הפתעה: מצרים ביקשה לדחות הדיון על ההתנחלויות במועבי"ט

מקורות: ייתכן שנשיא מצרים סיסי נכנע ללחץ של טראמפ ■ גם נתניהו ביקש מקהיר לדחות או לבטל את הדיון ■ ברקע: חשש שאובמה היה נמנע מהטלת וטו

א - סיסי/ צילום: רויטרס
א - סיסי/ צילום: רויטרס

כמה שעות לפני דיון במועצת הביטחון על הצעת החלטה להפסקה "מיידית ומוחלטת" של ההתנחלויות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, ביוזמת מצרים, פנתה מצרים למזכירות המועצה וביקשה לדחות את הדיון. כך אמרו הערב ל"גלובס" מקורות בניו-יורק. הצבעה על הצעת ההחלטה עמדה להתקיים בשעה 22:00 הערב (ה') לפי שעון ישראל.

מצרים לא נימקה את הסיבה לבקשת הדחיה, אך לפי הערכות בניו-יורק נענה נשיא מצרים, פתח אל סיסי, לבקשות של נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ, ושל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למשוך את הצעת ההחלטה "בשלב זה". טראמפ ונתניהו חששו כי הנשיא היוצא, ברק אובמה, היה נמנע מהטלת וטו על הצעת ההחלטה. ההימנעות היתה סוללת את הדרך לקבלת החלטה גורפת נגד ההתנחלויות.

זמן קצר קודם לכן, פרסם מטה טראמפ בניו-יורק הודעה של הנשיא הנבחר שבה נקרא הממשל היוצא להטיל וטו על הצעת ההחלטה המצרית. "עמדתה רבת השנים של ארה"ב היא, ששלום בין ישראל לפלסטינים יושג רק באמצעות מו"מ ישיר בין הצדדים", נאמר בהודעת טראמפ. "קבלת החלטה כזו במועצת הביטחון תציב את ישראל בעמדה גרועה מאוד במו"מ (פוטנציאלי) והיא תהיה בלתי הוגנת במידה קיצונית כלפי הישראלים".

על פי אחת ההערכות, תעלה מצרים את הצעת ההחלטה שוב לאחר שטראמפ ייכנס לתפקידו. כך תשמור מצרים על כבודה, ואילו ממשל טראמפ יוכל להטיל וטו על הצעת ההחלטה.

אמש, לפני שמצרים משכה את הצעת ההחלטה, אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, כי היזמה המצרית היא "התגלמות הצביעות והאבסורד".

גורמים ישראליים אמרו אמש, לפני בקשת הדחיה, כי הדיון במועצת הביטחון הסתמן כמבחנו האחרון של אובמה: האם הוא יורה להטיל וטו על הצעת ההחלטה, כפי שנהגה ארה"ב בהצבעות דומות בעבר, או שהוא יעדיף להימנע, או אולי אפילו להצביע בעד הצעת ההחלטה, כדי להשאיר מתנת פרידה לנתניהו בתקווה שהמהלך יעודד את שני הצדדים לחדש את המו"מ.

בחלוף השעות גברה ההערכה בירושלים שאובמה אכן יימנע מהטלת וטו ונתניהו צייץ בחשבון הטוויטר שלו, כי ארה"ב "צריכה להטיל וטו על הצעת ההחלטה האנטי-ישראלית שמונחת על שולחן מועצת הביטחון".

אתר החדשות הימני פופוליסטי "ברייטבארט", שעורכו לשעבר, סטיב בנון, יהיה "האסטרטג הראשי" של הנשיא טראמפ, כתב אתמול מפי "מקורות", כי אובמה ימנע מהטלת וטו במועצה על החלטה שתיתן לגיטימציה לתנועת BDS. על פי אותה ידיעה, הפלסטינים הפיצו בין חברות המועצה הצעת החלטה שמכריזה על ההתנחלויות כבלתי-חוקיות ושדורשת מחברות או"ם להימנע מהענקת כל סיוע לישראל שניתן לקשור אותו להתנחלויות. "ברייטבארט" מוסר עוד, כי גם ניו-זילנד ושוודיה מתכננות הצעות החלטה אנטי-ישראליות.

על פי נוסח הצעת ההחלטה שמצרים הפיצה אמש בין חברות המועצה, ההתנחלויות "מסכנות את היתכנות פתרון של שתי מדינות". הנוסח קרא להפסיק "לאלתר ולחלוטין" את פעילות ההתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים. הפסקת הפעילות הזו "חיונית להצלת פתרון שתי המדינות", נאמר בהצעת ההחלטה, ולכן יש לנקוט מיד "צעדים החלטיים לביטול ההשפעות השליליות שהותירו ההתנחלויות בשטח".

הצעת ההחלטה קראה גם לנקוט "צעדים מיידיים" למניעת פעולות אלימות נגד אזרחים, אך אינה מייחדת דרישה ספציפית לפלסטינים להפסיק את פעילות הטרור נגד ישראל.

הנוסח המוצע קבע עוד, כי להקמת התנחלויות בידי ישראל "אין שום תוקף חוקי" והיא מהווה "הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי.

בהודעה שפרסם דנון באמצעות שגרירות ישראל באו"ם, לפני דחיית היוזמה המצרית, נאמר כי "הצעת החלטה כזו לא תקדם שום תהליך אלא תהיה רק פרס של או"ם למדיניות ההסתה והטרור של הפלסטינים(...) זו יוזמה הזויה שמועלית בדיוק כאשר אלפים נטבחים בסוריה; ומועצת הביטחון מקדישה זמן דווקא כדי לדון בגינוי הדמוקרטיה היחידה במזה"ת".