הושגו הסכמות על הפרטת עידן פלוס; ערוצים 2 ו-10 זכו להטבות

בדיון שנערך אמש בוועדת הכלכלה הסכימו הח"כים כי ערוצים 2 ו-10 ישלמו דפי הפצה מופחתים, וייתכן כי בעתיד לא ישלמו כלל ■ הפרטת המערך אמורה להגדיל את התחרות בהוט וב-yes

בזמן שרפורמת חובת המכירה בשידורי הספורט נתקלת בקשיים, רפורמת תקשורת אחרת הכלולה בחוק ההסדרים, הפרטת מערך עידן פלוס, רשמה אמש (ד') התקדמות משמעותית. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה נרשמה הסכמה לגבי הסעיפים המרכזיים שעוד נותרו במחלוקת, וכעת סלולה דרכו של החוק לאישור.

החוק אמור להכניס תחרות נוספת לתחום פלטפורמות הרב-ערוציות, שנשלט כיום על-ידי הוט ו-yes, על-ידי העברת המערך - שמופעל כיום על-ידי המדינה ומאפשר לציבור לקלוט ללא תשלום 6 ערוצי טלוויזיה - לידיים פרטיות.

הנושא המרכזי שלגביו הושגו הסכמות אתמול נוגע לדמי ההפצה שישלמו ערוצים 2 ו-10 והערוצים הייעודיים, למפעיל המערך, שמאפשר את קליטתם. כיום משלמים ערוצים 2 ו-10 3.7 מיליון שקל בשנה תמורת ההפצה, ועל-פי ההסכמות, הם יידרשו לשלם כעת רק 1.5 מיליון שקל בשנה.

היות שבערוץ 2 מתחלקים דמי ההפצה בין שתי הזכייניות הרי שעבור כל זכיינית, קשת ורשת, מדובר בחיסכון של 1.1 מיליון שקל בשנה - בערך עלות פרק אחד של תוכנית ריאליטי מרכזית. עוד הוסכם כי מהרגע שמפעיל המערך יעלה אליו ערוצים שממומנים על-ידי פרסומות, כפי שמתיר לו החוק, ערוץ 2 וערוץ 10 לא ישלמו כלל דמי הפצה.

גם הערוצים הייעודיים (9, 24, 20 והלא טי וי) זכו לשני "צ'ופרים" באדיבות חברי הכנסת דוד ביטן (ליכוד) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו). ח"כ ביטן הציע כי במסגרת החוק תינתן לערוצים הללו, שכיום לא ניתן לקלוט אותם דרך עידן פלוס, "הגנת ינוקא" שתפטור אותם מתשלום עבור ההפצה למשך שנה וחצי.

לאחר מכן הם ישלמו את עלות הפצתם, שתעמוד על-פי הערכות על 1.8 מיליון שקל בשנה. בנוסף, הושגה הסכמה גם על הצעתו של ח"כ אילטוב, שלפיה רישיונם של ערוצים 9 ו-24, שאמור היה להסתיים בפרק זמן קרוב יחסית, יוארך עד סוף 2018.

עוד קודם לכן, בדיונים הקודמים בוועדה, הושגו הסכמות גם לגבי חובות הפקות המקור של מפעיל המערך, ולגבי העברת שידורי ששת הערוצים המרכזיים באינטרנט.

עידן פלוס שמאפשר קליטה ללא דמי מנוי של ערוצים 2, 10, 1, 33, 99 ו-23, מופעל כיום על-ידי המדינה שהשקיעה בו 130 מיליון שקל, ועלות אחזקתו היא 25 מיליון שקל בשנה. המערך סובל מבעיות קליטה באזורים שונים, ובאוצר מאמינים כי הפרטתו תאפשר להפחית את עלויותיו, ולהפוך אותו לאטרקטיבי יותר, וכאמור גם להגדיל את התחרות ב-yes ובהוט.