"אפשר ללמד ילדים להפיק לקחים מהכישלונות ולהפוך אותם להצלחות"

ויטאלי בוצ'אצקי הצטרף למועדון ההורים העולמי לפני כשנתיים וחצי ולפני מספר חודשים הוציא לאור את הספר "איך לגדל ילדים מאושרים" המבוסס על פוסטים שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו ■ בקרוב הוא מוציא לאור את הספר השני בסדרה – "איך לגדל ילדים מצליחים"

ויטאלי בוצ'אצקי / צילום: תמונה פרטית
ויטאלי בוצ'אצקי / צילום: תמונה פרטית

זה לא פשוט לגדל ילדים. בעבר זה היה מסובך ונראה שהיום זה עוד יותר מסובך, בעת שהסביבה, גם של ההורים וגם של הילדים, הרבה יותר רוויה בלחצים וגירויים מסוגים שונים. אם בעבר הילדים היו גדלים במעין "חממה" ללא מחשבים, סמארטפונים או טלוויזיות הרי שהיום הם "מותקפים" מהרבה מאוד כיוונים כשבמקביל זמן האיכות שלהם עם ההורים הצטמצם במידה ניכרת.

ביחד עם השינויים הדרמטיים בסביבה בה ההורים מגדלים את ילדיהם בכל מקום בעולם כמעט התפרסמו בעשור האחרון לא מעט ספרים וצצו לא מעט סדנאות וקורסים שאמורים ללמד ולכוון את ההורים ואלה בדרך להיות הורים.

ויטאלי בוצ'אצקי הצטרף למועדון ההורים העולמי לפני כשנתיים וחצי. בהשכלתו הוא מהנדס מכונות וב-5 השנים האחרונות הוא עובד בחברה בתחום המכשור הרפואי. לפני כ-3 חודשים הוא הוציא לאור ספר, "איך לגדל ילדים מאושרים", המבוסס על פוסטים שהעלה לעמוד פייסבוק בעל שם זהה אותו פתח לפני מספר שנים.

איך הגעת לכתוב ספר?

"זה התחיל מזה שגדלתי בלי אבא. הורי התגרשו כשהייתי ילד קטן ולמעשה אמא שלי לימדה אותי הכל. עליתי לארץ בגיל 7. איבחנו אותי כילד עם בעיות קשב וריכוז למרות שלא הייתי כזה. גדלתי ביפו. היו לי בעיות קשות מאוד בתיכון, ממש לא יכולתי לכתוב ולקרוא אבל אמא שלי דחפה אותי לסיים וגם לעשות תואר בהנדסה. בזכות אמא שלי הצלחתי לעשות ולסיים הכל כי היא מאוד האמינה בי והחדירה בי את האמונה והנחישות שאני יכול להצליח. בשלב מסוים שאלתי את עצמי איך אפשר להיות אבא טוב".

כמה ילדים יש לך?

"שני ילדים קטנים, הגדול בן שנתיים וחצי".

מתי התחלת לכתוב?

"התחלתי להתעניין בכל תחום הכתיבה וההורות לפני כ-4 שנים, כשהתחתנתי עם אשתי. ואז התחלתי לחקור וללמוד את הנושא. הבנתי שאסור לקחת את עניין ההורות כמובן מאליו וצריך ללמוד את זה. זה כמו ללמוד כמה תארים ביחד".

אנחנו לומדים במרוצת החיים הרבה במסגרות הפורמליות אבל אין מסגרת שמלמדת איך להיות הורים...

"זה נכון. הדרך שלי לעבודה לוקחת שעתיים וחצי בערך כל יום אז שמעתי בדרך קלטות, ועם הזמן האזנתי לעשרות אם לא מאות ספרים בנושא ילדים ואיך לגדל ילדים. לאחר מכן פתחתי עמוד פייסבוק והתחלתי לשתף אחרים. הייתי קורא מאמר, מסכם אותו ומעלה פוסט לפייסבוק".

איך קוראים לעמוד?

"איך לגדל ילדים מאושרים. היום יש לי בעמוד אחד כ-90 אלף עוקבים ובעמוד נוסף כ-20 אלף עוקבים. אני שולח מיילים ל-30 אלף איש בערך. הספר היה למעשה רעיון של העוקבים".

יומן ההצלחות

איך זה קרה?

"כחצי שנה לאחר שהעלתי את עמוד הפייסבוק היו לי כ-60 אלף עוקבים. ובשלב מסוים הם הציעו לי לכתוב את הכל בספר, ועשיתי את זה. מאחורי הספר יש כל מיני רעיונות שאני מסביר להורים מה לעשות ואיך להתנהג".

מה למשל?

עצה מתוך עמוד 14 בספר: "גשו עם ילדיכם לחנות כדי שיבחרו לעצמם יומן יפה. ליומן יקראו "יומן ההצלחות". כוונו אותם לכתוב ביומן כל דבר שאותו הצליחו לעשות".

זה לא פשוט לעשות את זה. גם לעבוד בהיי-טק, גם לגדל שני ילדים קטנים וגם לכתוב ספר ופוסטים בפייסבוק...

"נכון. אבל היום זה יותר פשוט בגלל הנגישות. אני גם לא כותב פרקים ארוכים אלא פוסטים קצרים ובסוף קיבצתי את זה לספר".

יש הורים שהדברים באים להם בטבעיות. יש אנשים אופטימיים ויש הרבה אנשים פסימיים..

"נכון. אני מסביר בספר איך להתמודד גם עם פסימיות ומחשבות רעות. איך להפוך אירוע שלילי למשהו חיובי".

כמה זמן לקח לך להגיע ל-90 אלף עוקבים?

"בערך שנה וחצי".

אתה מתכנן להוציא את הספר באנגלית?

"כן. פנה אליי משקיע מחו"ל שראה את הספר והוא מוכן ורוצה להשקיע כדי להוציא את הספר בעוד שפות. זה הכיוון".

כמה כסף השקעת בהוצאת הספר?

"בסביבות 75 אלף שקל. עד היום מכרתי כמה אלפי ספרים בתוך 3 חודשים באמצעות האינטרנט ושירות הפצה ולמעשה החזרתי את ההשקעה. הספר לא נמצא בחנויות הספרים".

זה נהדר שאפשר היום לעקוף את החנויות והרשתות הגדולות ולמכור ספרים ישירות לקוראים...

"נכון. הבנתי שאם אני אמכור ברשתות אני למעשה אפסיד כסף ולכן זה ממש לא כדאי".

מה השלב הבא?

"אני מקבל המון הצעות לשיתופי פעולה. הבעיה היא שאין לי זמן בגלל העבודה שלי בהיי-טק. אני מתכנן גם להוציא כל מיני מוצרים בתחום העצמה לילדים ויש עוד כיוונים כמו הרצאות או סדנאות של מספר ימים להורים".

לתת לילדים להתנהל עם כסף מגיל צעיר

אתה מתכנן עוד ספר?

"כן. והשם שלו יהיה - איך לגדל ילדים מצליחים. הוא יהיה מבוסס על כמה עקרונות כמו למשל העיקרון שאסור לפנק את הילדים יותר מדי ולתת להם הכל. צריך לתת להם להתנסות בעצמם בדברים, לגלות את היכולות שלהם ולהגיע בעצמם להישגים אחרי שעברו את הדרך שהיא לעיתים לא פשוטה וקלה. העניין הוא להפיק לקחים מהכישלונות ולהפוך אותם אחר כך להצלחות".

"חשוב גם שההורים לא ישננו מנטרות כמו "כל העשירים רעים" או "כל העסקים נכשלים בסוף" ודברים דומים. חשוב לעודד אותם לפתח רעיונות שלהם, אפילו אם הם קיימים כבר. לשפר אותם. לעודד תכונות כמו נחישות והתמדה. הרי כמעט כל דבר שקיים בעולם הוא למעשה שיפור של משהו שכבר היה קיים. להראות את הדרך. הילדים באים לפעמים עם המון מוטיבציה ואנחנו ההורים מורידים להם אותה".

מה עוד?

"לא להשוות הילדים עם ילדים אחרים, אלא להשוות אותם למי שהם היו אתמול. לחפש את השיפור ולהזכיר להם את הדברים שרק לפני שבועיים הם לא הצליחו לעשות והיום כן".

מה ביחס לכסף?

"רצוי לתת לילדים להתנסות בניהול הכסף בגיל מאוד צעיר".

מאיזה גיל?

"אפילו כבר מגיל 8. צריך למשל לתת לילד סכום מסוים בתחילת השבוע ולהסביר לו שזה לכל השבוע, ואז הוא צריך להחליט איך להשתמש בזה לאורך התקופה. אם הוא יבזבז את זה בתוך יום אז לא לתת לו עוד עד לסיום התקופה. ככה הוא ילמד להתנהל נכון עם כסף מגיל צעיר ולהבין שזה משאב מוגבל, שזה אמצעי ולא מטרה".

"אפשר לפתוח במשפחה 3 קופות - אחת להוצאות יומיות, אחת לחיסכון לטווח ארוך וקופה נוספת לעוד סוג של חיסכון כמו כסף קטן שכל פעם שמים בצד ולאחר זמן זה מצטבר להרבה כסף. ההורים צריכים להסביר מה ההבדל בין מותרות וגם מה ההבדל בין בזבוזים להשקעות שיכולות להניב תשואות ותוצאות בעתיד".

היום זה יותר פשוט כי הילדים יותר מודעים לכסף לעומת המצב לפני 10 או 20 שנים...

"נכון. בגלל האינטרנט והרשתות החברתיות ועוד גורמים. וצריך לדבר על זה, לא להתבייש. גם עם הילדים. לשתף אותם בשיקולים השונים לגבי חסכונות והשקעות. זה גם יכול לשפר את המוטיבציה של הילדים והיכולת שלהם להשיג מטרות ולעמוד בהם. צריך לעודד את הילדים להציג רעיונות, לפתח אותם ולתמוך בהם".