קבינט הדיור אישר מספר הצעות שיסייעו לפתרון משבר הדיור

הקבינט, בראשות שר האוצר כחלון, אישר, בין היתר, תמרוץ רשויות מקומיות למתן היתרי בנייה והגדלת היצע הדירות בשכירות ארוכת הטווח באמצעות תיקון לחוק עידוד השקעות הון

יואב גלנט  ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור

קבינט הדיור אישר היום (ב') את הצעתו של שר האוצר משה כחלון, להאריך את התכנית לתמרוץ רשויות מקומיות למתן היתרי בנייה, בשיתוף עם שר הפנים אריה דרעי, תוך הגדלת תקציב התכנית.

לצורך הגברת שיתוף הפעולה של הרשויות המקומיות עם מאמצי הממשלה להגדלת היצע הדיור, הוחלט על הארכת התכנית המעניקה תמריצים תקציביים לרשויות מקומיות, אשר יגדילו את היקף היתרי הבנייה הניתנים בשטחן. זאת, בדגש על בניה בתוכניות להתחדשות עירונית ובתכנית "מחיר למשתכן".

תוכנית זו מסייעת לרשויות בקליטת התושבים ובפיתוח התשתיות המתאימות. המשכה והרחבתה של תוכנית זו צפוי לחזק את הפעילות המשותפת של הממשלה עם הרשויות המקומיות לשיווקי קרקעות, ולהגדלת היצע הדיור.

בנוסף, אישר קבינט הדיור גם את הצעתו של שר האוצר לתקן את חוק עידוד השקעות הון, כך שיינתנו הטבות מס גם לפרויקטים לשכירות ארוכת טווח אשר ייבנו במסגרת של תוספות בנייה, כדוגמת תמ"א 38, לבניינים המשמשים למסחר ותעשייה אשר יוסבו למטרות מגורים ולמעונות סטודנטים.

צעדים אלו צפויים להביא לגידול בהיקף ההשקעה בפרויקטים לשכירות ממוסדת וארוכת טווח אשר משמשת כפתרון דיור יציב חליפי למגורים, ומתווספים לשורה של צעדים נוספים שבהם נוקטת הממשלה כגון מכרזי קרקע בהנחה לשכירות ארוכת טווח באמצעות חברת דירה להשכיר וקידום חוק הריטים.

לבסוף, קבינט הדיור אישר הצעה נוספת של שר האוצר להעמיק את סבסוד הפיתוח אשר ניתן במסגרת תכנית "מחיר למשתכן" ביחידות דיור ביישובי הפריפריה, בהם ערך הקרקע אינו מספק לצורך יישום התכנית. על פי ההצעה, יינתן סבסוד פיתוח גם עבור יחידות דיור אשר משווקות בפרויקטים של תכנית "מחיר למשתכן" אך אינם משווקים בהכרח עבור הזכאים לתכנית אלא גם עבור אוכלוסיות נוספות, וזאת בכדי להגדיל את הכדאיות הכלכלית ביישום התכנית. צעד זה צפוי להביא להצלחתם של פרויקטים נוספים במסגרת תכנית "מחיר למשתכן" בעיקר בישובים המרוחקים, מה שתורם הן לחיזוק הפריפריה והן להסטת ביקושים מאזור המרכז.