הבורסה בת"א ננעלה בעליות שערים; בנק אגוד עלה ב-6%

משאל העם באיטליה הצביע על חוסר אמון בהצעת ראש הממשלה, שהתפטר ■ בניגוד לתחזיות: עליות שערים בבורסות אירופה ובוול סטריט ■ נחשף ב"גלובס": אלקו מתעניינת ברכישת גולן טלקום

בורסת תל אביב הבורסה / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב הבורסה / צלם: תמר מצפי

למרות התערערות היציבות הפוליטית באירופה, המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (ב') בעליות שערים. הסיפור של היום הוא ההפסד של ראש ממשלת איטליה במשאל העם, מה שהביא להתפטרותו. ההפסד במשאל העם באיטליה עלול להיות משקל נוסף שמוטל על כתפי מדינות האיחוד האירופי, והחשש בשווקים הפיננסים הוא כי איטליה עלולה להיות "הקש ששוב את גבו של הגמל" בכל הנוגע להמשך קיומו של האיחוד.

עם זאת, לעת עתה נרשמות בבורסות אירופה ובוול סטריט עליות שערים.

 

"הסנאט שנולד כלקח מעליית הפאשיזם של טרום מלחמת העולם השנייה הפך לעול על הממשל האיטלקי עם השנים והביא לשיתוק פוליטי. אבל כישלון המשאל הוכיח כי האיטלקים עדיין חוששים ממתן סמכויות מופרז לראש הממשלה. גם באוסטריה הוכח כי הציבור מתון יותר ושחשבו.

 

"אבל, השווקים חוששים ובצדק. חוסר היציבות הפוליטי באירופה גדל. הגל היורוסקפטי מתחזק. התפטרותו של ראש הממשלה סוללת את הדרך לבחירות נוספות באיטליה בהם עלולה לזכות מפלגת חמשת הכוכבים שכבר הודיעה שהיא תעלה את החברות באיחוד האירופי למשאל עם". כותב  ליאור פאוסט, מנהל דסק מסחר מט"ח בלאומי שוקי הון.

"המרחק בין כשלון משאל העם לעזיבת הגוש עדיין גדול מאוד. האיטלקים, כך נדמה, אוהבים את המטבע האירופי. יש תיאוריה שהולכת וצוברת תאוצה שהבנק המרכזי האירופי ינצל את הלחץ על האירו כדי להתחיל לצמצם את תוכנית ההרחבה הכמותית שלו- דבר שיחזק את האירו. רמות של 1.05 הן רמות תמיכה עבור היורו. מכאן נובע שאין לפנינו אירוע ברקזיט או טראמפ לשווקים. למעשה אולי ברמות האלו אפשר לאסוף קצת יורו". מוסיף פאוסט.

אורי גרינפלד מפסגות העריך היום כי חוסר השקט באירופה עשוי לבוא לידי ביטוי בהיחלשות האירו, עלייה במרווחי התשואות בין אג"ח של מדינות הפריפריה האירופאיות (איטליה, ספרד, פורטוגל וכו') וירידות בשוקי המניות בדגש על סקטור הבנקאות. "להערכתנו מדובר בהשלכות קצרות טווח בלבד שכן למרות שקל כביכול לצייר קו ישיר בין תוצאות משאל העם לבין משבר בגוש האירו, במציאות קו זה עובר בהרבה תחנות ביניים בהן ההסתברות לכך שמקבלי ההחלטות יצליחו להימנע ממשבר היא גבוהה".

בתל-אביב נגזר היום דינו של איש העסקים נוחי דנקנר ששלט ביד רמה באי.די.בי במשך שנים רבות. אמנם הדבר אינו קשור למסחר בבורסה באופן ישיר אך ההחלטה לשלוח את ג'קי בן זקן ונוחי דנקנר למאסר בפועל היא אמרירה לפעילים בשוק ההון כי יש לשמור על כללי המשחק בשוק.

שוק האג"ח המשיך לסעור כשבנק פועלים  ביטל אתמול הנפקת אג"ח בשל החילופים בהנהלת הבנק, חילופים שנכפו עליו לאחר שהמנכ"ל ציון קינן פרש בנסיבות מביכות.

אל על  ריכזה עניין לאחר שהלילה חתמו הטייסים וההנהלה על הסכם עבודה שיאפשר חזרה לשגרה של טיסות החברה. יש לציין כי בשורה התחתונה החברה אמורה להינות מהסכם העבודה עם הטייסים, מה שיוזיל את עלויות השכר הגבוהות בה.

אלקו  ריכזה עניין לאחר שאתמול פורסם ב"גלובס" כי החברה מתעניינת ברכישת גולן טלקום מה שיכניס אותה לשוק חדש ומעניין אולם על גולן רובץ חוב משמעותי לסלקום וצריך יהיה להגיע איתה להסדר על החוב. סלקום  עצמה נסחרה על רקע ההתענינות של אלקו בגולן וההערכות שלפחות חלק משמעותי מהחוב של גולן בהיקף של 600 מיליון שקל ישולם.