הממונה על ההגבלים: דוחה את גישת פילבר בנוגע לבזק

מיכל הלפרין: "רק עידוד התחרות דרך קידום רפורמת השוק הסיטונאי תאיץ את ההשקעות" ■ בודקים את התנהלות בזק(...) אם יתברר שהיא הפרה את החוק, נפעל בצעדי אכיפה נגדה"

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין, דחתה את אסטרטגיית מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר הקושרת בין ביטול ההפרדה המבנית בבזק לבין התחייבות להשקעות בתשתיות מצד החברה. הלפרין קראה לבחון מחדש את העמדה הזו, וטוענת שדרך המלך בשוק התקשורת היא לאכוף את יישום הרפורמה בשוק הסיטונאי כדי לעודד תחרות שתביא בסופו של דבר להגברת השקעות.

לדברי הלפרין, "אנחנו לא חושבים שמצב התחרות בשוק התקשורת הוא חיובי. יש בעיית תחרותיות בשוק התקשורת. אנחנו מסתכלים על השוק בדאגה ומצב התחרות בתחום התשתיות הוא לא טוב, והמגמה לא טובה ואנחנו נמצאים בקשר רצוף עם משרדי התקשורת והאוצר בעניין זה.


"ליבת הבעיה היא הרפורמה בשוק הסיטונאי שלא מומשה כראוי. הפרק הראשון יצא (רפורמת האינטרנט ג.פ.) ויש לנו מחלוקת עם המשרד עד כמה הוא מוצלח, ולדעתנו הוא לא צבר תאוצה מדהימה. אבל מה שחשוב מבחינתנו הוא שתשתיות בזק לא נפתחו לטובת קידום התחרות והמתחרים וגם שירותי הטלפוניה הסיטונאית כחלק מהרפורמה לא יצאה אל הפועל".


הלפרין ציינה כי "נעשתה עבודת מטה מאד רחבה במשרד התקשורת כדי שייצאו אל הפועל והם לא יצאו. להבנתנו בזק מערימה קשיים רבים על הרפורמה הזאת בכל ההיבטים, הרגולטוריים, הבטחוניים וכו' וכרגע זה לא יצא אל הדרך. בהיבט הזה אנחנו חושבים שהמצב לא איפה שהוא צריך להיות.

"בתוך זה נכנסת סוגיית ההפרדה התאגידית - המשרד בא ואמר לנו: 'אנחנו חושבים שהרפורמה התקדמה ולכן אנחנו רוצים להתקדם בביטול ההפרדה התאגידית'. אנחנו את זה לא מוכנים לקבל. בזק לא צריכה לקבל סוכריות כתוצאה מהתנהלותה. החיבור הזה הוא לא נכון וגם אמרנו את זה למשרד התקשורת.

"אבל לצד הדברים האלה - הרשות מאמינה מאוד קטנה בהפרדות תאגידיות. מבחינתי כשאומרים לי פלאפון אני שומעת בזק ואלוביץ'. זה לא מעניין אותי איך קוראים לתאגיד. אנחנו תמיד מסתכלים על בזק כיישות אחת.

"לכן בהפרדה התאגידית אין בשורה תחרותית ואין בה ערך. אני רק מאוד מסתייגת כשמחברים את זה להצלחה בשוק הסיטונאי, והדבר הנוסף שאני מסתייגת ממנו זו האמירה שבזכות הסוכריות הם ישקיעו בתשתיות. אם רוצים שבזק תשקיע בתשתיות צריך לפתוח אותה לתחרות. התחרות היא הדבר שיקדם את ההשקעות. אנחנו לא מאמינים שאם ניתן סוכריות לשחקנים הם ישקיעו בתשתיות. מה שיגרום להשקעות זה תחרות.


"נשאלנו לעמדתנו, ואמרנו: 'לא נתנגד לביטול ההפרדה המבנית', אבל אני מתנגדת לקישור של זה לשוק הסיטונאי. אני מרכזת את המאמץ שלי בשוק הסיטונאי. אנחנו בודקים ונשקיע בחודשים הקרובים נבדוק את ההתנהלות של בזק בשוק הסיטונאי ואם נגלה שהיא הפרה את החוק ננקוט בצעדי אכיפה בהתאם".


"רשות ההגבלים שלחה מכתב לפילבר בעניין המהלך שהוא מקדם בתיאום עם בזק לביטול ההפרדה התאגידית ושם היא מציינת כי מוקדם לקבוע כי הרפורמה בשוק הסיטונאי לא הצליחה ולטעמה של הרשות טרם הביאה את התוצאות המיוחלות".