מסע אל העתיד: ביום שבו המכוניות ידברו

לפי הצפי, בתוך כעשור נראה יותר כלי רכב אוטונומיים על הכביש וההגה ביד הנהג יהפוך בהדרגה לנחלת העבר ■ מכאן, עול השאלה כיצד יתמודד עולם הסייבר עם האיומים שניצבים בפני מחשבי המכוניות האוטונומיות ■ דובי לחוביץ, מנכ"ל חממת אקספלור, מתאר כיצד טכנולוגיות הסייבר הייעודיות לתחום הרכב פורחות בימים אלה

 

עולם התחבורה עתיד לשנות את פניו: הצפי הוא כי בתוך כעשור כלי רכב אוטונומיים יכנסו לשימוש מלא, ההגה ביד הנהג יהפוך לנחלת העבר, והצורך ברכישת רכב בבעלות פרטית - פשוט יעלם. המכוניות האוטונומיות אמנם לא יצטרכו לקחת בחשבון טעויות אנוש של נהגים על הכביש אך עולם התחבורה יידרש למענה מקיף בתחום אבטחת הסייבר שעשוי להביא לתאונות דרכים קטלניות.

"בתוך כעשור המכוניות והרמזורים 'יתקשרו' בינם לבין עצמם, ואם נכניס למשוואה הזו את הגורם האנושי - הדבר יהווה סיכון בטיחותי משמעותי", מסביר דובי לחוביץ, מנכ"ל חממת אקספלור "לא ברור כלל האם נידרש עוד לרישיון הנהיגה שלנו, ייתכן ולא. מה שבטוח, פחות ופחות רכבים יהיו בבעלות פרטית, והשימוש הרחב יהיה ברכבים אוטונומיים של חברות גדולות אשר יספקו שירותי הסעות לכל דורש".

עוד אומר לחוביץ כי המודלים הכלכליים של תעשיות שלמות ישתנו בעקבות המעבר למכוניות אוטונומיות "זה מתחיל בכך שהחזקת רכב פרטי תראה כמיותרת מתמיד. העלויות והמאמצים האנושיים בתהליך קניית רכב, עלויות ההחזקה, הביטוח, שירות המוסכים, תשלום על חניה - כל אלו יביאו לכך שבעידן הרכבים האוטונומיים החזקת רכב בבעלות פרטית וכל השירותים הנלווים לכך לא ישתלמו כלכלית ויעלמו מהעולם".

עולם שבו אין נהגים אנושיים על הכביש אלא רק מכוניות הנוסעות ללא נהג נראה לרובנו כמו מדע בדיוני, אך התעשייה כולה נוהרת לשם ולא רק חברות העוסקות בהיסעים ותחבורה. "הנהירה של חברות הרכב, הטכנולוגיה והסייבר לכיוון המכוניות האוטונומיות דומה לבהלה לזהב לפני 150 שנים - כולם מבינים שהם צריכים להיות שם, אחרת הם ייעלמו". אומר לחוביץ.

כך בשנה האחרונה אפל גייסה מאות מהנדסים לפיתוח מכונית אוטונומית, גוגל חשפה מכונית ללא הגה ובלמים, וחברת אובר הכריזה באוגוסט האחרון על פיילוט משותף עם ענקית הרכב וולבו במכוניות אוטונומיות שיתחיל בניו יורק. אך במרוץ למכונית האוטונומית לא משתתפות רק חברות טכנולוגיות, כל ענקיות הרכב העולמי מבינות שהמכוניות האוטונומיות יורידו באופן דרמטי את האטראקטיביות של אחזקת רכב פרטי, ואין להן ברירה אלא לקפוץ על העגלה אחרת יפספסו את השוק כולו.

 הסייבר יתמודד עם האיומים

המכונית האוטונומית מביאה איתה הרבה חלומות, אך גם הרבה סכנות פוטנציאליות. "עד לא מזמן המכוניות היו בנויות על מערכת סגורה שאין לה תקשורת עם העולם החיצוני. המכונית האטונומית היא מכונית שבמהותה מבוססת על מערכת פתוחה המתקשרת עם הכבישים, הרמזורים והמכוניות האחרות הנוסעות על הכביש ולכן תסריט אפוקליפטי של גרימת נזק בזדון דרך פריצה למערכות ניווט הרכב, השתלטות מרחוק על רכבים ואפילו גרימה להאצה או בלימה פתאומית של רכבים - בהחלט קיים". מסביר לחוביץ. "הסכנות הללו, שהן בהחלט מוחשיות, הביאו לפריחתן של טכנולוגיות סייבר יעודיות רבות לשוק הרכב. כולן נועדו להתמודד עם מצבים שונים העשויים לסכן את הנוסעים".

 ואיפה עומדת ישראל בתחום הרכבים האוטונומיים? " ישראל רחוקה שנות אור מלהיות שחקנית בשוק הרכב העולמי, אך היזמים הישראלים מהירים ויצירתיים ומסתמנים בהחלט כמובילים עולמיים בתחום הטכנולוגיה לרכבים האוטונומיים והגנות הסייבר, ואנחנו רואים בימים אלו לא מעט מיזמים טובים בתחום. מסביר דובי לחוביץ' "תוך שנה מאז הקמתו נמכר הסטרטאפ Otto, המפתח ערכות למכוניות אוטונומיות בסכום עתק של 680 מיליון דולר לחברת Uber, פורד רוכשה את הסטארט-אפ הישראלי ספייס (Saips) שעוסק בראיה ממוחשבת, מספר חודשים בלבד לאחר הקמתו ותעשיית הסטארטאפים בתחום הרכב צומחת בקצב מהיר "כולם מבינים שחלום המכונית האוטונומית יתגשם בשנים הקרובות ועכשיו נותרה רק השאלה מי יגיע לשם ראשון".