כבל: "אם התאגיד לא ילך שמאל-ימין כמו מסדר, זה לא יקרה"

בפאנל שנערך היום בכנס אילת לעיתונות אמר ח"כ איתן כבל כי יש רק שני אנשים שיכולים לעצור את נתניהו בעניין תאגיד השידור - ניסנקורן וכחלון ■ "אם נתניהו הוא שימנה את היו"ר ואת המנכ"ל - עדיף שיסגרו את הכול"

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

"רק שני אנשים יכולים לעצור את נתניהו בעניין תאגיד השידור. שר האוצר משה כחלון - במחצית הוא מוביל 1:0, אבל המשחק הוא 90 דקות, ויש בסוף גם פנדלים לפעמים; ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן" - כך אמר היום (ב') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, בפאנל בנושא "הקרב על השידור הציבורי" בכנס אילת לעיתונות, בהנחיית חיים יבין.

כבל הוסיף כי "אם העניין היה תקציבי, כבר היו פותרים את זה מזמן, בואו לא נבזבז את זמננו על הדבר הזה. העניין הוא פוליטי - אם התאגיד לא ילך שמאל-ימין כמו מסדר צבאי, זה לא יקרה. זה העניין".

ח"כ יואב קיש מהליכוד היה היחיד בפאנל שניסה בכל זאת להיאחז בעניין התקציבי. "אני קצת מקורב לאנשים בוועדה (של האוצר וראש הממשלה - י"כ) שיושבת עכשיו. אתמול בערב הייתה אמורה להיות ישיבה נוספת, המסקנות יהיו ביום חמישי הבא, ומה שעשו עד עכשיו זה ניתוח כלכלי של עלויות כל אחד מהגופים, ומסתמן ששתי האלטרנטיבות פתוחות. אם קודם תפיסת האוצר הייתה שלא ניתן להפעיל את רשות השידור במוד יעיל וכלכלי - כרגע, בהנחה שהסיכום עם העובדים יהיה כמו שהובלתי, בהחלט אפשר יהיה ללכת לכיוון של רשות מיועלת".

נפתלי גליקסברג, חבר מועצת התאגיד, הגיב: "אני חושב שגם ח"כ קיש יודע בסתר לבו שהדיון הוא לא על הכסף. אין אדם אחד באולם או במדינת ישראל שחושב שהדיון הוא על כסף. התאגיד הוקם לפי חוק, גייס עובדים לפי חוק, פנה לאנשים שהיה להם מקום עבודה מסודר, והם עזבו את מקום עבודתם ובאו אלינו מתוך שליחות".

בקהל ישבו עובדי רשות השידור ששיסעו את גליקסברג בקריאות ביניים.

אחיה גנוסר, יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים שמייצג את עובדי רשות השידור, אמר בתגובה: "התאגיד זה הדבר המיותר ביותר שהוקם במדינת ישראל. לצערי, הניהול של התאגיד החדש דומה יותר לסופה של רשות השידור מאשר למשהו נקי וטהור. שלחתי מכתב למבקר המדינה, ובו פירטתי אחת לאחת את הבעיות. יש שם נפוטיזם, יש שם העדפה של חברי הוועדה של לנדס, ויש שם העדפה ללנדס".

גליקסברג: "ללנדס אין שום הפקה בתאגיד". 

"עדיף שיסגרו את הכול" 

בן דרור ימיני, עיתונאי "ידיעות אחרונות", אמר: "כאשר יצא החוק לדרך, לא אהבתי אותו, כי הוא יצר איזשהו נתק גדול מדי בין השליטה הציבורית - לא הפוליטית - לבין גוף שידור שממומן על-ידי המדינה. על-פי החוק לברנז'ה יש שליטה מלאה. מה פתאום מקימים ועדה בראשות שופט (הכוונה לוועדת איתור החברים למועצת התאגיד, בראשות השופט בדימוס עזרא קמא - י"כ)? מה זאת המשפטיזציה הזאת שכולנו התמכרנו אליה? מה שופט מבין בזה יותר טוב ממישהו אחר?

"עכשיו, האם זה אומר שאני אוהב את השינויים שמבקש נתניהו להכניס? בשום פנים ואופן לא. בדיוק כמו שאני נגד שליטה טוטאלית של הברנז'ה שעלולה ליצור הטיות ויוצרת הטיות, אני לא רוצה שליטה פוליטית, לא של נתניהו ולא של אף אחד אחר".

כבל: "בא בן אדם אחרי שטרטר אותנו, נבנה תהליך בחוק שבו שופט שמונה על-ידי הליכוד הקים מועצת מנהלים שמונתה כולה על-ידי אנשי ליכוד. נכון שבינתיים עבר חתול שחור בין ביבי לארדן. אני אשם בזה? התאגיד צריך להיות אשם בזה?

"חברי קיש בתמימותו עדיין עמל על המספרים. זה ייגמר רק בדרך אחת בסוף, לצערי, זה כנראה הכיוון, ואז עדיף שלא יהיה - לא את זה ולא את זה. כי אם יחזירו את המצב, ויקראו לאלדד קובלנץ ולגיל עומר וישלחו אותם הביתה, וישנו את החוק, ונתניהו הוא שימנה את היו"ר ואת המנכ"ל - עדיף שיסגרו את הכול. זאת לא שאלה של ימין ושמאל".

"גלעד ארדן, האהבל הזה"

בהמשך התלהט הדיון, ומצד הקהל נשמעו קריאות ביניים רבות של עובדי רשות השידור, בין היתר על רקע הליכי הקבלה לתאגיד החדש. יוסי בר-מוחא, יו"ר אגודת העיתונאים בתל-אביב, שהיא גם זאת שמארגנת את הכינוס, קם לדבר מהקהל והתבטא בבוטות: "נורית דאבוש ישבה בוועדת האיתור ומינתה את חבריה להיות במועצת התאגיד. מי מינה אותה? גלעד ארדן, האהבל הזה. הוא הקים ועדה קיקיונית, ואני גם אמרתי לו. עכשיו יושבים פה ומדברים תאגיד או לא תאגיד? חרטא תאגיד. הבאתם חבר'ה שרציתם, למה לעשות דבר כזה?! נפתלי (גליקסברג) - מבין חברי מועצת התאגיד אתה האיש המקצועי הטוב ביותר, ולצערי השאר דפקטים".

נושא נוסף שעלה הוא הבדיקה בנושא דעותיהם הפוליטיות של אנשי התאגיד. ח"כ קיש אמר: "אני ימין הארד קור, חוק ההסדרה הוא שלי, אבל אני חייב להגיד שאני ממש מתנגד לאווירה כאילו ששמאל הוא מילה גסה. שמאל היא דעה לגיטימית ציונית, וזה שמגנים את זה זה לא במקום".

גליקסברג: "סמנכ"ל הטכנולוגיה בתאגיד סגר את חשבון הפייסבוק שלו לפני כמה חודשים, והנה מישהו חפר לו בפייסבוק וגילה שהוא פרסם פוסט שיש בו ביקורת על מדיניות הממשלה. מישהו הלך וחיפש".

כבל: "הוצאתי מכתב ליועץ המשפטי לממשלה לבדוק את הטענה שיואב הורוביץ ממשרד ראש הממשלה אוסף חומר על עובדים בתאגיד שחשודים, רחמנא ליצלן, בשמאלנות. זה נשמע סוג של בדיחה רעה. כנראה שכשדוד ביטן אמר שהגיע לידיו חומר, הוא התכוון לזה. מדובר פה בעניין חמור מאוד".