אפקט הפד: הדולר היציג זינק כ-1.1%, האירו צנח ל-4 ש'

לצד העלאת הריבית, הפד הודיע אתמול במפתיע כי הוא צופה 3 העלאות ריבית ב-2017 ■ הדולר מתחזק מול המטבעות המובילים בעוד האירו נופל מול השקל

ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג
ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג

הודעת הפד אתמול (ד') על העלאת הריבית הייתה צפויה וכלל לא הפתיעה את השווקים. עם זאת, הנאום של ילן והתחזית שהיא סיפקה, לפיה הפד צופה 3 העלאות ריבית ב-2017 - תפסו את המשקיעים לא מוכנים, שכן הצפי בשוק היה לשתי העלאות ריבית בשנה הבאה.

התגובה להפתעת הפד באה לידי ביטוי בעיקר בשוק האג"ח והמט"ח. תשואות אג"ח האוצר של ארה"ב ל-10 שנים זינקו אתמול לרמה של ככמעט-2.6% בעוד הדולר תופס תאוצה מול מרבית המטבעות המובילים. בשוק המט"ח המקומי, הדולר זינק בכ-1.1% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.843 שקלים. האירו, מנגד, נחלש מול השקל בכ-1%  ושערו היציג נקבע על כ-4 שקלים, שפל של 14 שנה.

 

ליאור פאוסט, מנהל דסק מט"ח בלאומי שוקי הון, מציין כי "העליות בדולר התחילו עם פרסום הודעת הריבית הצפויה, וה-'Dot Plot', שהיא התחזית הממוצעת של נשיאי הפד השונים לעקום הריבית בשנתיים הקרובות".

פאוסט מסביר כי ההפתעה האמיתית לשווקים הגיעה בזמן נאומה של הנגידה ג'נט ילן. לדבריו, בנאום היו שני אלמנטים שסטו באופן ברור מהקו הרגיל: האחד הוא העובדה כי ילן, בניגוד לעבר, אימצה לחלוטין בתחזית הריבית את הקו של dot plot. "בעבר הנגידה הרחיקה את עצמה מהתרשים שבו מסמנים הנגדים את תחזית הריבית שלהם והצניעה את החשיבות שלו. הפעם היא התייחסה אליו בנאומה ובעצם פרסה את חסותה ואימצה את אותה תמונה המשתקפת מעקום הריבית המשתקף ב-dot plot", כך הוא טוען.

האלמנט השני שבלט, לדברי פאוסט, הוא העובדה שהנגידה לא הדגישה הפעם בנאומה את התלות בנתונים או את הסיכונים להאטה בכלכלה כפי שעשתה בעבר. "שני הדברים האלה שכנעו את השוק עם תום הנאום שהיונה הפכה נוצותיה והפכה לנץ. השאלה אם מדובר בשינוי תפיסה או בשינוי קוסמטי, תקבע את המשך המגמה בדולר בשנה הבאה".

ב- FXCM ישראל מציינים כי: "לאחר התיקון של הדולר בשבועיים האחרונים, נראה כי האיתות מצד הפד נתן תמריץ לחזור ולקנות את השטר הירוק. עבור הדולר-שקל היעד הבא הוא 3.84. עם זאת, יש לזכור כי השווקים נכנסים לתקופת החגים וכבר משבוע הבא הפעילות בשוק צפויה להתדלדל בהדרגה, מה שעשוי למתן את המומנטום של הדולר".