כ-2,000 מהנדסי חברת החשמל עתרו נגד ההסכם הקיבוצי

כ-2,000 מהנדסים עתרו לבית הדין לעבודה נגד ההסכם הקיבוצי, שכולל ויתור על 0.4% מתוספת השכר שקיבלו שאר עובדי המגזר הציבורי והחזר 174 מיליון שקל בחריגות שכר

יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י
יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י

ויתור של ועד עובדי חברת החשמל על 0.4% מתוספת השכר שקיבלו שאר עובדי המגזר הציבורי הביא את ועדי המהנדסים של מחוזות צפון ודרום בחברה להגיש אתמול (ג') עתירה לבית הדין לעבודה בחיפה.

הוועדים, המייצגים כ-2,000 מהנדסים, טוענים כי מטרת הצמצום בתוספות השכר היא לממן המשך של תנאים חריגים שלהם זוכים כ-600 מנהלים בכירים בחברה. בחברת החשמל מכחישים טענה זו בתוקף, ואומרים כי הפחתת תוספת השכר נועדה לממן צרכים מגוונים.

אתמול הודיע דירקטוריון חברת החשמל כי אישר להנהלת החברה לחתום על הסכם קיבוצי עם ועד העובדים, המסדיר כמה סוגיות: החזר 174 מיליון שקל של חריגות שכר וצמצום החריגות לעתיד; פרישה מוקדמת של 350 עובדים שמתקרבים לגיל פרישה וקליטה של 180 עובדים ארעיים כעובדים קבועים עוד השנה; חיוב עובדי שטח בהחתמת שעון נוכחות; הגדלת בסיס השכר הפנסיוני לעובדים שנקלטו מאז 2004; ותוספת שכר של 7.25% בחמש פעימות. טקס החתימה על ההסכם צפוי ביממה הקרובה.

"אבן-דרך חשובה"

ההסכם הושג בהמשך לדיונים ומשאים ומתנים ארוכים בין גורמים שונים, בהם הנהלת חברת החשמל, ועד עובדי החברה, ההסתדרות, רשות החשמל, רשות החברות ומשרד האוצר. ריבוי השחקנים נדרש משום שהדיונים לא נסבו רק על ההסכם הקיבוצי, אלא גם על הבנות שיאפשרו להוציא לפועל רפורמה במשק החשמל, וכן על הסדרת חריגות השכר הגדולות.

באוקטובר 2013 קבע הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם, כי חברת החשמל תשיב חלק מחריגות שכר בהיקף 160 מיליון שקל במונחי אותה שנה, ששולמו החל ב-1998. אמסלם דרש השבה של כספים החל ב-2010, שניתנו שלא כדין כתשלומי אש"ל, שעות נוספות ותוספות מיוחדות, שהבולטת שבהן היתה "תוספת פיקודית" שקיבלו מאות בכירים בשיעור ממוצע של כ-25% משכר היסוד.

בעקבות ההחלטה עתרה חברת החשמל לבית הדין לעבודה בחיפה, ולאחר 3.5 שנות דיונים פסק בית הדין בחודש מאי השנה כי אכן היו חריגות של כ-130 מיליון שקל בשנה בכמה אפיקים: תשלום 10.5 שעות עבודה יומיות לעובדי שטח ללא החתמת כרטיס; הכרה חריגה ב-98 שעות נוספות למנהלי אגפים וסמנכ"לים לצורך פנסיה; תשלום "תוספת פיקודית" גבוהה מהמותר ל-540 מנהלים פעילים ו-750 גמלאים; ותשלום תעריפי אש"ל וכלכלה גבוהים מדי לכל העובדים בהיקפים משתנים.

בעקבות הפסיקה נשארה בתוקף דרישתו של הממונה על השכר אמסלם להחזיר את הכספים - אף שהוא עצמו עזב את התפקיד לפני כחצי שנה. ההחזר, הקטן במאות מיליוני שקלים מהחריגות בפועל, יוחזר על ידי עובדי החברה ב-36 תשלומים, כאשר הבכירים יחזירו יותר מהזוטרים. עם זאת, על פי סיכום שהושג במו"מ, נדחתה דרישתו של אמסלם להפחית את התוספת הפיקודית מכ-25% מהשכר בממוצע למחצית מזה, ובחלק מהמקרים אף לביטול מוחלט של התוספת. במקום זאת הופחתו התוספות באחוזים ספורים, ומרבית הבכירים ימשיכו לקבל אותן בשיעור של יותר מ-20% מהשכר.

את התוספות האלה - של עשרות מיליוני שקלים בשנה - דרשו ממשיכיו של אמסלם באוצר לממן ממקורות פנימיים. ועד מהנדסי החברה טוען כי זו הסיבה שסוכם כי תוספות השכר לכלל עובדי החברה יהיו קטנות ב-0.4% מבשאר השירות הציבורי. ל"גלובס" נודע כי הפחתה נוספת בתוספת השכר, בשיעור 0.1%, נעשית כדי לממן את הרחבת בסיס השכר הפנסיוני של עובדים שהצטרפו לחברה מאז 2004. בסיכומו של דבר יקבלו עובדי החברה תוספת של 7.25% לשכר בחמש פעימות עד 2019, לעומת 7.75% שהיו אמורים לקבל לפי עדכון השכר שנעשה השנה בכלל המגזר הציבורי.

מחברת החשמל נמסר בתגובה לטענות, כי "במסגרת הסדרת חריגות השכר עודכנו גם שיעורי התוספת הפיקודית בחברה. תוספת השכר בחברה הינה נמוכה יותר בהשוואה למקבילה במגזר הציבורי, בין היתר על רקע התייחסות לכלל ההסדרה - הסדרת חריגות השכר, הפחתת תעריפי אש"ל וכלכלה ולא רק על רקע התוספת הפיקודית".

בחברת החשמל מעדיפים להדגיש את השינוי בתרבות הארגונית המתבצע בחברה. יו"ר החברה, יפתח רון-טל, אף כינה אתמול את אישור ההסכם "הישג היסטורי". גורמים בחברה טוענים כי רתימת ועד העובדים להחתמת עובדי השטח על כרטיס נוכחות בסוף היום, כדי שלא יקבלו תשלומים עודפים על ימי עבודה מקוצרים - הם מכנים זאת "מיצוי יום עבודה" - הוא שינוי דרמטי.

הישגים נוספים שמציינים בחברה הם המשך הצמצום במצבת העובדים, בהיקף של כמעט 800 עובדים בשנתיים, וכן הגדלת התפוקות שיידרשו מהעובדים בתחילת כל יום ב-10% בשלב הראשון ו30% בהמשך.

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, מסר כי ההסכם "תומך את אסטרטגיית השינוי וההתחדשות של חברת החשמל", והוסיף כי מדובר במהלך שהוא "אבן-דרך חשובה בתהליך ההתייעלות של החברה והסדרת חריגות השכר לשנים הקרובות".