קמפיין רשת חושף איך ליצור קשר עם בכירי פייסבוק בישראל

המאבק של יוצרי התוכן מול המדיניות של פייסבוק עולה מדרגה, ובשלב הראשון מתפרסמים פרטיהם של כל חברי הנהלת החברה בישראל ■ האם פייסבוק תעבור על זה בשתיקה?

צילום מסך מתוך contact-facebook.com
צילום מסך מתוך contact-facebook.com

קבוצות הווטסאפ והפייסבוק של אנשי הדיגיטל בישראל גועשות ורועשות בשעות האחרונות סביב אתר אינטרנט חדש תחת הכתובת contact-facebook.com, שמספק בין היתר ולראשונה דרכי יצירת קשר ישירים עם חברת פייסבוק ישראל, המנכ"לית עדי סופר-תאני, הלוביסטית ג'ורדנה קטלר, מנהלת השיווק ענת אלחנני, יתר עובדי ההנהלה בישראל וכן גם עם ההנהלה העולמית של פייסבוק. 

ממבט ראשון, כמעט ניתן להתבלבל ולחשוב שהאתר שייך לפייסבוק עצמה. כנראה שלא במקרה הוא עוצב כך, אך בחלק המשפטי שלו כתוב שחור על גבי לבן כי "אתר Contact Facebook אינו שייך או מופעל על-ידי פייסבוק". 

מי שעומד מאחורי אתר המחאה הזה הוא איש הקראייטיב דורי בן ישראל, בעלי אתר "המזבלה" ומנהל ההסברה של התנועה Bridges Will Burn בישראל. Bridges Will Burn היא תנועה שהוקמה על-ידי ארבעה אנשי קריאייטיב ואסטרטגיה מבריטניה, ישראל, פלסטין וארה"ב, שהכירו אונליין ומצאו מכנה משותף ברצון "לאזן את יחסי הכוחות בין הציבור לתאגידי הענק".

לדברי בן ישראל, בדומה לטיב הפעילות של גוגל ופייסבוק, גם מטה התנועה הוקם מחוץ לישראל, והוא ממוקם במחוז צפון האמגיונג שבצפון קוריאה, וכפי שכתוב בחלק המשפטי של האתר: "על הסכם זה יחולו אך ורק דיני קוריאה הצפונית".

בפוסט שפרסם היום (ב') בבוקר על המהלך כתב בן ישראל: 

"גאה להציג לכם את המהלך הראשון של Bridges Will Burn, תנועת קונספט אקטיבית שהוקמה השבוע ומורכבת מכמה מהאנשים הטובים והממוקצעים ביותר בארץ ובעולם בעולמות הקריאייטיב, אסטרטגיה, יח"צ ותוכן, שתורמים מזמנם, מכישרונם ומניסיונם בכדי לאזן את יחסי הכוחות בין הציבור לתאגידי הענק. מודל הפעילות של התנועה פשוט למדי. אתם מצביעים על עוולה חברתית-ציבורית, ואנחנו פונים לגוף עם בקשה נאותה בכדי שיפתור אותה בצורה המהירה ביותר, תוך הקצבת זמן הוגן בהתאם למורכבות הפתרון. במקרה שהגוף מסרב, אנחנו פועלים.

"גוגל ופייסבוק, שמגלגלות מיליארדי שקלים מדי שנה בישראל, ללא תשלום מס, ללא שמץ של אתיות, הגינות או אכפתיות כלפי המשתמשים שלהן, נהנו מספיק זמן מפעילות ללא רגולציה ופיקוח, תוך ניצול אגרסיבי וציני של המונופול שלהן, שמצליח לכופף אפילו גופי תקשורת גדולים, פוליטיקאים ומחוקקים.

"כשחברה מסחרית נוהגת בכם בצורה לא ראויה, רובכם רץ לעשות 'שיימינג', לשלוח מיילים זועמים, לצייץ בטוויטר, להעלות סטטוסים, להתקשר להתלונן. אבל איכשהו, כשזה מגיע לחברות המתעללות הגדולות ביותר בעולם, אלה שפוגעות בזכויות הכי בסיסיות שלנו כמו פרטיות וחופש הביטוי, אלה שמגלגלות מיליארדים ומשלמות פחות מס ממחלק עיתונים, אלה ששופכות את הדם של כולנו ויוצרות קרע בלתי ניתן לאיחוי בחברה רק לשם התעשרות - זוכות דווקא להבנה ולשתיקה רועמת מצידכם.

"ולמה אתם שותקים? כי לא מספיק שהם מונופולים, הם גם קרטלים, שמטילים פחד ואימה על כל מי שמעז לפתוח את הפה. בין אם בתביעות השתקה אגרסיביות, מחיקת פרופילים ועמודים, הורדת חשיפה... לחברות האלה יש כלים אדירים ובלתי נתפסים בשביל להשתיק כל אחד".

צילום מסך מפוסט הפייסבוק של דורי בן ישראל קריו
 צילום מסך מפוסט הפייסבוק של דורי בן ישראל קריו

מהתנועה נמסר: "אין עוררין על כך שחברות כמו פייסבוק וגוגל שינו את העולם גם לטובה. הן אפילו חיברו בינינו. אולם לא ייתכן מצב שבו חברות הענק האלה, שלהן השפעה אדירה ובלתי נתפסת על הלך החיים של כולנו, ימשיכו להתנהל בצורה חד-צדדית, תוך פגיעה ישירה בביטחון, בפרטיות וברבדים נוספים ומהותיים בחברה ובפרט, רק לשם האינטרסים המסחריים שלהן.

"אנו קוראים לגוגל ופייסבוק להתחיל להנהיג אחריות חברתית וציבורית ולפעול לטובת הכלל, מתוך הבנה כי מהלכים מסוג זה רק ישרתו אינטרסים משותפים - הן עדיין ירוויחו, ואנחנו כמשתמשים נמשיך להשתמש בפלטפורמות שלהן לעוד שנים רבות, בצורה בטוחה ורגועה יותר".

מפייסבוק נמסר בתגובה:

"כדי לשמור על סביבה פתוחה ובטוחה בפייסבוק, פיתחנו אוסף כללי קהילה גלובלי שמתאר מה מותר ואסור בשירות שלנו. כל אדם יכול לדווח לנו על תוכן שלדעתו מנוגד לכללי הקהילה שלנו. התוכן יטופל ללא תלות במספר הפעמים שדווח או זהות המדווח. במידה והתוכן מפר את כללי הקהילה שלנו, הוא יוסר מפייסבוק.

 כללי הקהילה שלנו מציינים בבירור: "אין לפרסם מידע אישי של אנשים אחרים ללא הסכמתם." לפיכך, אם אנו מקבלים דיווח לגבי תוכן אשר מפרט מספרי טלפון אישיים וכתובות מייל של אנשים (ללא הסכמתם), ללא תלות בהיותם עובדי פייסבוק או לא, אנו נסיר תוכן זה.

 תוצאות הפרת כללי הקהילה משתנות בהתאם לחומרת ההפרה וההיסטוריה של אדם בפייסבוק. לדוגמא, אנחנו עשויים להזהיר מישהו לגבי הפרה ראשונה, אך אם נמשיך לראות הפרות נוספות אנו עשויים להגביל את יכולתו לפרסם פוסטים בפייסבוק או לאסור עליו שימוש בפייסבוק".

מספר שעות אחרי פרסום הפוסט והאתר, פרופיל הפייסבוק של דורי בן ישראל נחסם ל-30 יום, והפוסט הוסר מהרשת.

צילום מסך מהפייסבוק של דורי בן ישראל קריו
 צילום מסך מהפייסבוק של דורי בן ישראל קריו