קיבל הודעות ספאם מרשת שיווק, תבע אותה - והפסיד במשפט

תביעות בעקבות קבלת הודעות ספאם נהפכו לטרנד, אך אינן מצליחות תמיד ■ במקרה שנדון בביהמ"ש לאחרונה, תביעת לקוח נדחתה - מאחר ולא עמדה בדרישות החוק

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

לא תמיד תביעות ספאם מזכות את התובעים, מקבלי ההודעות, בפיצוי בגין משלוח הודעות ספאם - וכדאי להכיר גם מקרים שבהם תביעות כאלו נדחות.

במקרים אלו, הצרכנים הם שנמצאים על ידי בית המשפט כמי שלא התנהלו כשורה: אדם שתבע את רשת ויקטורי בטענה כי קיבל דברי פרסומות ללא הסכמתו, יצא מבית המשפט בידיים ריקות אחרי שהצליחה ויקטורי להוכיח שהוא אישר את קבלת הפרסומים וכי לא טרח להסיר את שמו מרשימת התפוצה במועד. תביעתו בסך 5,000 שקל נדחתה, ולמזלו השופטת אלואז זערורה-עבדאלחלים לא השיתה עליו הוצאות.

לטענת התובע, הרשת שיגרה אל הטלפון הנייד שלו עשרות הודעות טקסט פרסומיות ועל כן הוא זכאי לפיצוי. אלא שזמן קצר לפני קבלת ההודעות, הצטרף התובע למועדון הלקוחות של הרשת, אז גם מסר את מספר הטלפון שלו.

לטענת ויקטורי, הלקוח אישר קבלת פרסומים במעמד ההרשמה למועדון - ואילו התובע טען שלא סימן וי במקום המיועד לצורך אותו אישור. השופטת התרשמה מהמסמכים שהציגה ויקטורי, וקיבלה את גרסתה. רק אחרי 5 חודשים מאז ששוגרו אליו עשרות הודעות פרסומיות, פנה להסיר את שמו מרשימת הלקוחות - ומאז פסקו ההודעות - ובכל זאת החליט אותו אדם להגיש תביעה נגד הרשת בגין ההודעות ששיגרה לו עד אז.

השורה התחתונה היא שלפני שרצים לתבוע בתי עסק בגין משלוח הודעות ספאם, כדאי לבדוק האם גם אנחנו הצרכנים עומדים בדרישות החוק. ההתניה העיקרית של החוק קובעת שבית עסק רשאי לשלוח הודעות למי שחתם על אישור לקבלן.