נתיבים בינעירוניים נפרדים לאופניים

במציאות שבה מתווספים יותר מ-300,000 מכוניות חדשות מדי שנה, צריך לחשב מסלול מחדש

אופניים על מדרכות / צילום: בלוג "מחזירים את המדרכות להולכי הרגל"
אופניים על מדרכות / צילום: בלוג "מחזירים את המדרכות להולכי הרגל"

כולנו, זה ברור, נעשינו קרבן למגה-טעות בתכנון התחבורה הציבורית בישראל. ההתעלמות של משרד התחבורה מהצרכים של הציבור יצרה פקקים שטרם נראו כאן.

ברור גם, כי בטווח הנראה לעין, ספק אם יתממשו ההבטחות והתחזיות של המשרד לתחבורה ציבורית זורמת, בשל ההיקף הבלתי נתפס של מאות מכוניות חדשות העולות על הכביש מדי יום וסותמות אותו כמעט לחלוטין. אם תימשך רכישת מכוניות בקצב של יותר מ-300 אלף בשנה, נגיע בתוך שלוש שנים למיליון מכוניות נוספות. כל תכניות התחבורה הציבורית והתחזיות שבצידן יתגמדו מול מכת מדינה זו.

לדוגמא, אם לפני חודש ניתן היה להגיע בשעות אחר הצהריים מתל אביב לרעננה או כפר סבא בכ-40 דקות, כיום הנסיעה נמשכת יותר משעה, בעוד שבשעות הלילה השקטות היא נמשכת פחות מעשרים דקות. אם לפני כשלושה חודשים הנסיעה בשעות אחה"צ בכביש 5 מראש העין לגלילות נמשכה כ-20 דקות, כיום נוצר פקק המאריך את הנסיעה כמעט פי שניים, שלא לדבר על נסיעה לכיוון ראש העין ההופכת את צידו האחר של הכביש למגרש חניה אחד גדול.

פתרון אפשרי הוא פיתוח וביצוע של תוכנית חירום לסלילת מסלולי אופניים בינעירוניי. למשל, מרמת השרון והרצליה לתל אביב; מפתח תקווה, הוד השרון, כפר סבא ואף ראש העין לתל אביב; ובמקומות עמוסים אחרים בארץ.

נתיבים אלה, שיהיו מופרדים מהכביש, יכולים להיסלל במהירות יחסית, בשל המשקל הקל של האופניים שאינו מחייב תשתית מורכבת כמו כבישים הנושאים על גבם משאיות כבדות. סלילת נתיבים בינעירוניים לאופניים עשויה לתת פתרון למאות אלפי בני אדם שיוכלו להגיע ליעדם בזמן קצר יותר ובמידה רבה של הנאה, בין אם מעצם הדיווש האירובי ובין אם בנסיעה שקטה באופניים חשמליים. מזג האוויר של ישראל אידיאלי לרכיבה על אופניים, ואם אכן יסללו נתיבים כאלה, תורגש הקלה בכבישים.

אחד הטרנדים התחבורתיים המתפתחים במהירות בעולם המערבי הוא הרכיבה באופניים לעבודה. יותר מ-70% מהעובדים באמסטרדם מגיעים כך לעבודה וגומאים מדי יום מרחק של 15-20 קילומטר במסלולים בינעירוניים.

לפני כשנתיים השיק משרד התחבורה ההולנדי פיילוט בקרב תלמידים בגילאי 14-18 ב-240 בתי ספר בצפון המדינה, שנועד לקדם את השימוש באופניים חשמליים. בכל חודש מקבלים 60 תלמידים אופניים חשמליים לשימוש חופשי וחינמי כדי להגיע לבית הספר, כאשר לאחר כחודש הם יכולים לרכוש את האופניים במחיר מסובסד. המטרה היא ליצור אצל התלמידים הרגלי שימוש בכלי תחבורה נקי זה כאשר לרשותם עומדים מסלולים מקבילים לכבישים, אך מופרדים מהם.

הקצאת נתיבים ייעודיים לאופניים מתבצעת עתה במקומות רבים באירופה ובארה"ב. גם בתחום העירוני מתבצעים פיילוטים כמו הקמת מסלול אופניים באמצע הכביש על חשבון תחבורה מוטורית. משרד התחבורה נדרש לחשיבה חדשה ויצירתית לפני שיתוק כמעט מוחלט של התנועה בשעות העומס.