"אנחנו צריכים לחנך את שוק הנדל"ן, וזה לא פשוט"

מיכאל רזניק עבד עם שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, ופרש לפני מספר חודשים כדי להקים את הסטארט-אפ מטנויה, שפועל בתחום המציאות המדומה ■   "היום המציאות המדומה נכנסת להרבה תחומים כמו רפואה, צבא וביטחון, תעשיית הרכב ועוד ואין סיבה שזה לא יהיה גם בתחום הנדל"ן"

מיכאל רזניק / צלם:סטודיו כותרת
מיכאל רזניק / צלם:סטודיו כותרת

תחום המציאות המדומה פולש ליותר ויותר תחומים בחיינו. אם בעבר השימוש העיקרי במציאות מדומה היה בעיקר בתחום הרפואה, משחקי מחשב, משחקים אחרים או שימושים צבאיים למיניהם הרי שכיום המציאות המדומה נכנסת ליותר ויותר תעשיות שונות (כמו תעשיית הרכב) וגם לתחומי פעילות אחרים.

הסטארט אפ מטנויה (פירוש המילה ביוונית: "התפכחות") פיתח מערכת שלוקחת את המציאות המדומה לתחום הנדל"ן. מייסד החברה והבעלים שלה, מיכאל רזניק, שימש בתפקיד יועץ לשר הבינוי יואב גלנט עד לפני מספר חודשים, עד שהחליט להקים את מטנויה. "עבדתי עם גלנט בעצם מהבחירות האחרונות ומשם בא כל החיבור שלי לתחום הנדל"ן ועניין שלנו בזה. זיהיתי צורך שקיים וחוסר בפיתרון מתאים", הוא אומר בריאיון ל"גלובס".

"במשך שנתיים פיתחנו את המערכת, שלמעשה נותנת מענה לצורך ממשי שקיים בתחום הנדל"ן. אנחנו נותנים פתרון שלמעשה לוקח את תחום המציאות המדומה ו'מלביש' אותו על נדל"ן. הרי כמעט כולנו מאוד מתקשים לדמיין איך הבית שקנינו עכשיו על הנייר עומד להיראות בעתיד, זה כמעט בלתי אפשרי לרוב הגדול של האנשים. באמצעות הפתרון שפיתחנו במטנויה אנחנו יכולים לעצב ביחד עם הלקוח את הבית אונליין כבר מרגע שיש תוכנית אדריכלית. אין יותר צורך להתרוצץ בין חנויות למרצפות או פרקטים למשל, או לבחור שיש או ארונות מטבח אחרי ימים או שבועות של חיפושים בכל מיני מקומות בארץ. באמצעות המערכת שלנו אפשר לעשות את זה מול המחשב או הטלוויזיה לצורך העניין ולראות את הכל קורם עור וגידים כמו שזה ייראה בעתיד. אחד לאחד".

כמה זמן החברה קיימת?

"החברה למעשה קיימת שנתיים אבל על הנייר רק החל מחודש מאי השנה. יש לנו כאן צוות פיתוח של 7 עובדים ובסך הכל יש בחברה 11 עובדים את השיווק התחלנו למעשה רק בחודש ספטמבר וכבר יש לנו כמה לקוחות גדולים".

רוב הלקוחות שלכם הם פרטיים?

"לא. אנחנו עובדים גם עם חברות מתחום הנדל"ן".

יש לכם מתחרים?

"לא. ואם לומר את האמת זה כואב לי כי אני צריך למעשה לחנך את השוק מההתחלה. אנשים לא יודעים על מה אני מדבר איתם. ההדמיות שקיימות היום הם ברמה מאוד נמוכה. הפתירון שלנו מעביר אותך לעולם אחר לגמרי. הייתי מעדיף מצב שאנשים כבר יהיו מודעים לטכנולוגיה הזאת בדיוק כמו שהתרגלו מהר מאוד למסכי מגע ולטלפונים חכמים".

"אנחנו כל הזמן מפתחים את המערכת ומספקים ללקוח אלפי אפשרויות בחירה".

כל האפשרויות האלה גם קיימות במציאות?

"כן. ברור. כל מה שהלקוח רואה על המסך ובודק הוא גם יכול כמובן להעביר את זה למציאות האמיתית. אגב, כל אחד יכול לבחור לעצמו איך הוא רוצה לבדוק את האפשרויות - באמצעות משקפיים מיוחדים או לא, רק דרך מסך".

כמה עולה התענוג?

"זה מאוד תלוי בלקוח ובמה שהוא רוצה. יש כאלה שרוצים לעצב את כל הבית ויש כאלה שרוצים רק את הסלון, המטבח וחדרי הרחצה. יש הבדל כמובן בין דירה של 4 חדרים למשל או וילה גדולה. עבור דירה זה יכול להיות מחיר של כמה אלפי שקלים ועבור וילה גדולה כמה עשרות אלפי שקלים".

לא זול...

"תמיד צריך לעשות חישוב של עלות מול תועלת. המערכת שלנו חוסכת הרבה מאוד כאבי ראש, מריבות, התרוצצויות, זמן ובסוף גם הרבה כסף למעשה. אחרי שקנית בית ואתה צריך לחשוב איך לעצב אותו, המערכת שלנו נכנסת בתוך התהליך ומקצרת אותו, מייעלת אותו בהרבה".

יש לכם מתחרים בעולם?

"כן. יש בטאיוואן מתחרה ובלונדון חברה מתחרה. זהו. בארה"ב עדיין אף אחד לא עושה את זה עדיין ובטח לא בארץ".

אתם גם עושים את ההזמנות ורכש של המוצרים?

"כן. אנחנו בקשר עם ספקים שונים ועושים עבור הלקוח גם את הרכש של הדברים שהוא החליט שהוא רוצה. אגב, המערכת יכולה לבצע גם הזזת קירות ועוד הרבה דברים".

כמה זמן לוקח לעצב בית באמצעות המערכת?

"לנו זה לוקח כיום שבוע עד 10 ימים. לפני מספר חודשים לקח לנו חודש לבנות בית או דירה, כך שאנחנו משתפרים כל הזמן".

רזניק השקיע עד היום מהונו האישי כמה מאות אלפי דולרים בחברה, שבנוסף לצוות הפיתוח הישראלי שיושב במשרדי החברה בבני ברק, בראשות יונתן בן עזרא, החברה מעסיקה גם שני מתכנתים במינכן (ישראלים שגרים בגרמניה), ועוד מספר אנשי שיווק ומכירות. "אנחנו כל הזמן משכללים ומפתחים את המערכת. עיקר ההשקעה, אגב, היא לא טכנולוגית אלא שיווקית".

איפה הסיכונים נמצאים?

"לדעתי החדירה לשוק. אנחנו צריכים לחנך שוק וזה לא פשוט מכיוון שלהרבה מאוד אנשים יש רתיעה מהעניין הזה של מציאות מדומה. הרבה אחרים לא יודעים שזה קיים ואפשרי כבר היום. אגב, למתחרה שירצה להיכנס לתחום ייקח הרבה זמן להיכנס, לפחות שנה לדעתי, זה לא פשוט כמו שזה נראה".

יש גם הרבה אנשים שיירצו לחסוך את העלות הזאת למרות שהשקיעו מיליונים בדירה או בית...

"ייתכן. אנחנו עובדים אם מעצבי פנים, אנחנו למעשה עושים את העיצוב. והיום הרבה מאוד אנשים, כמעט כל אחד שקונה בית חדש או משפץ בית ישן, משקיע בעיצוב הבית שלו. באמצעות הפתרון שלנו אפשר לקחת למעשה את הבית החדש שלך לכל מקום, להתייעץ עם כל אחד כולל ההורים או האחים שלך, ולבסוף לקבל החלטה. אגב לעיתים בגלל התוכנה זה לוקח יותר זמן כי יש הרבה יותר אפשרויות. לעיתים זה לוקח חודשים".

מה אתה חושב על מה שקורה היום בתחום הנדל"ן בכלל?

"היום דירות נמכרות בארץ מאוד מהר, אבל מנגד יש כמות הרבה יותר גדולה של דירות שנשארות בפרויקטים ולוקח זמן למכור אותם. הפתרון שלנו יכול לעזור ליזם למכור את הדירות. המערכת גם פועלת נהדר בתחום של תמ"א 38 כי היא מאפשרת לך לראות את הבניין לאחר השיפוץ או ההריסה, איך הוא ייראה אחרי המהלך. לא רק מבחוץ אלא גם מבפנים - איך תיראה כל דירה ודירה בפרויקט אחרי השיפוץ או ההריסה. זה כמובן יכול גם לעזור לשכנע אנשים שמתנגדים למהלך של פינוי בינוי".

כמו שזה נראה עוד כמה שנים זה כנראה יהיה הסטנדרט בתחום הנדל"ן...

"בהחלט. היום אתה רואה את המציאות המדומה נכנסת להרבה תחומים כמו רפואה, צבא וביטחון, תעשיית הרכב ועוד ואין סיבה שזה לא יהיה גם בתחום הנדל"ן".

אני מסכים. נדל"ן זה גם תחום עתיר משאבים וכסף..

"נכון. מחירי הדירות כמו שאנחנו יודעים זינקו בשנים האחרונות וגם סטנדרט הבנייה עלה והיום אנשים לגמרי לא מסתפקים במה שהם קיבלנו לפני 20 או אפילו 10 שנים. כולם רוצים לעצב את הבית החדש שלהם ואנחנו מקצרים להם את התהליך והופכים אותו למהנה, החוויה היא אחרת לגמרי והרבה יותר חיובית".

רוב הלקוחות שלכם מגיעים מאזור המרכז?

"כן, אבל לא מתל אביב דווקא. יש לי לקוח בנצרת שעושה תמ"א לבניין והוא נעזר במערכת שלנו לעצב את הבניין. כשאנשים מבינים את המשמעות של הפתרון שלנו הם רוצים להיעזר בו".