מועדון אפורי השיער

האנשים שמוצאים את השלב הבא בקריירה - ביחד

מפגש של "מועדון אפורי השיער / צילום: יואב בנצור
מפגש של "מועדון אפורי השיער / צילום: יואב בנצור

יש לי חדשות מרעישות בשבילכם. יום אחד יהיה לכם שיער אפור. זאת אומרת, אם הוא עדיין יהיה שם, צבעו יהיה אפור, ולאחר מכן לבן. חלקכם כבר נמצאים שם מזמן, ומי שטרם זכו - בהחלט נאחל להם שיגיעו לשם. כי הברירה האחרת היא די עצובה וגם לא רצויה. ובהנחה המשמחת שאכן תזכו להיות אפורי שיער, זה לא יקרה כשתהיו בני שבעים ומשהו. זה יתחיל הרבה קודם, מתישהו בסוף שנות השלושים לחייכם וימשיך להתפתח ככל שתזקפו לזכותכם עוד שנות חיים ועוד ניסיון מצטבר. ובמקביל לכל מיני דברים יפים וטובים שבאים עם הגיל, תחושו בהדרגה שסביבת העבודה העוטפת אתכם משתנה.

שיחות הטלפון ממנהלי כוח אדם, המחזרים אחריכם בימים אלה בחנופה, יילכו ויפחתו, המעברים בין מקומות עבודה ייעשו איטיים יותר ומפחידים הרבה יותר והחשש מחוסר תעסוקה אפשרי במעבר בין עבודות ייראה לפתע מאיים ומוחשי מאוד. ומי שמכם יפוטרו ממקום עבודתם עלולים לחוות תקופה ארוכה של אבטלה, מספר הולך ופוחת של הזדמנויות והתמודדות קשה עם אי ודאות ואתגרים מהסוג שלא הורגלתם אליהם וחמור מזה, מעולם לא חשבתם להתכונן אליהם, מאז שנכנסתם אל בועת ההיי-טק החמימה אי שם, לפני כעשרים שנה או יותר.

לאודי קשת יש שיער אפור כבר די הרבה שנים. הוא התחיל את המסלול שלו בהיי-טק הישראלי בשנת 1980, אחרי שירות צבאי בחיל הים. הוא עבד כתכניתן בתחום הולך ומתפתח, שכבש את מקומו בחזית הכלכלה הישראלי, הקטר שמניע את המשק הישראלי. ואודי קשת היה שם, בקדמת הטכנולוגיה, עבד במשרות מאתגרות, בסביבה בינלאומית מרתקת, מתגמלת היטב ואפילו מפנקת. ואז, אחרי כמעט שלושים שנה של קריירה מצליחה ומבטיחה, שהצעידה אותו כלפי מעלה בכל פעם מחדש, הגיע המשבר הכלכלי של שנת 2008.

אודי מצא את עצמו מחוסר עבודה, ללא הכנה מוקדמת וללא כלים להתמודד עם המשבר הזה, שהיה הרבה מעבר למשבר כלכלי. ובתוך אי הוודאות הגדולה שנוצרה סביבו, התפתחה התובנה שהוא - אפור השיער - חייב להמציא את עצמו מחדש. הוא החליט לקחת את עצמו ואת גורלו לידיו וליצור בעצמו את הפעילות שתיתן מענה לצורכי הקריירה שלו בשנים הבאות.

לצורך כך הוא חבר לאנשים נוספים שגם הם חוו את הלם הפיטורין וחוסר ההכנה למצב החדש והפכו להיות שותפים לדרך. כך נולד "מועדון אפורי השיער". בין מקימיו, ביחד עם אודי קשת, היתה אפרת רמתי, שהחליטה לעזוב משרה בכירה בהיי-טק כדי לעשות "משהו אחר" בעל תרומה חברתית. היא מובילה היום את ה"ביזנס פקטורי" של מועדון אפורי השיער, תוכנית המשלבת אימון לשינוי פנימי עם עשייה בפועל של הקמת מיזם עסקי. יזם נוסף שהצטרף אל קשת ואל רמתי הוא יורם מוסקוביץ', שאחרי קריירה בנקאית ארוכה בארץ ובחו"ל מוביל כיום את תחום העשייה החברתית במועדון.

לבנות קריירה חדשה

המועדון מהווה מסגרת מקצועית תומכת, המעניקה לחבריה כלים המאפשרים להם להגדיר את מטרותיהם ולבנות לעצמם קריירה חדשה. הפעילות נשענת על רשת חברתית באינטרנט שמאפשרת לכל אפורי השיער להיות מחוברים, לשתף הזדמנויות ולייצר פעילויות עסקיות משותפות. רשת המומחים של המועדון מציעה את השירות שלה לחברות וארגונים, המעוניינים לטפל בנושא השיער המאפיר והשלכות התעסוקה שלו באופן מסודר ומתוכנן.

חלק משמעותי מפעילות המועדון הוא מפגשים, בהם נוצרים קשרים בין החברים אפורי השיער, קשרים שחלקם מוביל ליצירת הזדמנויות תעסוקה וגם להזדמנויות עסקיות. בשנים האחרונות הוקמה במסגרת המועדון חממה עסקית המעודדת את משתתפיה לבנות מיזמים עסקיים משלהם. חברת סאדילטק, בית תוכנה המעסיק אנשי היי-טק מהפזורה הבדווית בנגב, היא דוגמה יפה למיזם שנהגה במסגרת החממה הזו.

בשבוע שעבר - במסגרת שבוע היזמות הבינלאומי שנחגג גם בישראל בעשרות מפגשים ואירועים שונים שחיברו בין קהלים גדולים של יזמים לבין משקיעים וגורמים שונים מסביבת ההיי-טק הישראלי - התקיים בהרצליה מפגש מיוחד של מועדון אפורי השיער. תחת הכותרת "המרכיב הסודי של בני 45 שיהפוך את החלום שלך למציאות", דן המפגש ביצירת הזדמנויות יזמיות עבור בעלי שיער אפור המוכנים לקחת את גורלם בידיהם וליצור לעצמם הזדמנויות פרנסה, שיהוו גם סביבת עבודה מהנה ומרתקת עבורם בעתיד הנראה לעין.

בשיחה בינינו אתמול, שאלתי את אודי קשת לגבי תובנותיו לאור כמעט עשור של עשייה למען אפורי השיער.

- מיהם האנשים שאליהם אתם פונים? למי בעצם אתם רוצים לסייע?

"לצערנו, רוב האנשים מרגישים את השינוי בעבודה אבל לא באמת מפנימים, הם קוראים בעיתון ומתפללים ש'זה' לא יתפוס אותם. ואז, אם נכפתה עליהם פרישה או שפוטרו, הרבה פעמים הם מנסים לחשוב שהשינוי הוא רק זמני. אבל, פתאום לוקח יותר זמן, הרבה יותר, לחזור לעבודה. המצב הזה משפיע על כל מה שחשוב לך בחיים ולכן הוא מסובך יותר. מגמה בעייתית נוספת שנוצרה בשנים האחרונות היא של 'מקצועות שנגמרים'. זה קורה לאפורי השיער כבר כיום וזה יחמיר בשנים הקרובות.

"אנשים צריכים לאתר בתוכם יכולות וייחוד כדי להבין את תחום המומחיות שלהם ואיך להציע אותו לשוק. חשוב לנו לעזור גם למי שהיתה להם קריירה מצליחה אבל הם רוצים משהו חדש, משהו בתחום אחר. המטרה שלנו בכל הקורסים והמפגשים היא להראות לאנשים האלה שיש פתרון אבל צריך לעשות משהו אחר, משהו נוסף, כדי שהעבודה תהיה להם מקור להנאה וגאווה ולא רק פרנסה. דרך אגב, בשנים האחרונות הבחנו שגילאי הפונים אלינו יורדים בהדרגה. כשהתחלנו, היו אלה בני החמישים פלוס, אבל כיום יש הרבה בני ארבעים ומשהו שכבר מתכוננים לשלב הבא הקריירה שלהם".

- לפעילות שלכם כבר יש תוצאות?

"אנחנו רואים שמתוך מי שעבר אצלנו בקורסים, 40% מוצאים עבודה תוך 3 חודשים. 30% מגלים הזדמנויות חדשות ומחליטים לשנות צורת עבודה ולהפוך להיות יזמים עצמאיים ו-30% ממשיכים לחפש משהו אחר. זה קורה בדרך כלל למי שעבר את גיל 63".

- אני אשמע נאיבי, אבל החוק אוסר אפליה בתעסוקה על בסיס הגיל. אז למה בכלל יש בעיה?

"הקידמה הטכנולוגית, המודלים העסקיים החדשים והצורך בקבלת תוצאות עסקיות מהירות מקטינים את מספר המשרות הקיימות בשוק, במיוחד את אלה שמשלמות היטב. בשוק העבודה נמצאים ביחד בתקופה הזו ארבעה דורות, כאשר דור ה-Y הוא המרכיב העיקרי בכוח העבודה. אנחנו מזהים שנוצר לחץ עסקי בארגונים - בין ההנהלה, העובדים, הלקוחות והספקים - והתוצאה היא שבני 40 פלוס אינם תחרותיים מספיק, ובמקרים רבים נאלצים להיפרד מהמערכת. לפעמים כי כך רוצה הארגון ולפעמים כי אינם חשים בנוח במסגרת המוצעת. בהרבה מקרים קשה לבוא בהאשמות ספציפיות למעסיקים, אבל השורה התחתונה היא שאפורי השיער הם בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר למצוא את עצמם מחוץ למערכת".

"יזמות בעלת מוטיבים חברתיים"

- יש מאפיינים מיוחדים ליזמות בגיל הזה, שבו השיער כבר מאפיר?

"לפעמים אנחנו מזהים אצל היזמים שלנו את 'יזמות השריטה' - הרצון להרגיש שאני עושה משהו משמעותי, שישאיר שריטה על כדור הארץ. זוהי יזמות עסקית בעלת מוטיבים חברתיים, שרוצה להרוויח אבל לא שוכחת את העובדים, את הקהילה ואת הסביבה. יזמים כאלה קמים בבוקר בשמחה וחוזרים הביתה עם תחושת סיפוק ומשמעות, ולעיתים גם עם שכר מכבד. עוד מאפיין שזיהינו הוא שאפורי השיער מבינים שבשלב הזה בחיים לא צריך לעשות הכל לבד ואפשר להתחבר עם שותפים לדרך".

כאמור, מועדון אפורי השיער נותן מסגרת למי שכבר הפנימו שצבע שיערם השתנה. לצעירים שביניכם, שעדיין לא זכו להיכנס למועדון היוקרתי הזה של בעלי ניסיון חיים ותובנות רבות, מומלץ להפנים שקצב הקידמה המסחרר מחייב אתכם לנסות לתכנן את עתידכם ולשלוט ככל הניתן במסלול חייכם. לא כל אחד צריך או יכול להיות יזם, אבל כל אחת ואחד חייבים להניח שאי אפשר להסתמך על הגורל והרצון הטוב של מעסיקים. ולכן, קחו את עצמכם במו ידיכם ונסו לשלוט במסלול חייכם, כי עכשיו הרבה יותר פשוט, לפני שהשיער מאפיר.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.