קרן שמרוק משקיעה ב"אובר של המשלוחים"

מתי וינברג, מנכ"ל הסטארט-אפ פיקפק: "אנחנו מתמקדים ב-Same day delivery. זה מעניין מאוד את החברות בישראל, בעיקר אלה שפעילות בתחום הסחר אלקטרוני"

הצמיחה המואצת של אתרי סחר בין לאומיים והגלובליזציה מטילות מעמסה משמעותית על שירותי הדואר בעולם. קל וזול יחסית לשנע מטענים ממדינה למדינה אך הבעיה נעוצה בדרך כלל בסגמנט שמכונה "המייל האחרון".

חברות המשלוחים הגדולות בעולם, תאגידים בתחום הקמעונאות וענקיות טכנולוגיות דוגמת גוגל ואמזון מנסות להתמודד עם האתגר ולמצוא פיתרון יעיל וזול שיאפשר להעביר חבילות ממרכזים לוגיסטיים, האנגרים עצומים שממוקמים בדרך כלל בשולי הערים כדי לחסוך בשכירות, לכתובת ספציפית. המטרה הנכספת היא לבנות, בעיקר בעזרת טכנולוגיה, מערך יעיל שיאפשר לספק סחורה באותו היום, בעזרת שליחים, כלי רכב ואפילו רחפנים.

שחקן נוסף שמנסה להשתלב בתחום הזה הוא הסטארט-אפ הישראלי החדש פיקפק (PICKPACK) שהוקם לפני מספר חודשים ומנסה לאמץ את המודל של אובר X. במקום להשתמש בשליחים "מקצועיים" שעלותם באופן טבעי גבוהה יותר, החברה איתרה וגייסה עד כה כ-2,000 שליחים אשר מבצעים שליחות מעת לעת - ומאפשרים להציע מחירים זולים.

מתי וינברג, מנכ"ל פיקפק, אומר בראיון ל"גלובס" כי "הבשורה המעניינת סביב מה שאנחנו עושים קשורה לשני דברים. דבר אחד הוא השימוש בשיתוף המונים. הצלחנו לגייס למעלה מ-2,000 איש ואנחנו רואים שיותר מ-90% מהשליחויות נעשות על ידי השליחים החברתיים. לקחנו לעצמנו גיבוי כדי לא להיתקע, אבל עדיין הופתענו לטובה".

וינברג מוסיף כי "אנחנו מתמקדים ב-Same day delivery. זה מעניין מאוד את החברות בישראל, בעיקר אלה שפעילות בתחום הסחר אלקטרוני". הוא מוסיף כי "החברה עובדת כבר כמעט בכל הארץ ועושה שימוש באלגוריתם מאוד מתוחכם. אתה מגדיר את השליחות דרך האפליקציה שזמינה באייפון ובאנדרואיד, משלם ומיד רואה מי השליח, איך קוראים לו, מה מספר הרכב או האופנוע. אתה רואה את החבילה מתקדמת על המפה. אנחנו מביאים בשורה לשוק".

- אתה לא חושש שהרחפנים של אמזון וחברות נוספות יפגעו בכם?

"הסיפור של הרחפנים הוא nice to have. ייקח הרבה מאוד זמן עד שנראה רחפנים שמבצעים משלוחים מול העיניים. יש בסיפור הזה הרבה מאוד בעיות. גם בטיחותיות ובארץ גם ביטחוניות. אני לא כל כך רואה את זה קורה בארץ. לגבי העולם - זה נכון שיהיו רחפנים, כמו שבסוף יהיה רכב אוטונומי. עדיין יש דרך עד שזה יקרה".

- יש לא מעט סטארט-אפים מקומיים שמנסים לפצח את תחום המשלוחים.

"יש לי טבלה מסודרת של המתחרים שלנו בישראל. אנחנו יודעים שמבחינה טכנולוגית אין לנו מתחרים ואני לא אומר את זה לא מיוהרה ולא ממגלומניה. אני יודע שנושפים לי בגב, זה טוב ויפה וזה גורם לי להתאמץ. לפחות על הנייר אני עובד יותר מכולם ואני יודע מתוך בדיקה שעשיתי שלפחות כרגע יש לנו מה להציע יותר מאשר כל אחד אחר".

וינברג הוא אחד מארבעת המייסדים של פיקפק - שלושת האחרים הם בוגרי יחידת 8200 והם אחראים על הצד הטכנולוגי. החברה גייסה עד כה 750 אלף דולר מקרן שמרוק ומחברת ההסעים בון תור. בימים אלה נמצאת החברה בעיצומו של סבב גיוס נוסף.