ביטן מאותת שיסכל הרפורמה המוצעת שפוגעת בבזק והוט

יו"ר הקואליציה בוועדת הכלכלה: "יש לי המון הערות ויהיו הרבה תיקונים. בלי הסכמה של משרד התקשורת זה לא יעבור"

חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר
חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר

יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, איתן כבל (המחנה הציוני) הבהיר היום (ב') כי הוא נחוש להעביר את הרפורמות של משרד האוצר להגברת התחרות בתחום תשתיות התקשורת והטלוויזיה הרב ערוצית, למרות הקשיים שמערים על פניו מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר שזוכה מאחורי הקלעים לתמיכה של יו"ר הקואליציה דוד ביטן.

במערכת הפוליטית משוכנעים כי הקשיים האלה נובעים מקרבתו של ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו לבעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ'.

במהלך ישיבת הוועדה שעסקה היום ברפורמות הכלולות בחוק ההסדרים, אמר ביטן: "יש לי המון הערות על הרפורמות ויהיו הרבה מאוד תיקונים. אם משרד האוצר לא יגיע להבנות עם משרד התקשורת זה לא יעבור". כבל השיב לו בעניין: "אני רוצה להזכיר שזה חוק של הקואליציה שעבר בממשלה. אם הממשלה לא רוצה, שתגיד. אנחנו לא פיונים פה באיזה משחק".

גם ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר בעניין: "יש לי יותר מתחושה שמשרד התקשורת לא איתנו ברפורמות החשובות והצרכניות האלה. אם התחושה שלי נכונה, אז אנחנו יכולים לדבר פה עד מחר ובסוף שום דבר לא יקרה בפועל. עדיף במצב כזה לעשן סיגריות או לשתות תה".

ראש אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי, הציג במהלך הדיון את הרפורמות והבהיר כי המטרה של כולן היא הגברת התחרות, שיפור תשתיות האינטרנט והפחתת המחירים בטלוויזיה הרב ערוצית. לפי לוי, כ-94% משוק הטלוויזיה הרב ערוצית נשלט על ידי הוט ו-yes (שבשליטת בזק), כאשר בתחום תשתית האינטרנט בזק שולטת ב-68.5% מהשוק והוט שולטת ב-31.5%. לדבריו, בתחום הרווחיות, בזק גורפת כיום שיעור קריטי של 96% מהרווחים בשוק.

במסגרת הרפורמות, האוצר מציע לאפשר למערך של "עידן פלוס" לשווק חבילות נוספות בתשלום תוך שמירה על מערך החינם. כמו כן מוצע למנוע ממפעילי ערוצי הספורט להגביל מכירה של תכנים לספקים שונים. "המחיר הממוצע שמשלם היום משק בית רק על טלוויזיה רב ערוצית בלבד הוא 230 שקל בחודש כשלא מאפשרים בפועל היצע של חבילות אטרקטיביות זולות יותר", אמר לוי. "הדבר דומה למי שנכנס למסעדה ורוצה להזמין 2-3 מנות, אבל מחייבים אותו להזמין את כל התפריט", הוא הוסיף.

בתחום האינטרנט, הרפורמה אמורה לחייב מפעילי תקשורת לאפשר שימוש הדדי בתשתית הפאסיבית של כל חברה. כמו כן מוצע לחייב שימוש בתשתיות מבוססות סיבים ולא צינורות.

במהלך הדיון נכחו לא פחות מעשרה לוביסטים שונים, רובם ככולם של חברות התקשורת.