מיזם חדש בגליל: מאיפה מגיע האוכל למדף בסופרמרקט

בעמותת התיירות מציעים אלטרנטיבה תיירותית חקלאית מרתקת שחושפת את האתרים החקלאיים לעכברי העיר ■ טיול מניב פירות

גידולים נסיוניים בקיבוץ מרום גולן /  צילומים: אורלי גנוסר

אין כמו הגליל בימים האלה שהסתיו נכנס לנשמה, עונת האסיף בשיאה והחקלאות שומרת עליו ירוק וחיוני. בעמותת התיירות מציעים אלטרנטיבה תיירותית חקלאית מרתקת, שאפשר לפגוש לא רק בשדות, במטעים ובפרדסים, אלא גם בבריכות הדגים, ברפתות, במכוורות, ביקבים, בבתי אריזה ואפילו במכוני המחקר. בשורה של סיורים חקלאים מוצגות באתרים הללו פנים אחרות של החקלאות והם גם מציעים אפשרות לעכברי עיר לגלות מאיפה מגיע האוכל על המדף בסופר.

בתור מי שגדלה בגליל ורגילה לחשוב על עצמה כמי שמכירה כל עיקול נחל, כל שביל וכל חלקה טובה, הופתעתי לגלות שהסיור החקלאי הזה חידש לי לא מעט. האתגר היה לבקר במקומות מגוונים, כאלה שלרוב סגורים לקהל, ושיש להם ערך מוסף. מתוך שפע האפשרויות נבחרו כמה מייצגות, אך הן אינן מחייבות. הפתיחות החקלאית הביאה לכך שבמיזם הראשוני הזה שותפים 17 אתרים שמציעים סיורים בני כשעה, חלקם למינימום עשרה משתתפים ואחרים בתשלום סמלי.

מנת פתיחה: חוות המטעים. מטעי נשירים הם אחד הגידולים הפופולריים ביותר בגליל העליון: תפוחים, אגסים, שזיפים ואפרסקים הם דוגמה לפירות קיץ אהובים שמשתרעים על שטחים נרחבים. חוות המטעים נמצאת זה עשור באחריות מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון, והיא עוסקת בשיטות גידול, בעיצוב עצים, בהגנת הצומח ובאקלום זנים חדשים. החווה הוקמה בשנות ה-50 והכניסה אליה לא מרנינה, אבל מרגע שיצאתי לשטח עם שלומי כפיר, מנהל הפרויקטים, התגלו דברים מרתקים.

בחממות שבשטח בודקים איך ניתן להקדים הבשלת פירות באופן מלאכותי בעזרת הזרמת מים בצינורות שמחממים את השטח. אחד הפרויקטים הוא ניצול אנרגטי של "מי שמיר", מים תרמו-מינרליים שנובעים מקידוח עומק בטמפרטורה של 47 מעלות. בחממות מגדלים עצי שסק, משמשים, ענבים וליצ'י שבחורף דורשים מנות קור - וזה לא חסר כאן, אבל החימום המוקדם הוא העיקר.

צינורות המים החמים מקיפים את העצים והחום הנפלט מהם "שובר" את תרדמת החורף ומביא לפריחה מוקדמת ולהבשלה מהירה, ויש לזה ערך כלכלי רב. לפרויקט יש כבר כמה תוצאות, ובבוא העת יישמו אותן החקלאים בשטח, כי זו המטרה. מתקיים שיתוף פעולה פורה וכל הממצאים בחווה הם לטובת החקלאות, השבחתה והתייעלותה (ללא תשלום ובתיאום, טל' 050-5328009).

מנה ראשונה: בריכות דגי האדמונית, קיבוץ להבות הבשן. מי שמיר ישנם גם בבריכות הדגים של להבות הבשן, שם מתמחים בדג האדמונית - זן של אמנון טרופי חובב מים חמים. הבריכות שפזורות בשטח פעילות כבריכות גידול רוב ימות השנה, אולם בחורף מצמצמים אותן, מצופפים את הדגים ובעזרת מי הקידוח החמים שומרים על טמפרטורה של 18 מעלות, שמסייעת להם לשרוד.

"מאיר הדייג", המומחה הראשי לדגים, מוביל סיורים מדליקים, שבמהלכם הוא מספר על ההיסטוריה של הדיג, וגם קצת על זו שלו הפרטית, על הדגים והזנים, על האוכל והתנאים, על שיטות עבודה ועוד. הוא גם מרתק את המבקרים, בעיקר הצעירים שבהם, כשהוא מדגים הוצאת דגים עם רשת ומאפשר גם האכלה ידנית. ובכלל, שטח הבריכות מלא בעופות מים ובצמחייה, המתמזגים מאוד יפה בטבע הסובב ופשוט כיף לטייל ביניהם (20-10 שקל לאדם, בתיאום, טל' 052-3763208)

מנה עיקרית: בית האריזה פרי מטולה. אחרי הביקור במטעים, אנחנו בשלים לשלב הבא. אחד הדברים שילדים אוהבים (וגם לא מעט מבוגרים) הוא לראות את תהליך המיון והאריזה של פירות. בחברת פרי מטולה הגו סיור שעיקרו "מהעץ לשוק", שבו הולכים המבקרים בעקבות הפירות מרגע כניסתם למתחם, דרך חדרי הקירור (היכונו, 7 מעלות!) ומכונת המיון והאריזה. מכונת המיון משוכללת, והליבה שלה היא מצלמות שממיינות את הפירות לפי כללים שהוגדרו מראש ונוגעים לגודל ולאיכות. המצלמות יודעות לזהות פגמים ולשלוח את הפרי למסוע המתאים וכך לחסוך מיון ידני ארוך. בסוף הסיור מקבלים גם סלסלת פרי טרי - בימים אלה בעיקר תפוחים (20 שקל לאדם, בתיאום, טל' 053-2286440).

מנה אחרונה: מיגל, מכון המחקר בתל חי. רבים מהיישומים החקלאיים הם פרי מחקר ארוך, שנעשה בכלל במעבדות, שרותמות טכנולוגיה מתקדמת לטובת החקלאות. כך למשל מכון המחקר מיגל, המתמקד במחקרים שונים, ובמרכז המבקרים שלו שבתל חי ייקח אתכם אורן רייכמן, חוקר בתחום החקלאות והסביבה, למסע בין מעבדות.

הסיור כולל מפגש עם חוקרים והצצה למקומות מעניינים. מתחילים בסרטון קצר ובצפייה בדוגמאות לפרויקטים. בהמשך מגלים שפיתוחים רבים החלו דרכם כאן. זנים חדשים, סוגי פטריות, גידולים מיוחדים - כל אלה הם רק חלק משלל המחקרים שנעשו ונעשים בתחומים של מדעי החיים, ביוטכנולוגיה, מזון, תרופות ועוד. במעבדות פועלים חוקרים משלל תחומים לצד סטודנטים, וכולם מפרים אלה את אלה (15 שקל, בתיאום בטל' 04-6953511).

www.galilion.co.il