. כעת שואבים המשקיעים דווקא עידוד מבחירתו של טראמפ, וזאת משום שזו הורידה את רמת הסיכון שתומחרה בענף הפארמה, שבו הובילה הילארי קלינטון קו נוקשה שקידם ניסיון להפחית את מחירי התרופות.

"השד טראמפ אינו נורא כל כך"

למרות יום המסחר הדרמטי בשווקים, האנליסטים ומנהלי ההשקעות מעריכים כי הגל השלילי מוגבל בהיקפו, כי הזעזוע בשווקים זמני בלבד, וכי זו עשויה להיות אף הזדמנות לכניסה לשוק או להגדלת החזקות.

גילעד אלטשולר, מנהל השקעות ראשי ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות אלטשולר שחם, ציין כי "בסופו של דבר השינויים לא יהיו כל כך דרמטיים להערכתי. כפי שראינו בתחילת השנה, הירידות בעקבות המשבר בסין והחשש מה'ברקזיט' תיקנו את עצמן, וגם כאן יגלו שהשד ששמו טראמפ לא נורא כל כך".

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון, סבור כי "בחירתו של טראמפ, בדומה להצבעה על ה'ברקזיט', היא הצבעת מחאה. הצבעת מחאה על האי-שוויון הגובר ועל החלוקה הלא-שוויונית של העושר שנובע מהגלובליזציה. העולם דורש שינוי במדיניות החברתית-כלכלית, ואנחנו נמשיך לראות את זה בא לידי ביטוי במשאל העם באיטליה ובבחירות בגרמניה ובצרפת שייערכו בשנה הבאה.

"בטווח המיידי, השווקים יגיבו בנפילות, שייתכן כי יהוו הזדמנות כניסה, תלוי בעוצמת הירידות".

יוטב קוסטיקה, הכלכלן הראשי במור בית השקעות, ציין כי "אכזבה גדולה למי שציפה לסיום רגוע של שנת 2016 בשווקים. בדומה לברקזיט, גם הפעם השווקים לא תמחרו כמעט ניצחון של דונלד טראמפ, והתגובות יהיו חדות יחד עם האי-ודאות שצפויה להימשך זמן רב יותר ממה שחוו השווקים לאחר הברקזיט".

ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי, אי.בי.אי. גמל והשתלמות, סבור כי הירידות בשווקים יוצרות הזדמנות קנייה למניות בארה"ב, כנגד מגמת הירידות החדות בשווקים היום. הבטחותיו העיקריות של טראמפ במישור הכלכלי היו הורדת מיסי חברות ודה-רגולציה - אלה שני הדברים החיוביים ביותר שאפשר לחשוב עבור שוק מניות.

"הזדמנות קנייה, בעיקר בישראל"

בבית ההשקעות הלמן אלדובי ציינו, כי "סביר להניח שנראה תנודתיות גבוהה בשווקים בימים הקרובים. אבל ניסיון העבר מלמד שבסופו של דבר מה שיקבע את כיוון השוק הוא הכלכלה".

עוד הוסיפו שם כי "אם יהיו ירידות שערים חדות, הדבר יכול להוות הזדמנות קנייה בעיקר במניות בישראל (שלא צפויה להיות מושפעת משמעותית לשלילה מהבחירה) וגם במניות בארה"ב".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, סבור כי "ניצחונו של טראמפ מייצר עלייה משמעותית ברמות הסיכון בכלכלה ובשווקים הגלובליים, שכן יותר מכל ניצחון זה מסמל צעד משמעותי במה שניתן לכנות 'האביב המערבי', עידן שבו הקול האנטי-ממסדי הולך ועולה.".

"אבל", הוסיף גרינפלד, "וזה אבל גדול, ברור לכל שהיחס בין מספר הפוליטיקאים שאכן קיימו את כל הבטחותיהם לבין אלו שמיתנו/מיסמסו/שכחו את הצהרותיהם מלפני הבחירות, שואף כנראה לאפס. לכן, חשוב כבר מראש לציין שההסתברות להתממשות החששות של אפקט הטראמפ היא נמוכה".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, צופה כי נכסי הסיכון אמורים לסבול מירידות חזקות. מדיניותו הכלכלית המוצהרת של טראמפ מלאה סתירות, ולא נראית ריאלית ליישום אם לוקחים אותה face value".

דן וינטרניץ, מנהל השקעות בכיר לשווקים גלובליים בקבוצת פיוניר, ציין כי "אנו רואים כאן הזדמנות פז לנצל את המצב והפניקה, ולקנות במחירי 'סוף עונה' למי שיש מזומן פנוי. סקטור הפארמה יכול לנשום לרווחה, לאחר שהוסר מעליו האיום של קלינטון בדבר מלחמה על הורדת מחירי התרופות.

אוהד חיים, אנליסט ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, ציין כי "הבחירה מספקת לשוק עלייה משמעותית ברמת האי-ודאות, על רקע העובדה כי טראמפ נתפס כאדם בלתי צפוי, לא עקבי ולא ברור. לטראמפ אין שום מחויבות מוקדמת, כולל לא למפלגה הרפובליקנית, שתחת המטרייה שלה הוא נבחר, ושניסתה להתנער ממנו בכל דרך אפשרית טרום הבחירות. עם זאת, כדאי לזכור שניהול הכלכלה האמריקאית אינו נתון לגחמתו של זה או של אחר, ונבואות הזעם נראות לנו מוגזמות".

באקסלנס נשואה ציינו היום, כי "ביומיים הקרובים תגובות מדדי המניות בעולם יהיו שליליות. עם זאת, להערכתנו צריך להתעלם מהתגובות של היומיים הקרובים, משום שלמרות שהטווח הקצר והמיידי יהיה רווי באי-ודאות, מצד שני, בטווח המעט ארוך יותר, לא בטוח בכלל שטראמפ יהיה רע לכלכלה האמריקאית". באקסלנס אומרים, כי "מבין שני המועמדים, טראמפ הוא היחיד שמביא עמו בשורה כלכלית.