מ-1 בינואר: הצרכנים בישראל ישלמו על כל שקית ניילון

מ-1 בינואר יחויבו הצרכנים לשלם אגרה בסך 10 אגורות עבור כל שקית שבה ישתמשו בקניות ברשתות המזון ■ המשרד להגנת הסביבה יסבסד סלים רב-פעמיים

ב-1 בינואר הקרוב תצא לדרכה מהפכת השקיות: צרכנים יחלו לשלם עבור שקיות ברשתות המזון, במטרה לצמצם את היקפי השימוש בשקיות הניילון המסבות נזק אדיר לסביבה.

בסופו של דבר, מטרת החוק היא להקנות הרגלי צריכה של שימוש בסלי קנייה רב-פעמיים - מה שמיושם היטב בשורה של מדינות באירופה בהן הצרכנים למדו כי על שקיות משלמים, והרבה יותר ממה שבסופו של דבר קבע החוק בישראל - סכום של 10 אגורות לשקית.

הנתונים מצביעים על כך שבישראל משתמשים בכל שנה ב-2.2 מיליארד שקיות חד-פעמיות (שקיות גופייה) שהופכות לפסולת מזהמת. הממוצע לנפש, לפיכך, עומד על 350-400 שקיות - בעוד הממוצע באירופה עומד על 200 שקיות לנפש לשנה.

המטרה המוצהרת של האיחוד האירופי היא שעד לסוף שנת 2019 היקפי הצריכה יעמדו על 90 שקיות לנפש בשנה, ובשנה 2025 על כמות סמלית של 40 שקיות לנפש לשנה.

לקראת כניסתו של החוק יוצא המשרד להגנת הסביבה עם קול קורא בהיקף של 29 מיליון שקל, המזמין את הרשתות הגדולות לקבל תמיכה כספית עבור חלוקת סלים חד-פעמיים - עוד בטרם ייושם החוק.

הכוונה היא לתמיכה של 1.50 שקל לכל סל שיחולק (ו-1.60 שקל לסל שיירכש מחברה ישראלית), כאשר החלוקה תעשה לפי היקף הקנייה - כלומר בין 19.12.16 ועד 31.12.16 לקוח שירכוש בסכום של 100 שקל ויותר יקבל סל חינם, לקוח שירכוש בסכום של 250 שקל ועד 400 שקל יקבל שני סלים, וכך הלאה.

המטרה, כפי שמסביר גיא סמט, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, היא חינוך הצרכנים להצטייד בסלי הקנייה בכל קנייה. "הנתונים מלמדים כי מחצית מכלל הצריכה של שקיות הניילון, כלומר כ-1.2 מיליארד שקיות, מקבלים הצרכנים מרשתות השיווק הגדולות, כלומר בססטוס של קנייה מתוכננת.

"השאיפה שלנו היא שסלים רב-פעמיים יהיו בדרך קבע אצל הצרכנים ברכב ויהיו חלק בלתי נפרד מכל ביקור בסופר. אנחנו יוצאים בקול קורא עוד לפני שנכנס לקרן ולו שקל אחד (הרשתות יעבירו לקרן את הפרש הרווח על התשלום שייגבה מהצרכנים), במטרה לאפשר כניסה כמה שיותר חלקה לחוק החשוב הזה".

 

נזכיר כי חוק השקיות מחריג בשלב זה את רשתות הפארם, ומתייחס ל-20 רשתות השיווק הגדולות כפי שהן מוגדרות בחוק המזון.

"ברוב המדינות בהן מיושם החוק הייתה הפחתה בהיקפי הצריכה", אומר סמט ומספק כדוגמה נתונים שנרשמו באירלנד, שם לפני יישום החוק היקפי הצריכה היו דומים לאלה  שבישראל. כיום ממוצע הצריכה באירלנד עומד על 21 שקיות לנפש בשנה - כאשר שם משלמים 15 סנט לשקית.

מקרה המבחן באירלנד עומד בניגוד לסכום הנמוך שנקבע בסופו של דבר בחוק בישראל, אשר בתחילת דרכו עמד על 30 אגורות לשקית, וכעת, כאמור, יתחיל ב-10 אגורות לשקית: "אנחנו צופים שתהיה ירידה אבל לא יודעים בדיוק באילו היקפים", אומר סמט.

לדבריו, "יש מחקרים שמראים כי 40%-60% מהציבור יפתח אדישות לאור המחיר הנמוך, אבל אנחנו מבחינתנו נותנים לו את הכלים שלא לפתח אדישות, בין היתר באמצעות הסלים הרב-פעמיים".