מיסוי חבילות בבלאק פריידיי: אתם שואלים, "גלובס" עונה

היקף הקניות של הישראלים באתרים בחו"ל בחודש נובמבר בלבד אמור להגיע ל-2 מיליארד שקל ■ לרגל בלאק פריידיי, לפניכם שאלות ותשובות בנוגע למיסוי חבילות וסוגיות חמות נוספות

בלאק פריידיי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
בלאק פריידיי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

בלאק פרידיי בפתח, ולא ברור מי נרגש יותר - העוסקים שמכריזים על מבצעים בכל רובד אפשרי, או הצרכנים שאמורים לפי כל הציפיות להסתער על המבצעים. כך או כך, אף על-פי שחנויות ואתרים ישראליים מנסים לרכוב על טירוף מבצעי הקניות של סוף נובמבר, רוב הצרכנים המקוונים צפויים לרעות בשדות זרים ולבצע רכישות באתרים מחו"ל. כך היה גם בעבר: מנתוני המכירות של השנים הקודמות עולה כי הקניות באינטרנט עברו בהיקפן את הקניות בחנויות.

היקף הקניות של הישראלים באתרים מחו"ל מצוי בגדילה. על-פי נתוני פייפאל שפורסמו לאחרונה, היקף רכישות האונליין של הקונים הישראלים מוערך השנה ב-11.8 מיליארד שקל - עלייה של 18% בהשוואה ל-2015.

ממחקר שערכה פייפאל יחד עם חברת Ipsos MORI בקרב 28 אלף צרכנים ב-32 מדינות, עולה כי מגמת הגידול צפויה להימשך בשנת 2017 - וההערכות הן כי הישראלים יקנו בהיקף של כ-13.5 מיליארד שקל.

מהמחקר עולה עוד כי המדינה העיקרית שממנה מזמינים הישראלים היא סין (עם 52% מהרוכשים אונליין), אחריה ארה"ב (30%) ובריטניה (18%). ענף האופנה הוא המככב בקרב הרוכשים אונליין (58% מהרוכשים), ואחריו צעצועים ומוצרי אלקטרוניקה.

מחקר פייפאל מלמד גם על גידול, שאפשר לכנותו כמהלך טבעי בהחלט, בהיקף המסחר באינטרנט בישראל. 74% מהגולשים באינטרנט בישראל (מעל גיל 18) קנו באתרי אינטרנט במהלך השנה האחרונה. כ-77% מהרוכשים הצהירו כי ימשיכו לרכוש באותו היקף או יגדילו את היקף הרכישות בשנה הקרובה.

הנוחות והמחיר הם שקובעים: בקרב הצרכנים שהצהירו כי יגדילו את היקף הרכישות אונליין ב-12 החודשים האחרונים, 77% הצהירו כי יעשו זאת בגלל הנוחות שבקניות מרחוק, 41% ציינו כי יגדילו את היקף הרכישות בגלל רצון לחסוך כסף - או במילים אחרות לאור התחושה כי באינטרנט הם משלמים פחות, 21% סיפרו כי הסיבה היא בגלל שינוי במצבם הכלכלי, 21% תולים תקווה במשלוחים מהירים יותר, ו-20% בגלל הציפייה להוזלה במשלוחים.

עוד נציין כי מגמה בולטת בתחום הקניות באונליין היא התחזקות הקניות באמצעות המובייל. המחקר מצביע על עלייה של 51% בהיקף הרכישות באמצעות מכשירי הסמארטפון והטאבלט בשנה האחרונה. הצפי, לפי המחקר, הוא של עלייה בהיקף 33% ברכישות במובייל בשנת 2017 לסכום של 3.6 מיליארד שקל.

כאמור, סין היא המדינה שממנה מתבצעות עיקר הרכישות של ישראלים - על-פי נתוני הסקר, 90% מהישראלים הרוכשים בסין אמרו שעשו זאת בגלל המחיר האטרקטיבי, ו-66% אמרו שהם מגלים בסין מוצרים חדשים ומעניינים.

בריטניה בולטת בקרב הישראלים בשל איכות המוצרים - כאשר 74% מהקונים שרכשו במדינה עשו זאת בשל איכות מוצרים גבוהה. שני האתרים הפופולריים ביותר עבור הצרכנים הישראלים בבריטניה הם אתרי האופנה נקסט ו-ASOS.

ארה"ב מושכת את הישראלים בגלל ההיצע: 72% מהישראלים הקונים באתרים שם הצהירו כי עשו זאת בגלל מותגים ייחודיים שאינם קיימים בישראל.

69% מהצרכנים הרוכשים אונליין העידו כי הגורם העיקרי המעודד אותם לקנות באתרים מקומיים הוא משלוח חינם. גורמים נוספים שמעודדי קנייה הם קופונים, הנחות ומבצעים (59%). שלושת התמריצים לקנייה מחוץ לגבולות המדינה הם משלוח חינם (57%), דרך בטוחה לתשלום (50%) ומשלוח מהיר (48%).

לדברי אפי דהן, מנהל אזור ישראל ואפריקה בפייפאל, "הצרכן הישראלי מחפש את הדרכים להקטין את ההוצאות של משק הבית על-ידי אימוץ המסחר האלקטרוני כדרך מצוינת להתמודד עם יוקר המחיה. יחד עם זאת, הוא מצפה לקבל שירות איכותי וביטחון בקנייה, לצד מחירים אטרקטיביים".

הכי פופולריים: שעוני יד

מנתוני הבלאק פריידיי בשנת 2015, כפי שחושפת eBay, עולה כי אז גידול שיא של 20% בקניות של ישראלים לעומת 2014. גם השנה, מעריך אלעד גולדנברג, מנכל הפעילות העסקית של eBay בישראל, כי יהיה גידול של עשרות אחוזים בהיקפי הקניות ביחס לשנה קודמת.

קצב הקניות ב-2015 היה מרשים: בכל דקה נרכשו 23 מוצרים, כאשר כשליש מכלל הרכישות נעשו במובייל (32%). מ-eBay לבדה רכשו הישראלים בבלאק פרידיי כ-110 אלף מוצרים עם סל קניות ממוצע של 78 שקל, כלומר היקף קניות של כ-8.6 מיליון שקל. הקטגוריה הפופולרית ביותר בקרב הישראלים אשתקד הייתה שעוני יד - בכל 30 שניות רכשו הישראלים שעון יד, ובכל שתי דקות נרכש שעון חכם.

גם בדואר ישראל, חוליה קריטית בחוויית הקניות מחו"ל, נערכים למבול של חבילות: על-פי נתוני הדואר, מספר החבילות הנכנסות לישראל זינק בנובמבר ב-25% לעומת השנה הקודמת. צפי ההזמנות בנובמבר לבדו עומד על 6.5 מיליון חבילות (במשקל של 1,200 טונות), לעומת 3 מיליון חבילות בחודש רגיל, וההערכות הן כי היקפי הקניות בנובמבר בלבד, באתרים בחו"ל, יגיעו לכ-2 מיליארד שקל. בעקבות מבצעי יום הרווקים הסיני בלבד, נכנסו לישראל כ-750 טונות חבילות בטווח של כשבועיים.

ולא רק בדואר: יונתן איבגי, סמנכ"ל שיווק DHL אקספרס ישראל, מזהה המשך של מגמת גידול היבוא האישי שנכנס לישראל באמצעות חברות הבלדרות. "השנה אנחנו רואים גידול של 30% בהיקף הקניות", הוא אומר. "מעבר לעולמות האופנה שהם החזקים ביותר, ראינו גידול דרמטי של קניות בעולם הגאדג'טים, דוגמת שעונים חכמים, טלפונים סלולריים ומסכי טלוויזיה".

ומה בהנחה? מה לא. שיעורי ההנחה משתנים וכוללים מאות אלפי מוצרים בכל קטגוריה אפשרית, תוך דגש על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה שנחשבים לליבה של מבצעי נובמבר. 

"מה שהוביל תמיד את נושא הבלאק פריידי ומה שימשיך ללוות אותנו לאורך כל השנים הוא נושא המחיר", מחדד ירון בן-אלי, מנכ"ל Ushops. לדבריו, השנה ההנחות תהיינה עמוקות יותר: "מדי שנה רף הגירוי של הצרכנים עולה, והתחרות בין האתרים בארה"ב התגברה, ולכן עומק ההטבות עולה. לדוגמה, בשנה שעברה אמזון הוציאה מספר טלפונים ניידים שנמכרו בפחות מ-100 דולר, במקום מחירם הרגיל שעמד על 300 דולר. אלה מבצעי כאסח רגעיים, שצריך להיות ערניים על-מנת לתפוס אותם. אני מעריך שנראה מבצעים נוספים כאלה גם השנה ואף משמעותיים יותר. בשנים האחרונות אנו עדים לפעילות מקדימה גם באתרים בסין - מה שמאתגר אף יותר את האתרים האמריקאים, שרובן ככולם מציעים מבצעים לבלאק פרידיי - נראה את זה בא לידי ביטוח במבצעים יותר עמוקים ובהנחות משמעותיות". 

לטובת המזמינים מחו"ל, "גלובס" - יחד עם עו"ד טלי ירון-אלדר ורני שורץ ממשרד ירון אלדר פלר שורץ ושות', המתמחים בדיני מכס ומסים - מגישים שאלות ותשובות הנוגעות לנושא המיסוי בגין חבילות - מידע שעשוי למנוע תסכולים והוצאות בלתי צפויות לאחר הקנייה. 

- מהו גובה המיסוי הקבוע בחוק על יבוא אישי?

פטור מלא ממסים מוענק על משלוח המכיל מוצרים שערכם הוא עד 75 דולר - לא כולל דמי משלוח וביטוח.

מדרגת הפטור הבאה מתייחסת למוצרים שמחירם הוא בין 75 דולר ל-500 דולר: עבור מוצרים אלה יש פטור מתשלום מכס, אך הם יהיו חייבים במע"מ ובמס קנייה המשתנה בהתאם לסוג המוצר. כך למשל, ברכישה של נעליים שערכן כ-100 דולר, התוספת היא מע"מ בלבד (17%), ובמקרה של נעליים במחיר של כ-550 דולר, תוספת המיסוי תעמוד על 31%. ברכישת מחשב נייד או טאבלט תחול תוספת של מע"מ בלבד, וברכישת טלפון נייד התוספת תעמוד על 34.6%. השוני הזה מצביע על כך שהצרכנים חייבים לבדוק מראש מהי התוספת הנדרשת למוצר שיזמינו.

מדרגת המיסוי הבאה מתייחסת למוצר שמחירו נע בין 500 ל-1,000 דולר שיהיה מחויב במכס, במע"מ ובמס.

בדומה למס קנייה, שמשתנה לפי מוצרים, קיימים מוצרים שלא חלה עליהם תוספת מכס. מיסי יבוא נועדו לשים חסם על יבוא, בין היתר במטרה להגן על ייצור מקומי. עם זאת, מעת לעת מעודכנים מוצרים שמיסי הקנייה בגינם מופחתים, כך למשל מוצרי חשמל או חלפים מסוימים לרכב. בנוסף, הסכמי סחר עם מדינות שונות, בהן ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי, הובילו לפטור מתשלום מכס ביבוא מהן.

במדרגת המחיר הבאה, המתייחסת אל משלוח שערכו מעל 1,000 דולר - ההתייחסות תהיה בדומה לזו של יבואן מסחרי ועליו יחולו הוראות ומגבלות נוספות.

האחריות על הצרכן-היבואן

- על מי מוטלת האחריות לתכולת החבילה ולהצהרה למכס?

היבואן - כלומר, הצרכן - כבעלים של המוצרים, ומכאן שמבחינת רשויות המס בעל המוצר הוא החייב במס והוא הנושא באחריות ביחס לנכונות הצהרות כלפי המכס. לכן, כל הצהרה שנעשית על-ידי חברת השילוח או המוכר נתפסת כהצהרה של המזמין, ובמידת הצורך עליו הנטל להוכיח נכונות הצהרות אלה. אגב, האחריות לשלמות הטובין והחבילה מוטלת על חברת הדואר.

יש לשים לב למה שנרשם על החבילה, כי לעתים קורות תקלות: בשבועות האחרונים, בעקבות תקלה, אתר האופנה הבריטי נקסט שיגר למאות מזמינות חבילות שהערך שצוין על גביהן היה גבוה מערכן בפועל - מה שהוביל לדרישה לתשלום מס בלתי מוצדק כדי לשחרר את החבילה. לקוחות ששילמו הוזמנו לערער בפני רשות המסים.

מבחינת הפרוצדורה, לחבילות שנשלחות בדואר רגיל, כלומר דרך דואר ישראל, מצורפת הוראת תשלום על סך מסי היבוא. חבילות הנשלחות באמצעות חברות בלדרות - ברוב המקרים חברת הבלדרות תשלם את המסים בעת השחרור החבילה מפיקוח המכס, ותגבה אותו מהלקוח.

- מה עושים כאשר יש חולקים על החלטת המכס לחייב במסים?

במקרים כאלה, בדומה לתקלה באתר נקסט, ניתן להגיש בקשה לבירור. את הבקשה מגישים בסניף הדואר שבו נמצאת החבילה. לצרכנים עומדת הזכות להיות נוכחים בעת בדיקת החבילה בעקבות ההשגה על המסים. ביבוא באמצעות חברות בלדרות תעשה הבדיקה בנוכחות היבואן או נציג חברת הבלדרות.

ירון-אלדר ושורץ מספרים על מקרה של אדם שהזמין מחו"ל פנס לרכב: "הפנס סווג באופן שגוי, ולכן לא היה זכאי להנחה המגיעה לחלקי חילוף לרכב. לאחר פנייה למכס שונה סיווג הטובין, והמזמין קיבל הנחה של מאות שקלים על הפנס".

- האם הפתרון הוא פיצול חבילות?

צרכנים רבים כבר מתכננים את הקנייה כך שערך החבילה המרבי מבחינתם לא יעלה על 75 דולר (במטרה להרוויח פטור מלא ממסים), אלא שכדאי לדעת: לפי רשות המסים, שתי חבילות או יותר שיישלחו מאותו ספק לאותו לקוח בהפרש של עד 72 שעות - ייחשבו כמשלוח אחד שפוצל ומסי היבוא יחושבו לפי ערכם הכולל של כל הטובין יחד.

- בהזמנה דרך חברות שילוח דורשים תשלומים נוספים, כמו למשל מס אחסנה או עמילות מכס. מה זה אומר, ואיך ניתן לדעת מה יהיה התשלום בשורה התחתונה?

לחברות השילוח יש מחירונים לגבי האחסון ותעריף משתנה לעמילות מכס (ב-DHL למשל עבור חבילות שערכן 75 דולר ויותר ייגבה סכום של 52 שקל). כדי למגר הפתעות, ההמלצה היא לבדוק מראש דרך חברת השילוח מהו המחיר הסופי שתידרשו לשלם.

- האם אפשר לערוך מראש תחשיב מדויק למסים שיידרשו?

כן. באתר רשות המסים ניתן למצוא מדריך מפורט הכולל רשימת מוצרים ושיעורי המס החלים עליהם. באתרים דוגמת kneli.co.il או zipy.co.il ניתן לבצע תחשיב בהתאם לערך החבילה ולסוג המוצר.

החבילה הגיעה
 החבילה הגיעה

כמה מסים נשלם על קניות באינטרנט
 כמה מסים נשלם על קניות באינטרנט