מנכ"ל אל-על: "לא יכולנו לאשר הכפלת שכר לא מוסרית"

(עדכון) - יו"ר ועד הטייסים, ניר צוק, בדיון בוועדת הכלכלה: "המטוסים החכורים זה סרטן; השקר הגדול הוא שמשתמשים במטוסים החכורים בגלל השיבושים"

דוד מימון / צילום: יונתן בלום
דוד מימון / צילום: יונתן בלום

בוועדת הכלכלה של הכנסת נערך היום (ה') דיון בנושא המשבר בין הנהלת אל-על ובין ועד הטייסים בחברה.

דוד מימון, מנכ"ל אל-על, אמר בדיון: "הגענו להסכמות מלאות בכל המגזרים השונים מול העובדים - חוץ מאשר הטייסים. מול הטייסים לא יכולנו לאשר הכפלת שכר בדרך לא מוסרית. השיבושים עולים המון כסף".

לדבריו, "אנחנו מדברים על תוספת שכר לטייסים בהיקף של 1.5 מיליון דולר ועוד 300-400 אלף דולר הוצאה על מושבים במחלקות עסקים בחברות תעופה זרות עבור טייסים שחוזרים כ'דד הד'".

עוד אמר מימון כי "שכר ממוצע של קברניט עלה ב-33% מבלי שאישרנו תוספת שכר. יש גידול של 2.5 שעות עבודה בשעות פעילות ועוד בערך 10 שעות נוספות על טיסות במושבי עסקים. על זה מקבלים שכר ואש"ל, למרות שנוסעים להביא ולהחזיר מטוסים. זה מפעל של בזבוז כסף". 

ניר צוק, יו"ר ועד הטייסים, אמר בדיון: "המטוסים החכורים זה סרטן. זה פוגע בנוסעים בחברה ובעובדים, ונגיע בדיוק למקום שבו נמצאת חברת צים. השקר הגדול הוא שמשתמשים במטוסים החכורים בגלל השיבושים". 

בתום הדיון אמר צוק: "חברת אל-על, מבחינת עלות העסקת העובדים, היא אחת הכי יעילות בין חברות התעופה בעולם. הטייסים של אל-על הם הכי יעילים שטסים אי-פעם בעולם. אנחנו מרוויחים פחות ועובדים יותר לעומת חברות אחרות.

"יש אפשרות לשפר את מצבם של כל העובדים. מערכת יחסי העבודה שלנו לא טובה. ישבנו ביום שלישי, וכמעט כולם התקדמו בכל הנושאים. גם אצלנו הדברים העיקריים סגורים, והיה אפשר לחתום את זה, ולא ברור למה לא חתמנו. לא אנחנו הלכנו להתייעצות ביום ראשון. אין סיבה שהדבר הזה לא יהיה סגור".

מנכ"ל אל-על, מימון, אמר: "אני מצטער שהגענו למצב הזה. חייבים לקחת את הדברים בהקשרים ובלוחות הזמנים ההיסטוריים של המשבר הזה, שהתחיל בנובמבר 2015. שנה אני מתאפק ולא מוביל את המהלך לעצירת הטיסות המפוצלות. הובלנו משא-ומתן של 8 חודשים, נפגשתי עם צוק 3 פעמים, ובמקום להתקרב הלכנו אחורה.

"אני מצר על כך שהגענו לסכסוך הזה, ידעתי שהוא יהיה קשה ונורא. אחד הנכסים הגדולים של אל-על זה הטייסים וכל העובדים. הטייסם במשך שנים היוו את מקדם המכירות הגדול של אל-על. שנה שלמה אני מתחנן שתפסיקו עם ההתנהגות הלא מוסרית הזו (פונה לטייסים), ולא הצלחתי.

"אחריותי היא להבריא את החברה. ניזוקנו וחטפנו חבטות קשות. אני מבקש להפסיק את השיבושים ולחזור לעבודה, לבצע את כל המשימות. אני מודה לעובדים שבגלל השיבושים כרעו תחת הנטל בכל טיסה חכורה ובכל טיסה שבוטלה. ניהלו משא-ומתן ארוך מאוד עם כל מגזרי העובדים. לא היה שום סיכום, ואנחנו חושבים שאפשר לסכם - אלא שאנחנו רוצים להבטיח שאחרי שנחתום נקבל התנהגות שהיא לפי הספר. בלי תחבולות".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, סיכם ואמר: "יש לנו יכולת שתהיה לנו אמירה ציבורית. ניסנקורן עשה את חובתו ומילא את תפקידו (אמר בהקשר להתנגדות של ח"כ דוד ביטן להתערבותו של ניסנקורן). זה אלפי עובדים ומשפחות. נמאס לי מהדיבורים הגבוהים. אני אצטרף למשא-ומתן כגורם אובייקטיבי, כנציג של חברי הכנסת. אודיע לניסקורן שאני אהיה חלק מהמשא-ומתן".

לדברי כבל, "הגיע העת לברר מי דובר אמת. יש פה יותר מדי עניינים שהם בגדר שחור או לבן, מחלה כן או לא, טסים יותר מהזמן כדי להרוויח יותר. אם אתם זורקים את החברה, גם ההנהלה וגם הטייסים צריכים לזכור שלא רק אתם כאן, יש עובדים. וזה לא יקרה.

"אני מרשה לעצמי להגיד שאני מדבר בשם כל האזרחים. אני מציע לכל אחד לעשות חשבון-נפש לפני שאני מצטרף למשא-ומתן. לא שמעתי שיח של צדיקים אלא של תגרנים (קוראי תיגר). שיח חירשים שכל אחד רצה להראות מי צודק יותר".

עוד אמר כבל: "לא בטוח שאני אטוס עוד עם אל-על. אם אתם לא מכבדים אותי, למה שאכבד אתכם? לא אקרא לזה עיצומים, אבל אתם יודעים בדיוק למה אני מתכוון... לגבי הטיסות החכורות וכל הפעולות האחרות - לא אקרא לזה שיבושים...

"אני בא ואומר שניפגש בשבוע הבא בנקודת מוצא אחת. אני בעד אזרחי ישראל ולא בעד אף אחד מהצדדים. אם באמת אכפת לכם לסיים את הסכסוך, זו הדרישה שלי, ואני אהיה חלק מהמשא-ומתן. היום שתקתי כדי שתהיה לי היכולת לבוא ולעמוד נקי מול הצדדים".