החשד נגד שרה נתניהו - לא זוטות

כאשר מצטברים "זוטי דברים" כביכול, זה מראה על דרך, על שיטה, על מנטליות

שרה נתניהו  / צילום: ליאור מזרחי
שרה נתניהו / צילום: ליאור מזרחי

עו"ד יוסי כהן, פרקליטה של שרה נתניהו, אמר לאחר חקירתה הממושכת, כי "מדובר בזוטי-זוטות". בדרך-כלל אין טעם להתייחס לדברים שאומרים עורכי דין על לקוחותיהם, כי הם בעלי עניין, אבל הפעם כדאי להתייחס לדברים אלה. כי הם לא נאמרו בעלמא. הם מכוונים לחוק הפלילי הקובע כי "לא יישא אדם באחריות פלילית למעשה, אם לאור טיבו של המעשה, נסיבותיו, תוצאותיו והאינטרס הציבורי, המעשה הוא קל-ערך" ("זוטי דברים" בלשון המשפטנים).

מי שמעלה טענה זו בעצם אומר כך: גם אם עשיתי את הדברים המיוחסים לי, וגם אם הם מהווים עבירה על החוק - מכיוון שמדובר בדברים קטנים ושוליים, כלומר זוטות, אין לייחס לי אחריות פלילית. מכאן אנחנו למדים על קו ההגנה של נתניהו: קשה לה להגן על המעשים, אז היא תלך כנראה על הגנת "זוטי דברים".

תנאי האינטרס הציבורי

אלא שכפי שראינו, הסעיף בחוק מציב תנאים להגנה זו. מכיוון שכאן מדובר באשת ראש ממשלה ובחשדות הקשורים לבית ראש הממשלה, התנאי החשוב והרלוונטי ביותר הוא "האינטרס הציבורי". האם האינטרס הזה, שהוא האינטרס של כולנו, חל על המקרה של שרה נתניהו?

התשובה היא חיובית לחלוטין, ובמפגיע. בעיקר כי לא מדובר כאן על מעשים כאלה או אחרים בלבד. העניין הוא לא רק הצהרות כוזבות על אורחי הבית כדי לקבל יותר כסף; או העסקה חריגה של איש מקצוע על חשבון הציבור; או תשלום למטפלת לאב החולה על חשבון הציבור; העניין הוא שכאשר מצטברים "זוטי דברים", זה מראה על דרך, על שיטה, על מנטליות. זה מלמד על כוונה שיטתית לכאורה להונות את הציבור, ליטול כספים שאינם שייכים להם.

 

סוניה ועליזה כמשל

מבחינתנו חשובה השיטתיות בה משפחת נתניהו הופכת את הקופה הציבורית לקופה הקטנה, והגדולה, שלהם. וזה, השיטתיות הזו, בוודאי אינה זוטי-זוטות. היא מלמדת על דרך, אישיות, אופי. יש להתייחס למעשים כמכלול, לקחת בחשבון את השנים הרבות בהן זוטי הדברים כביכול נערמו והפכו לעיקרי דברים. עובדה היא שלא היו דברים כאלה ואחרים אצל סוניה פרס,או עליזה בגין, למשל, ולמעשה אצל אף אשת ראש ממשלה.

שיחזירו את הכסף

ראוי שמשפחת נתניהו גם תחויב בהחזרת הכסף ושווה הכסף שהיא נטלה מקופת המדינה (לכאורה). לא בשביל הכסף - אלא משום שזו נראית השפה היחידה שהם מבינים.

התלונה למען הכותרת

עו"ד יוסי כהן הגיש תלונה על "זיוף פרוטוקולים והדלפות שקריות" מהמשטרה. הוא באמת מתכוון לכך, או שזה נעשה רק כדי לספק ל"ישראל היום" כותרת? ראשית!!!