לקראת מהפכה? שקד יוזמת הצעת חוק לשוויון בנטל המזונות

שרת המשפטים יוזמת הצעת חוק לשוויון בנטל המזונות בין אבות לאמהות, המושתתת על חלוקת נטל ההורות ביניהם ■ ההצעה מבוססת על מסקנות ועדת שיפמן ותבטל את תשלום המזונות בהתבסס על הדין היהודי

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

שרת המשפטים, איילת שקד, יוזמת הצעת חוק לשוויון בנטל המזונות בין אבות לאמהות, המושתתת על חלוקת נטל ההורות ביניהם. החוק הקיים מפלה בין גברים ונשים ומטיל ברוב המוחלט של המקרים את נטל המזונות על האב.

אתמול (ג') אמרה שקד, במהלך דיון בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, כי "אנחנו פועלים על-מנת להגיע למתווה מוסכם באשר למחלוקת בדבר המזונות, ואני מאמינה שתוך חודשיים-שלושה מתווה חדש על בסיס ועדת שיפמן יגיע לכנסת כהצעת חוק ממשלתית". 

לפי הדין היהודי, גברים נושאים במלוא תשלום המזונות עבור ילדיהם. הצעת החוק החדשה שיוזמת שקד מתבססת על מסקנות ועדת שיפמן ותבטל את תשלום המזונות בהתבסס על הדין היהודי.

על-פי מסקנות ועדת שיפמן, שני ההורים צריכים לכלכל את ילדיהם (ולא רק האב במקרה של אבות יהודים). על-פי מסקנות הועדה, תשלום המזונות יהיה נגזרת של השהות של כל אחד מן ההורים עם הילדים, הכנסות כל אחד מן ההורים ונכסיהם. 

לדברי ע"ד ליאן קהת, העוסקת בדיני משפחה, "החוק מבורך מאד וייצור מצב של שוויון אמיתי בין גברים ונשים, אך אם יתקבל, הוא עלול ליצור גל גדול מאד של תביעות בדיעבד ותביעות-סרק מצד אבות לצמצום נטל המזונות, ובכך יגבר העומס על בתי המשפט".

בנוסף, לדבריה, החוק סותר את חזקת הגיל הרך, הלכה לפיה ילדים עד גיל 6 גדלים אצל האם כברירת מחדל.

עו"ד מורן סמון, בעלת משרד העוסק בניהול משברים במשפחה וגירושים, אומרת כי "איילת שקד מנסה להשיג כאן את בית המשפט העליון שדן בשתי עתירות נפרדות בנושא. שרת המשפטים מבינה כי יש להתאים את החקיקה לפסיקות שמבוצעות בפועל. חקיקה שוויונית המתייחסת בצורה שווה לאבות ואמהות וחלוקת מזונות הנקבעת על-פי הכנסת שני ההורים היא הדרך הנכונה לפתרון סכסוכי גירושים ומניעת עוול בשם חוק מפלה".