"'בייבי בום' ו'המתמחים' הן לא דוקו-ריאליטי, הכול שם מבוים"

כך אמר אייל מלובן מהרשות השנייה בפאנל "מערכת בריאות מהסרטים" בכנס אילת לעיתונות ■ יואב אבן, כתב הבריאות של חדשות 2: "הלקח העיקרי מ'בייבי בום': שימו לב כמה בית החולים מתאמץ כשהפרוצדורה רווחית"

אייל מלובן / צילום: חיים דוד
אייל מלובן / צילום: חיים דוד

הפאנל "מערכת בריאות מהסרטים", אחד מהשלושה שפתחו היום (א') את כנס אילת לעיתונות, היה מעט במפתיע סוער באופן יחסי. את הפאנל הנחה ניב גלבוע ("אני לא יודע למה תמיד נותנים לי להגיש את פאנל הבריאות, אולי חושבים שאני היפוכונדר"), עד לאחרונה עיתונאי ערוץ 10, שהודיע על עזיבתו לטובת קמפיין לחברת כרטיסי אשראי, והנושא שבו הוא התמקד נגע להשפעות הדוקו-ריאליטי על מערכת הבריאות. מדובר כמובן בתוכניות כמו "בייבי בום" (ערוץ 10) ו"המתמחים" (קשת), שמשודרות בשנים האחרונות בערוצי הברודקאסט וזוכות להצלחה. 

גלבוע העלה את השאלה מי מממן תוכניות כמו "בייבי בום", ואייל מלובן, נציג הרשות השנייה בדיון, השיב: "כמובן שה'פרודקט פלייסמנט' (פרסום סמוי באמצעות מתן חשיפה מצולמת למוצרים מסוימים, י' כ') נמצא שם חזק מאוד. המימון של התוכניות האלה מגיע מבתי החולים עצמם. בתי החולים מביאים את הכסף דרך שת"פים עם תוספי מזון של תינוקות. זה במפורש ככה. אבל אפשר לשאול גם איך זה שב'בייבי בום' מנהל המחלקה הוא זה שמיילד את כל מי שמגיעה לבית החולים, או למה צילמו את 'המתמחים' למשל בתל-השומר? לא יצלמו את זה כאן באילת".

דבריו של מלובן עוררו תרעומת בקרב נציגי בתי החולים שהשתתפו בדיון וגם בקרב נוכחים מהקהל. ורד קויטל, דוברת בית החולים בילינסון בו צולמה התוכנית, השיבה: "'בייבי בום' התחיל אצלנו, וחד-משמעית לא שילמנו. אסור לנו. לא תוספי מזון ולא שום דבר. חד-משמעית לא. אני היית אחראית על כל הפרויקט, על כל ההיבטים שלו, ולא היה ושם דבר כזה". 

מלובן התעקש שגם אם התשלום אינו מבוצע באופן ישיר על-ידי בתי החולים, הוא כן נעשה דרך חברות ההפקה שמפיקות את התוכניות. "הדברים ברורים על פני המסך לחלוטין. כמובן שהם לא יכולים להגיד שקיים תוכן שיווקי, כי הם שורפים את הזכיין, אבל זה קיים, ואפשר לראות את זה, ובית החולים מעורב מהתחלה ועד הסוף. זה ככה גם ביתר תוכניות הבריאות שנעשות".

בקהל ובפאנל שוב מחו נמרצות, וגלבוע שאל את מלובן אם אין כאן דיסוננס בכך שהוא, בתור נציג הרשות השנייה, מספר על זה, במקום לדאוג שהדברים לא יקרו. 

מלובן השיב: "ברשות השנייה יש גוף שמטפל בזה, אבל אנחנו לא חברת בילוש. אם תבקש חוזה מחברת ההפקה, לא תראה את זה שם. כיום ה'פרודקט פלייסמנט' נהיה מאוד מתוחכם. זה לא ששמים בקבוק על השולחן, אבל תסתכל בניואנסים איפה זה נמצא". 

הילה אלרואי, כתבת הבריאות של ערוץ 10, אמרה בחיוך: "אצלנו (אצלה ואצל עמיתיה, כתבי הבריאות שנטלו חלק בפאנל, יואב אבן מחדשות 2 ודקלה אהרון שפרן מקול ישראל) אין תוכן שיווקי, אנחנו מעדיפים מזומן", ובהמשך נגעה בעוד פן בעייתי של יחסי התקשורת והבריאות: "יש רופאים שהם מדהימים, והם לא יודעים להתראיין, ואז את לוקחת בן אדם שהוא רופא פחות טוב אבל יודע להתראיין, והציבור חושב שהוא רופא מדהים. וזאת הבעיה בסדרות האלה, אנשים חושבים שזאת המציאות, וזאת לא המציאות. 'בייבי בום' זאת תוכנית מקסימה, ו'המתמחים' מקסימה - אלה תוכניות נהדרות, אבל הן לא מציאותיות". 

מיכל ויינשל-שיינמן, דוברת בית החולים וולפסון, התייחסה לבעייתיות שהתוכניות יוצרות גם לבתי חולים שלא נוטלים בהן חלק. "מה רואים ב'המתמחים'? זה לא מה שקורה בפועל. מראים לנו את הרופא המאוד נעים שבא ונותן את הטיפול המיטבי, וזה לא ככה. כדוברת אני מקבלת בעקבות זה יותר ויותר תלונות, אנשים חושבים שהם יקבלו טיפול מידי ויצאו באותו יום על שתי רגליים, ובפועל שני שלישים מתאשפזים, ועוד במחלקות הפנימיות שנראות כמו שהן נראות. ובגלל הסדרות האלה המציאות (של הפערים בין בתי החולים, י' כ') מנציחה את עצמה, כי בעקבותיהן אותו בית חולים מקבל עוד תרומות". 

מלובן אמר: "אין דבר כזה דוקו-ריאליטי, אנחנו ברשות לא מכירים בזה כדוקו - זה רק ריאליטי. זה לא דוקו, כי אין פה שום דבר דוקומנטרי. זה מבוים לחלוטין". 

קויטל מבילינסון התייחסה לסיבה שגרמה לבית החולים להשתתף בתוכנית כמו "בייבי בום": "בכל העניין של הלידות לגמרי יש תחרות באזור המרכז, ולבתי החולים יש מחלקות יחסי ציבור ושיווק. אנחנו בחרנו ללכת על הפלטפורמה הזאת של 'בייבי בום', נקרתה בפנינו הזדמנות, זאת הייתה החלטה אמיצה, וכן, אחרי התוכנית הייתה אצלנו עלייה של מאות לידות, זה היה מאוד משמעותי". 

יואב אבן, כתב הבריאות של חדשות 2, אמר: "אני לא הייתי קורא לזה החלטה אמיצה, זאת הייתה החלטה טובה שהעלתה את שיעור הלידות אצלכם. בשורה התחתונה לידות זה ביזנס. אני חושב שבכלל הלקח העיקרי מ'בייבי בום' הוא: שימו לב כמה בית החולים מתאמץ כשהפרוצדורה היא רווחית".