הקשר הבעייתי בין סבן לעיתונאים

יש טעם לפגם שעיתונאים בכירים מתארחים על חשבון מיליארדר שיש לו עסק כלכלי בארץ

לפורום סבן, בראשות המיליארדר חיים סבן, יש מסורת ארוכה. מאז 2004 הוא מתקיים מדי שנה ומשמש מסגרת לדיונים פוליטיים, וכך גם השנה, בסוף השבוע הנוכחי. ייתכן שאחד הדיונים, ואנחנו אומרים זאת בהחלט בציניות, יהיה על המחיר שישלם סבן בעקבות תמיכתו הנלהבת בהילארי קלינטון, שהפסידה לדונלד טרמאפ. האחרון, כך נדמה, זוכר זאת היטב, וגרם לעיכוב בהנפקת יוניווז'ן, רשת הטלוויזיה של סבן (אגב, חלק מהדיונים יהיו על "האתגרים של הממשל החדש והנשיא הנבחר טראמפ"). בכל מקרה, לא זו הנקודה שלנו.

סבן יודע כיצד לפנק חלק מאורחיו, שלא ממומנים ע"י ממשלתם. הם מקבלים טיסה פלוס שני לילות בסוף שבוע, במלון יוקרתי, ובדרך כלל יש גם מימון לעוזר אחד. כמובן, סבן שולח הזמנות גם לשורה של עיתונאים בכירים. זהו סופשבוע של מינגלינג, צילומים משותפים, בניית התדמית של סבן ושל יכולותיו העסקיות, והכול נעשה תחת הרושם של דיונים "רמי דרג". האם ראוי שאנשי ציבור יתארחו בכנס פוליטי במימונו ובהנהגתו של איש עסקים, שגם יש לו אינטרסים עסקיים בישראל (הוא בעל השליטה בחברת הסלולר פרטנר ולשעבר חלק מגרעין השליטה בבזק)?

מארגני הכנס חושבים שיש לו ערך רב, שהוא מאפשר דיאלוג אסטרטגי בין מנהיגים, מקבלי החלטות ומעצבי דעת קהל אמריקאים וישראלים מכל הקשת הפוליטית והחברתית. ואכן, הכינוסים הללו הם לגיטימיים ואף מבורכים, הרי גם "גלובס" ועיתונים אחרים מקיימים כינוסים דומים.

אבל יש לנו בעיה עם כל העיתונאים שמוזמנים לכנס. ביקשנו מהמארגנים את הרשימה, מי בדיוק הוזמן על ידי סבן, מי החליט להיות ממומן על ידיו ומי החליט שכלי התקשורת יממן את הנסיעה. לזכותם של גלי צה"ל, ערוץ 10 ו"הארץ" ייאמר שהם החליטו לממן את טיסתם ואת שהייתם של נציגיהם. השאר החליטו שלא. לנגד עיניכם מונחת הרשימה של העיתונאים שהוזמנו ומומנו על ידי סבן. מארגני הכנס חוזרים ומדגישים שהם לא אלה שמסקרים את הפורום אלא הוזמנו כמשתתפים וכמנחים בפאנלים.

אנחנו חושבים שיש טעם לפגם שעיתונאים בכירים מתארחים על חשבון מיליארדר שיש לו עסק כלכלי בארץ, בין אם כאורחים בפאנלים ובין אם כמנחים. נכון שעיתונאים בכלי תקשורת, גם ב"גלובס", טסים לא פעם על חשבון חברות עסקיות לחו"ל, אבל אם כבר, אז כבר: שיהיה גילוי נאות לציבור.

רשימת העיתונאים
 רשימת העיתונאים