החלטה ישראלית לעידוד יזמות אושרה ברוב גדול בעצרת או"ם

123 מדינות תמכו בהצעת ההחלטה למרות התנגדות הגוש הערבי ■ שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "ההתנגדות והצביעות של מדינות ערב לא הועילו; מדינות רבות מגלות עניין בהצלחות הישראליות"

דני דנון  שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס
דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס

החלטה ישראלית לעידוד יזמות בעולם - "יזמות לפיתוח בר-קיימא" - אושרה אתמול (ו') ברוב גדול בוועדה השניה (הוועדה הכלכלית והפיננסית) של עצרת או"ם. 123 מדינות תמכו בהצעת ההחלטה, למרות התנגדות של הגוש הערבי. 30 מדינות הצביעו נגד ושמונה מדינות נמנעו.

נוסח ההחלטה בנוי על החלטות קודמות של ישראל בנושא יזמות גלובלית שאושרו בוועדה השניה. ההחלטה החדשה מבליטה דרכים שיאפשרו לחברות או"ם ולמנגנון הארגון להסיר מחסומים שניצבים לפני יזמים ולנצל את מאגר הכשרונות שנמצאים בכל מדינה.

ההחלטה קוראת לשיפור הסביבה הרגולטורית בכל מדינה ולעידוד התמיכה ביזמות בתכניות הפיתוח הלאומיות של כל חברות או"ם; להסרת מחסומים רגולטוריים לעסקים ולגישה לשירותים פיננסיים; למתן הזדמנויות רבות יותר לנשים, למיעוטים ולאנשים עם מוגבלויות; ולעידוד חינוך ליזמות.

"יזמות עשויה לסייע בהשגת מטרות של פיתוח בר-קיימא באמצעות יצירת מקומות עבודה חדשים, טיפוח חדשנות וקידום צמיחה כלכלית", נאמר בנוסח ההחלטה. "יזמים הם מנועי חדשנות שיכולים לקדם פתרונות חכמים ופשוטים לבעיות בתחומים שונים, כגון יצור מזון נטול סיכוני בריאות, חינוך, שירותי בריאות או התחממות כדור הארץ".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, בירך על אישור ההחלטה ואמר, שהיא מהווה הוכחה נוספת לתרומת ישראל לעולם כמובילה ופורצת דרך בתחומי היזמות והחדשנות. "ההתנגדות והצביעות של מדינות ערב לא הועילה; מדינות רבות מגלות עניין רב בהצלחות הישראליות ואנו שמחים לשתף עימן פעולה ולחלוק עימן מידע למען עולם טוב יותר", אמר השגריר.

ערב קבלת ההחלטה, ערכה משלחת ישראל לאו"ם אירוע להבלטת תרומתה של ישראל ליזמות וחדשנות. האירוע נערך בשת"פ עם האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות. השתתפו בו שונטל לין קרפנטיר, בכירה בסוכנות הסחר והפיתוח של או"ם; ארז צור, יו"ר האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות; פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא בגוגל העולמית ומנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל בישראל; השגריר דנון; ונציגים מהחברות ReWalk (מפתחת הטכנולוגיה שמאפשרת לפגועי עמוד שדרה ללכת בכוחות עצמם); "קיימא" (הנדסה גנטית בתחום החלקאות); נובארטיס; והארגונים Unistream ו- Social Finance Israel, בית השקעות למימון ארגונים שלא למטרות רווח.

"שמחנו להראות שתעשיית החדשנות והיזמות בישראל היא סיפור הצלחה", אמר ארז צור. "על רקע ההצעות האחרונות באונסקו, שאינן לטובת ישראל, טוב וחשוב שיש לנו גם תעשיות היי-טק וחדשנות שמעוררות הערכה וסקרנות בעולם".

הוא ציין שבמהלך הכנס נערכו דיונים עם דיפלומטים ומנהיגים עסקיים ממדינות שונות על דרכים לעידוד פיתוח בר-קיימא ברחבי תבל בתחומי התעשיה והפיתוח החברתי.

פרופ' מטיאס אמר: "במציאות של חיבוריות גלובלית והתקדמות מואצת בטכנולוגיה, יזמות וחדשנות יוצרות הזדמנויות חוצות גבולות, מגדרים ואוכלוסיות למציאת פתרונות לבעיות גלובליות עם אפשרות להשפיע לטובה על מספר עצום של אנשים. האירוע הישראלי באו"ם חידד את ההזדמנויות האלה".