סמוטריץ': הסירוב לנהל דיון נובע משאיפה שהחוק ייפול בבג"ץ

"לא הסתרתי את העובדה שאני לא מתלהב מהחוק הזה, אבל הצבעתי יחד עם הקואליציה", אמר סמוטריץ' בראיון הבוקר ברדיו ■ "חוץ משר האוצר אין אף אחד בקואליציה שאוהב את החוק הזה"

"מי שחושב שהחוק הזה הוא חוק טוב, היה רוצה לדון בו פעם נוספת כדי שיוכל לעבור את מבחן בג"ץ. במצב הנוכחי אני מתקשה לראות איך זה קורה. אולי פשוט כולם רוצים שהחוק הזה ייפול, לא רוצים לנהל את התהליך בצורה נכונה יותר", כך אמר חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), חבר ועדת הכספים, בתוכנית 'קול הנדל"ן' ברדיו בהגשתם של עורף הנדל"ן ב"גלובס" דרור מרמור ועו"ד חגי אדורם בהקשר של חוק מיסוי דירה שלישית.

לשאלה האם הוא בעצמו כחבר ועדת כספים הצליח להבין ולדעת על מה הוא מצביע באותו דיון לילי על חוק מיסוי דירה שלישית אמר סמוטריץ': "מראש לא ידעתי, אבל ככל שהתקדם הדיון למדנו את החומר.

"ידענו על מה אנחנו מצביעים בסוף. אבל אמרתי את הדברים גם בפתח הדיון עצמו ביום חמישי בלילה, למרות שאני מגדולי המתנגדים להתערבות בג"ץ בחקיקה של הכנסת, ככל שמדובר בתוכן החקיקה, שמדור על הפרוצדורה, חובה קריטית להקפיד על כללי המשחק הדמוקרטיים בתוך קביעת התהליכים.

"אני חושב שלבית המשפט לא תהיה ברירה שלא להתערב. התהליך הזה לא היה ראוי ואמר את זה גם היועץ המשפטי לכנסת. אני בעיקר לא מצליח להבין את ההתעקשות של חבריי לקואליציה למה לא לקיים עוד דיון ולחסן את החוק הזה. אני לא יודע מה ההתעקשות שלא לקיים דיון נוסף, אולי זה נובע משאיפה כמוסה שהחוק ייפול בבג"ץ. מי שרוצה לחסן אותו צריך דיון נוסף בהליך תקין ודמוקרטי, כי אז בג"ץ לא היה מתערב. עכשיו, עם חוות-הדעת של היועץ המשפטי של הכנסת, קשה לי לראות איך בג"ץ יאשר".

עוד אמר סמוטריץ': "אני לא הסתרתי את העובדה שאני לא מתלהב מהחוק הזה, אבל הצבעתי יחד עם הקואליציה, יש מחויבות קואליציונית. אני חושב שחוץ משר האוצר שחושב שזה חוק טוב אין אף אחד בקואליציה שאוהב את החוק הזה, ואף אחד לא הסתיר את דעתו. אין כאן גם סיפור של מסחרה של כסף. כחלון הודיע שבלי זה אין תקציב, והייתה החלטה שלא הולכים לבחירות על זה".

בהמשך, התייחס גם יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, למס דירה שלישית, ולנוסחא המסובכת שעומדת בבסיסו, ואמר: "מי שמנהל את משק הנדל"ן של ישראל הם כלכלנים שלא מבינים דבר בשוק הנדל"ן הישראלי. הם אוהבים בשם הייעול והחיסכון במשאבים לחסוך, גם על השמאים.

"ממוצעים תמיד פוגעים בחלשים ומטיבים בעשירים. על בסיס הפרמטרים הללו אי אפשר לקבוע שווי של דירות. הם רוצים להעביר מסר, ולא יצליחו. אני חושב שלחוק לא תהיה השפעה על מכירת דירות על ידי משקיעים". עוד אמר דנוס כי: "הם יגרמו לשוק הנדל"ן להצטמצם ולהתחלות הבנייה לרדת".

במקביל, אמר דנוס כי לשכת השמאים יחד עם לשכת עורכי הדין וגם לשכת רואי החשבון שוקלות להגיש בג"ץ כנגד החוק: "אנחנו כנראה נלך לבג"ץ, אבל רק לאחר שהחוק יאושר, אם יאושר. לדעתי האופוזיציה שהודיעה שתגיד בג"ץ עכשיו עושה טעות, כי זה יאפשר לתקן בעיה בפרוצדורה של הליך הדיון. נכון יותר להגיש בג"ץ מאוחר יותר ובדיקה שעשינו מראה שיש על מה. החוק הזה, ניסה לעשות משהו שירצה את כולם אבל התוצאה הסופית בלתי סבירה בעליל".