איך לשקם את הבורסה

כדי להחזיר הבורסה לצמיחה צריך שת"פ מרשות ני"ע, האוצר ומש' המשפטים

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

לאחר חודשים ארוכים של שיתוק בפעילות הבורסה בת"א וקרבות מכוערים בין הקברניטים מעל דפי העיתונים, דומה שסוף סוף הספינה קרובה להתייצב מחדש, עם המינוי הראוי של איתי בן זאב לתפקיד מנכ"ל הבורסה.

בן זאב נכנס לתפקידו בנקודת שפל חסרת תקדים של הבורסה הישראלית, שסובלת מאובדן אמון של החברות הציבוריות שנוטשות אותה בהמוניהן, ומירידה מתמשכת במחזורי המסחר שהובילה את הבורסה לרשום הפסדים לראשנה זה 20 שנה.

אין ספק שהמטרה הראשונה של ההנהלה החדשה היא לייצר שקט תעשייתי, שיאפשר לה את מרחב התמרון הנחוץ להתמודדות עם האתגרים שניצבים מולה, בהם חתימה על הסכם עבודה חדש מול ועד עובדי הבורסה ותיקון של מערכת יחסי העבודה בארגון. לצד שינויים אלו, הנהלת הבורסה גם נערכת לרפורמה במדדי המניות ולגיבוש מודל עבודה חדש בשיתוף עם בורסת נאסד"ק.

אלא שגם אם ההנהלה החדשה תצליח ליישם את כל התוכניות שלה, לא יהיה בכך כדי להחזיר את הבורסה הישראלית לפסי צמיחה - משימה שכדי להשיגה היא זקוקה לשיתוף פעולה מלא מצד רשות ניירות ערך, משרד האוצר ומשרד המשפטים.

כיום ברור לכל שהמציאות הקשה בה מצויה הבורסה הישראלית מחייבת שינוי פרדיגמה ושהקלות רגולטוריות נקודתיות כבר לא יספיקו כדי להביא לשינוי הכיוון המיוחל בבורסה. מתמטיקה פשוטה מראה שאם המגמה של מחיקת עשרות חברות ציבוריות בכל שנה תימשך, והממשלה לא תשכיל לנקוט צעדים שיעודדו כניסה של חברות חדשות, הבורסה תצעד בוודאות לסופה הבלתי נמנע.

חלק מהגופים שאמונים על שוק ההון הישראלי החלו להפנים את גודל המשבר ופועלים באיטיות ליישום תוכניות לשיקום הבורסה. רשות ני"ע, למשל, פרסמה הקלות רגולטוריות מסוימות לחברות הציבוריות, כולל לחברות שינפיקו בת"א. עם זאת, הרשות ממשיכה למקד את מאמציה בפתרון הקסם של שינוי מבנה הבעלות בבורסה, ומתעכבת בהעברת הקלות רגולטוריות משמעותיות כגון המעבר לדוחות חצי שנתיים בחברות קטנות ובינוניות.

במקביל למאמצים אלו מצד הנהלת הבורסה ורשת ני"ע, הגיע הזמן שמשרד האוצר והשר משה כחלון ימלאו את תפקידם ויחרגו ממשבצת הנדל"ן אל טיפול גם בבעיות היסוד של הבורסה ושוק ההון הישראלי. על משרד האוצר מוטלת החובה להוביל תוכנית אסטרטגית לשיקום הבורסה, אשר כוללת גם תמריצים חיובים בתחום המס שיעודדו משקיעים וחברות להמשיך לפעול בישראל.

כך, לדוגמא, האוצר יכול להורות על הפחתת המס על רווחי הון, שממילא לא הוביל לעלייה בהכנסות המדינה, ובכך לעודד את מחזורי המסחר ולאושש את אפיק ההשקעה במניות. הפחתה כזאת צפויה גם לסייע לכחלון במאבק להורדת מחירי הדיור, כשכל אותם משקיעים שנטשו את הבורסה לטובת השקעה בנדל"ן יחזרו לשוק ההון ו"ישחררו" דירות רבות לשוק.

במקביל, יש לקבוע הוראת שעה מיוחדת שבמסגרתה חברות פרטיות שיבחרו באופציית ההנפקה בתל אביב יזכו להטבות במס למשך תקופה מוגדרת. כך נוכל להוסיף תמריץ חיובי למערך השיקולים של החברות הפרטיות, שירצו לנצל את הטבת המס ויעדיפו להיסחר בישראל במקום בבורסות בחו"ל.

בורסה צומחת ודינמית היא מקור הכנסה משמעותי למדינה, והיא מאפשרת יזמות, חדשנות ותעסוקה. עכשיו הזמן להחזיר את הבורסה למקומה הטבעי כמנוע צמיחה למשק הישראלי כולו.

הכותב הוא מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות