ביהמ"ש: פרופ' ברנע יבחן האם קבוצת אלון חדלת פירעון

לקבוצת אלון, שנמצאת בהליך משפטי מול נאמני האג"ח, חוב של כ-1.8 מיליארד שקל למחזיקים, שמבקשים לקבל לידיהם את מלוא הבעלות על החברה

עורך דין שרגא בירן / צילום: תמר מצפי
עורך דין שרגא בירן / צילום: תמר מצפי

פרופ' אמיר ברנע מונה לאחרונה על-ידי בית המשפט המחוזי מרכז בלוד כמומחה פיננסי מטעמו, בהליך המשפטי שמנהל נאמן איגרות החוב של קבוצת אלון כנגד החברה בטענה לחדלות פירעון. במסגרת תפקידו, יידרש פרופ' ברנע לבחון את מצבה הפיננסי של קבוצת אלון ולקבוע האם לדעתו היא חברה סולבנטית או שמא צודקים מחזיקי האג"ח בטענתם והיא אכן חדלת פירעון.

המינוי עלול להתגלות כמכה כואבת למחזיקי האג"ח, לנוכח חוות דעת אחרות שהגיש בשנה האחרונה פרופ' ברנע לבתי משפט בישראל. בין השאר הוא קבע שאי.די.בי פתוח היא חברה סולבנטית למרות מצוקת המזומנים העקבית שלה, ואף העניק שווי כלכלי חיובי לחברה הנכדה לשעבר של קבוצת אלון, אלון רבוע כחול, במסגרת הסדר החוב שלה.

לקבוצת אלון חוב של כ-1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, שמרביתם גופים מוסדיים. אלו פנו לפני חודשים אחדים לביהמ"ש בבקשה לקבל לידיהם את מלוא הבעלות על החברה בדרך של כפיית הסדר חוב (לפי סעיף 350 לחוק החברות), וזאת בטענה להיותה חדלת פירעון. לבקשתם צירפו מחזיקי האג"ח חוות דעת כלכלית מטעמם של פרופ' עודד שריג ורו"ח שלומי קלסי, שקבעה כי לקבוצת אלון שווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 309-483 מיליון שקל.

אלא שבתגובתה לביהמ"ש, טענה קבוצת אלון להיותה סולבנטית וצירפה חוות דעת כלכליות של חברת הייעוץ MNS ושל פרופ' דן גלאי, בהן נקבע כי לחברה עודף נכסים על התחייבויות של יותר מ-200 מיליון שקל. שתי חוות הדעת גם קבעו שהחברה היא סולבנטית בשל יכולתה התזרימית לפרוע את כל התחייבויותיה בהתאם ללוחות הסילוקין בשנתיים וחצי הקרובות.

בהמשך החל בין הצדדים הליך של גישור אצל עו"ד רובי בכר, והליך זה אף עשוי להסתיים בקרוב בהסכם. עם זאת, למקרה שהליך הגישור ייכשל, מינה כאמור ביהמ"ש את הפרופ' ברנע כמומחה מטעמו לבחינת טענות הצדדים.

קבוצת אלון, שבבעלות שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים, מחזיקה כיום ב-80% ממניות אלון חיפושי גז , ששווין הבורסאי עומד על כ-730 מיליון שקל; ב-8% ממניות חברת תחנות התדלוק דור אלון  בשווי של כ-60 מיליון שקל, וכן בכ-9.5% ממניות חברת האנרגיה האמריקאית דלק US בעלות שווי שוק של כ-110 מיליון דולר (כ-420 מיליון שקל).

כמו כן, מחזיקה הקבוצה ב-29% מחברות התפעול של כבישי האגרה ובראשם כביש 6 וברשותה מזומנים בהיקף של כ-530 מיליון שקל. באחרונה מכרה חברת בת של קבוצת אלון, אלון קמעונאות, את השליטה בחברת אלון רבוע כחול לידי מוטי בן משה תמורת 114 מיליון שקל. סכום זה אמור לעבור לבנק הפועלים שהעניק בעבר הלוואה של 350 מיליון שקל לאלון קמעונאות ושהובטחה במניות אלון רבוע כחול. כמו כן, לטובת הבנק רשומה גם ערבות של 155 מיליון שקל שהעניקה קבוצת אלון להבטחת פירעון החוב של אלון קמעונאות.