רגב למען מהמרי הפריפריה: "הגדלת מיסוי הטוטו והפיס זו הזיה"

שרת התרבות בוועדת הכספים: "זו הזיה של משרד האוצר להגדיל את המס שיביא רק לפגיעה בפריפריה, בחלשים ביותר ובשכונות. פקידי האוצר יורקים בפרצופה של הפריפריה ולא אתן לזה יד"

מירי רגב / צילום: עודד קרני
מירי רגב / צילום: עודד קרני

שרת התרבות מירי רגב התייצבה היום (ד') בוועדת הכספים של הכנסת כדי לעמוד על התנגדותה לסעיף בחוק ההסדרים שכבר אושר בממשלה, ולפיו ייגדל המיסוי על הכנסות מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט (טוטו).

"זו הזיה של משרד האוצר להגדיל את המס שיביא רק לפגיעה בפריפריה, בחלשים ביותר ובשכונות", הצהירה רגב. "פקידי האוצר יורקים בפרצופה של הפריפריה ולא אתן לזה יד", היא הוסיפה. "זו הזיה ששרת בתרבות תומכת בשידול אנשים חלשים להימורים", ענתה לה ח"כ מירב מיכאלי (המחנה הציוני).

ח"כ רחל עזריה (כולנו) האשימה כי רגב וראשי השלטון המקומי הפעילו לחץ על ראשי רשויות מקומיות להגיע לדיון. ראשי הרשויות שנכחו באולם זעמו עליה וקראו לה להתבייש. לדברי עזריה, אף שההכנסות מהימורים חוקיים זינקו עם השנים, התמיכה של מפעלי ההימורים ברשויות המקומיות דווקא ירדה. "לאן הלך הכסף? למשכורות", האשימה עזריה. "זה לא הולך לספורט ולא לתרבות. תבדקו למען מי אתם עובדים", קראה לעברם. " אני לא מוכנה שיפגעו באנשים הכי חלשים כדי לשלם משכורות", הוסיפה.

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מרכז שמחזיק רוב בדירקטוריון הפיס, טען כי מבחינתו שייסגרו כליל את הפיס והטוטו. "הבעיה היא שכל הכסף מגיע משם, ולא ממשרד האוצר", הוא הסביר. ח"כ מיקי זוהר, שניהל את הוועדה היום, טען כי הנגישות להימורים לא חוקיים גבוהה כיום יותר מזו של ההימורים החוקיים במיחד באשר לקטינים.

לפי אגף התקציבים באוצר, מתוך הכנסות של 10.2 מיליארד שקל בשנה בפיס ובטוטו, 5.9 מיליארד שקל מופנים לטובת פרסים, 2.1 מיליארד שקל הולכים על הוצאות תפעול ורק 2.2 מיליארד שקל מופנים לטובת הקהילה. מיסוי הכנסות ההימורים החוקיים, לשיטת האוצר, תתמרץ את הרשויות המקומיות ללחוץ על מפעלי ההימורים החוקיים לחתוך בעלויות התפעול ובהיקף הפרסים, כך שההשקעה ברשויות לא תפחת.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הבהיר בדיון כי ישנה הבטחה מפורשת של שר האוצר משה כחלון שלפיה לא תהיה פגיעה בספורט ולכן הדיון הזה מיותר. באב"ד האשים את רגב וטען כי היא ומשרדה לא מוכנים לסגור הסכמות שכבר גובשו בין הצדדים. לאחר שרגב ניסתה לסתור את דבריו, הוא איים: "את לא רוצה שאני אראה פה מסרונים ששלחת".

גם יו"ר מכבי ת"א בכדורסל, עו"ד שמעון מזרחי, התייצב בדיון וביקש מחברי הוועדה: "אל תפגעו בספורט". לימינו עמד גם סגן שר האוצר לשעבר, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) שטען כי רמת המיסוי על הכנסות ההימורים החוקיים גבוהה ממילא ועל כן אין להגדיל אותה.