סוף לפרצות: חברי הקיבוצים ישלמו מס הכנסה פרסונלי

עד כה חושבו תשלומי מס הכנסה והביטוח הלאומי על ידי הקיבוץ באופן יחסי שווה על פני כל החברים, מה שפתח מגוון של פרצות מס

קיבוץ יגור/ צילום: איל יצהר
קיבוץ יגור/ צילום: איל יצהר

הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי אישרה היום (ה') רפורמה באופן גביית המיסים מחברי קיבוצים מתחדשים. לפי ההחלטה, תשלומי מס הכנסה והביטוח הלאומי, שחושבו עד כה בידי הקיבוץ באופן יחסי שווה על פני כל החברים, יחושבו מעתה בהתאם להכנסה שהעמיד הקיבוץ לכל חבר.

השינוי לעניין מס הכנסה יכנס לתוקף ב-1.1.17, ואילו השינוי לעניין הביטוח הלאומי יכנס לתוקף ב-1.7.17. השווי המוערך של השינוי עומד על כ-420 מיליון שקלים בשנה. הרפורמה היא תוצאה של הסכמות בין משרד האוצר, רשות המיסים והביטוח הלאומי עם התנועה הקיבוצית.

יו"ר הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "מטרת החוק אינה לפגוע בקיבוצים ובערך השיתופיות, אלא להביא לצדק חלוקתי והיסטורי במיסוי אזרחי מדינת ישראל. הנטל הכלכלי על תשלומי המיסים חייב להיות שווה והוגן עבור כולם. לעניות דעתי, הפשרה שהושגה עם האוצר גם לא מעקרת את הרעיון הקיבוצי מחד וגם מאפשרת חלוקה שווה של הנטל בנושאי מיסים לכלל האזרחים".

עד כה חושב מס ההכנסה בקיבוצים בשני שלבים:

1. שלב ראשון - חישוב ההכנסה של הקיבוץ, הכוללת את הכנסות המשק מן הענפים השונים הקיימים בקיבוץ והכנסות חברים העובדים מחוץ למשק אשר אליהן מצרפים כהוצאה בדוח רווח והפסד את שוויה של אספקת המחיה שסיפק הקיבוץ לחברים.

2. שלב שני - חלוקת ההכנסה החייבת של הקיבוץ באופן רעיוני שווה בשווה בין כל חברי הקיבוץ, ועל כל חלק של הכנסה מבוצע חישוב מס תיאורטי לפי שיעורי המס, זיכויים וניכויים אישיים, המפחיתים את סכום המס החל על כל חבר. כך נהנה הקיבוץ מהטבות המס המוענקות בדרך של נקודות זיכוי במס בשל הכנסותיו, וכן הכנסות חבריו. חובת תשלום המס מוטלת על הקיבוץ עצמו, שהינו הנישום החייב במס.

שיטת חישוב זו יצרה מצב בו קיבוצים שהיו בהם הרבה אנשים שאינם עובדים, השתמשו בנקודות הזיכוי של אותם אנשים כדי להפחית את חבות המס של אותו קיבוץ. במקרים רבים נוצר גם מצב של עודף זיכויים, קרי: כמות נקודות הזיכוי של חברי הקיבוץ עלתה על גובה ההכנסה של הקיבוץ, מה שפטר לחלוטין את הקיבוץ מתשלום מס.