תוסס בסודהסטרים: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה

לטענת ההסתדרות, כ-500 מתוך כ-1,500 מעובדי סודהסטרים תעשיות חתמו בשבועות האחרונים על טופסי הצטרפות להסתדרות, וזאת לאחר שהקימו ועד עובדים יציג

מפעל סודה סטרים בדרום / צילום: איל יצהר
מפעל סודה סטרים בדרום / צילום: איל יצהר

נמשכת המתיחות בין העובדים לבין ההנהלה בחברת סודהסטרים: ההסתדרות הכללית הכריזה על סכסוך עבודה במתחם שבו החברה מקיימת את עיקר פעילות היצור שלה, בפארק התעשייה עידן הנגב שבדרום. לטענת ההסתדרות, כ-500 מתוך כ-1,500 מעובדי סודהסטרים תעשיות חתמו בשבועות האחרונים על טופסי הצטרפות להסתדרות, וזאת לאחר שהקימו ועד עובדים יציג.

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע דן בשבוע שעבר בעתירה דחופה שהגישה ההסתדרות, לאחר שאחד מחברי ועד העובדים זומן לשימוע לפני פיטורים. ההסתדרות והוועד טענו כי זימונו לשימוע נעשה בעקבות פעילותו להחתמת עובדים על הצטרפות להסתדרות. זמן קצר לאחר שנעשתה פניה לבית הדין, הזימון לשימוע בוטל, ובהוראת בית המשפט הותר לעובדים להאריך את זמני הפסקותיהם, כדי לקדם את פעולות ההסברה וההתארגנות.

בהסתדרות טענו כי לצד מהלכי הוועד, הנהלת החברה פתחה ביוזמה משלה והחלה להחתים עובדים על הצטרפות לוועד פנימי שפועל לטענתה בחברה, ותפקידו להיטיב עמם. בשל כך, טענו בהסתדרות, ההנהלה ביקשה להחתים עובדים על טפסים המבטלים את חברותם בהסתדרות.

לטענת העובדים וההסתדרות, בחלק מן המקרים התגלו טפסי ביטול שנחתמו כביכול בידי עובדים, בהם שני חברי ועד שטענו מצדם כי כלל לא חתמו עליהם. לאלה מתווספת טענת העובדים ולפיה בימים האחרונים ביטלה ההנהלה אירוע רווחה שתוכנן להם באולם אירועים בקריית גת, וזאת כענישה על התארגנותם.

במנשרים שהופצו במפעל, ולטענת העובדים הנהלת החברה עומדת מאחוריהם, הם נקראו להתנגד לפעולות ההתאגדות במסגרת ההסתדרות הכללית. באחד המנשרים נטען כי "עובד הנכלל בהסכם קיבוצי מחויב לשלם דמי טיפול של 0.8% משכרו, וזאת גם אם בחר שלא להיות חבר בהסתדרות".

עוד נאמר במנשר כי "זכרו את מספר המפעלים שנסגרו באזור עקב כניסה של גורמים אינטרסנטיים חיצוניים: לא להסתדרות!".

באותם מנשרים נטען כי ארגון העובדים הפנימי מתכוון לפעול לשימור היקף הפעילות המתקיימת כיום בחברה ול"מניעת העתקת הפעילות של המפעל לחו"ל".

"צר לנו שמנכ"ל סודהסטרים דניאל בירנבאום בוחר בדרך של התעמרות בעובדים, תוך ניסיון שפל לסכל את התאגדותם שנעשית באופן דמוקרטי. נזכיר כי לבירנבאום יש נכסים וממון רבים ולמרות זאת הוא עושה כל שביכולתו כדי לפגוע באדם העובד אצלו בחברה ולא בוחל בשום אמצעי. בניגוד לתדמית שהוא מנסה לבנות לעצמו ברחבי העולם, כאיש שוחר שלום המכבד כל אדם - לא כך הם פני הדברים".

העובדים בסודהסטרים מבקשים לקיים משא-ומתן עם הנהלת החברה למען שיפור תנאי העסקתם, תוך קבלת תוספות שכר והגדלה של רכיבים סוציאליים, כמו הפרשות לפנסיה, הבראה וקרנות השתלמות. זאת, בניסיון לשפר את ביטחונם התעסוקתי, על רקע תחלופה גבוהה של עובדים במקום.

מהנהלת סודהסטרים נמסר בתגובה כי "החברה מופתעת מאד מהתנהלותה הכוחנית של ההסתדרות. רק בתחילת השבוע הגיע להנהלה מכתב מההסתדרות בדבר טענות הארגון ליציגות, וכבר אחרי יומיים, עוד בטרם חלף המועד שההסתדרות עצמה קצבה במכתב, הוכרז סכסוך עבודה בעניין זה.

"התנהלות ההסתדרות ונציגיה תמוהה ובלתי הגיונית, שכן לא ניתן להנהלה הזמן הסביר לבדוק את הטענה כפי שמקובל במקרים מעין אלה, וכבר ננקט צעד כוחני וחד-צדדי של הכרזה על סכסוך עבודה. כך לא נוהג ארגון שמתיימר לייצר ולפעול לטובת כלל עובדי החברה. זו התנהגות כוחנית ודורסנית שכל תכליתה לפגוע בכל מחיר בהנהלת החברה ובעוד בראשה.

"אשר לטענות על פגיעה בהתארגנות - החברה אפשרה לנציגי ההסתדרות להיכנס לשטח המפעל ולהיפגש עם העובדים, ואנו נוהגים בעניין זה על-פי הדין והפסיקה".