ארה"ב: שלום ישראלי-פלסטיני אפשרי לפני תום כהונת אובמה

משרד החוץ בוושינגטון: נוסיף לפעול לפתרון של שתי מדינות ממש עד הרגע האחרון ■ ממשל אובמה ימליץ לממשל הנכנס לא להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים

אבו מאזן ברק אובמה / צילום: רויטרס
אבו מאזן ברק אובמה / צילום: רויטרס

"אינני יכול להוציא מכלל אפשרות שננקוט יוזמה חדשה (לשלום ישראלי-פלסטיני) לפני תום כהונתו של הנשיא הנוכחי" - כך אמר אתמול (ה') סגן דובר משרד החוץ האמריקאי, מארק טונר, בתדרוך היומי של המשרד לכתבים.

הדובר התבקש להגיב על הצהרות של שר החינוך, נפתלי בנט, ושרת המשפטים, איילת שקד, שלפיהן בחירתו של נשיא חדש בארה"ב גונזת כל התייחסות קודמת לפתרון של שתי מדינות ושוללת את תוקפן של התייחסויות כאלה. בהקשר זה ציין השואל, כי הוועידה הארצית של המפלגה הרפובליקאית, ביולי, מחקה כל התייחסות לפתרון של שתי מדינות ממצע המפלגה לקראת בחירות 2016.

הדובר השיב: "אף לא אחד מהממשלים הקודמים עבד קשה יותר מהממשל הנוכחי במאמציו להגיע לפתרון של שתי מדינות. הנשיא, ובוודאי שר החוץ קרי ושרת החוץ קלינטון לפניו השקיעו עבודה קשה, במשך זמן רב, כדי לקרב את שני הצדדים ולהושיבם למו"מ ישיר. לא הצלחנו לעשות זאת. זה היה - ועודו - מאמץ מתסכל למדי, אך מאמץ זה מוסיף להיות, לדעתי, הדרך היחידה להשגת פתרון ארוך טווח לסכסוך הישראלי-פלסטיני. נוסיף לפעול למימוש המאמץ הזה עד הרגעים האחרונים ממש (של הממשל)".

בתשובה לשאלה, האם מדובר בתוכנית ליוזמות דיפלומטיות קונקרטיות או שהכוונה היא שהממשל יוסיף לדבוק בעמדתו עד הרגע האחרון, אמר טונר: "אינני יכול לבשר כרגע על כל תוכנית ספציפית, אך אני יכול לומר לכם ששר החוץ קרי מוסיף להיות מעורב במאמצים האלה. הוא מדבר לעתים תכופות עם מנהיגים באזור, וגם עם ראש הממשלה נתניהו, על גישות חדשות, רעיונות חדשים ודרכים להחיות את המאמצים האלה... אינני יכול הציא מכלל אפשרות שתהיה יוזמה חדשה לפני סופו של ממשל זה".

על בעיית ירושלים אמר הדובר: "מאז הקמתה של מדינת ישראל, ממשלים משתי המפלגות נקטו מדיניות עקבית, שלפיה ארה"ב אינה מכירה בריבונות של אף מדינה אחת על ירושלים. ממשל אובמה מוסיף להיות מחויב למדיניות זו".

הדובר ציין, כי מאז 1995, השנה שבה נחקק חוק הקורא להעביר את השגרירות האמריקאית בישראל מתל-אביב לירושלים עד 1999, בחרו כל הממשלים להסתמך על סעיף בחוק שמתיר לנשיא לא להוציאו אל הפועל אם הדבר משרת את האינטרס הלאומי.

- מה ייעץ הממשל הנוכחי לממשל הנכנס בסוגיה זו?

"הייתי אומר שבהתייעצויות שלנו עם הממשל הנכנס, נדאג לכך שאנשיו יבינו מה ההיגיון שעומד מאחורי החלטתנו להתעלם מחוק ירושלים. זה הדבר היחידי שאנו יכולים לעשות", אמר טונר.