תקציבי בריאות ולא אתנן פוליטי

מעודפי התקציב בלבד ניתן היה לפתור רבות מבעיותיה של מערכת הבריאות

בית חולים שיבא  / צילום:תמר מצפי
בית חולים שיבא / צילום:תמר מצפי

בשעה שמופרחות באוויר סיסמאות שחוקות כמו "אין כסף" ו"השמיכה קצרה מדי", ניתנים מדי שנה מאות מיליוני שקלים מתוך עודפי התקציב ממסים כאתנן פוליטי - כסף רב שיכול וצריך היה לממן שירותים חיוניים ובראשם שירותי בריאות ציבוריים בהיקף, באיכות ובזמינות טובה יותר. בפועל, ולמרות עודפי הגבייה הנרשמים בכל שנה, ממשלות ישראל בוחרות כבר שנים, במודע ובמתכוון, להמשיך ולשחוק את האיתנות הפיננסית של קופות החולים ושל בתי החולים, שחיקה שהמשמעות האופרטיבית שלה היא פגיעה קשה בבריאות של כולנו.

כל הנתונים והדוחות הפיננסים מעידים כי הבעיה של מדינת ישראל היא לא כסף. למעשה בשנים האחרונות מדינת ישראל מסיימת כל שנת התקציב עם עודפי גבייה של מיליארדים רבים. וכך צפוי לקרות גם השנה. לפי פרסומי משרד האוצר (8.11.2016), "בחודשים ינואר-יוני נרשם עודף של כ-4 מיליארד שקל לעומת תחזית התקציב המקורי... בחודשים יולי-אוקטובר נרשם עודף של 1.4 מיליארד שקל לעומת התחזית המעודכנת.

"לסיכום, בחודשים ינואר-אוקטובר הסתכם עודף הגבייה ב-6.1 מיליארד שקל" כאמור, זהו עודף תקציבי שמקורו בגידול בגביית ממסים, וכל זה עוד לפני שהזכרנו את תת-ניצול תקציב המדינה לשנים 2013-2015, שנחשף בדוח של המרכז להעצמת האזרח ומוערך ב-19 מיליארד שקל.

כעת, ועל רקע הנתונים הפיננסיים הרשמיים, הגיע הזמן להסיר את הרעלה ולומר את האמת: למדינת ישראל אין בעיה של כסף, אלא בעיה קשה של סדר עדיפות והעדר שקיפות בכל הנוגע לניהול תקציב המדינה. העדר שקיפות זה מהווה תשתית פורה לכך שחלק מעודפי התקציב עובר במחשכים בהתאם לגחמות פוליטיות, וחלק אחר מופנה ללא שום דיון ציבורי ליעדים שנויים במחלוקת.

נדמה כי מעודפי התקציב בלבד ניתן היה לפתור רבות מבעיותיה התקציביות של מערכת הבריאות הציבורית. כאמור, כשיורדים לפרטים מגלים שבסופו של דבר לא מדובר בשאלה של כסף, כי אם בשאלה של רצון (או אינטרס פוליטי). בפועל, אם בריאות הציבור באמת הייתה מעניינת את קברניטי המדינה, היה אפשר בקלות יחסית לשפר דרמטית את מצבה של מערכת הבריאות הציבורית מבלי לפגוע במסגרת של תקציב המדינה.

כך למשל אפשר היה להפנות חלק מעודפי הגבייה לצמצום הגירעון של 4 קופות החולים, שצפוי בסוף 2016 להגיע לשיא של 3.3 מיליארד שקל, שיאפשר בתורו שיפור דרמטי בהיקף ובאיכות השירותים שהן מספקות.

בנוסף יש לצמצם את גירעונות בתי החולים, ולהשקיע בפיתוח התשתיות המיושנות של רבים מהם. כאמור, יש כסף; מה שבאמת חסר זה רצון כן לעשות בו שימוש לחיזוק מערכת הבריאות.

■ עו"ד ניב-יגודה הוא מומחה למשפט רפואי.