"שחקן מעו"ף": צפו לזליגה איטית מטה במעו"ף בשבוע הקרוב

באתר הפיננסי מסבירים כי עבור שחקני המעו"ף, הראלי מעבר לים אינו רלוונטי לשוק המקומי אלא להפך - דווקא העלייה שלא הורגשה כאן מגדילה את הסבירות לתיקון

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

לאורך כל החודש החולף בלט הראלי העולמי בעקבות בחירתו של דונלד טראמפ אל מול האנמיות של המסחר המקומי. שחקני המעו"ף, שהניחו פקיעה סביבות 1,430-1,450, נאלצו להתמודד במהלך דצמבר עם וול סטריט השוברת שיאים כמעט מדי יום, ציבור המתנפל על קרנות ותעודות מניתיות (דצמבר יהיה החודש עם הגיוסים הגבוהים השנה) ודולר מזנק.

אל מול כל אלו, הכותבים שהיו ונותרו אחד הכוחות המשמעותיים בשוק לצד המוסדיים (ולהבדיל מהציבור) נאלצו פעמים רבות למכור נכס בסיס בכדי להכביד על המדד. הדבר בלט גם בעין לא מזוינת: הבנקים רושמים עלייה, יתר המניות במעו"ף יורדות. פער הארביטראז' בבוקר חיובי חזק, הבנקים צוללים וכך הלאה בדומה למצב הבוקר (א') עם קריסת אופקו .

קל להעריך כי מדובר בסנטימנט חיובי מקומי ומגמת לונג, אלא שמלבד העובדה שהמעו"ף נותר כמעט במקום (כ-1% מפקיעה קודמת), בפועל ללא הקפיצה בשער הדולר היינו כעת סביב 1,440 ודי בזה להבהיר עד כמה הוצבו בלמים בפני המדד מלהתקדם. זה יכול להתרחש עוד זמן ממושך ובלבד שעניין טכני דוגמת הדואליות לא יפתיע בוקר אחד. עם זה, כמובן, יש לכותבים בעיה של ממש להתמודד.

סטיית התקן הנוכחית בסביבות ה-10% אינה מזמינה ריבוי כתיבות ולכן בחלקו הראשון של החודש נראה תנועה מהוססת במסחר התוך-יומי, עם סיכום שבועי צר למדי של עד כ-1.5%. מגמת הקטנת החשיפה בשוק בסטייה כזו צפויה להתעצם בינואר, אבל אין היא מפתיעה על רקע הצטמקות כללית של השוק וחוסר עניין מוחלט של המשקיעים הגדולים.

מכיוון שטרם ראינו מלוא הכתיבות לינואר, עוד מוקדם להעריך פקיעה אופטימלית עבור הכותבים, אבל כבר כעת ניתן לראות כי מדובר באופן ממשי נמוך מהספוט בואכה 1,420-1,440.

עבור שחקני המעו"ף, הראלי מעבר לים אינו רלוונטי לשוק המקומי, אלא להפך: דווקא העלייה שלא הורגשה כאן מגדילה את הסבירות לתיקון, גם אם מדובר במימוש בלבד או תיקון טכני. לכן המעו"ף "דילג" מעל ראלי טראמפ.

ניתן לטעון, מנגד, כי 'כפי שלא עלינו עימם לא נרד עימם', אלא שהגורם המרכזי כאמור ברכישות הוא הציבור ולזה אין הסבלנות ואורך הרוח הנדרשים להתמודד עם ירידה. סביב 1,450 נקבל אפס גיוסים, וירידה מתחת ל-1,440 כבר תוביל לפדיונות בקרנות. משם קצרה הדרך לבחינת 1,400.

כפי שלא ציינו עלייה, כך גם במקרה ירידה אין לראות בעניין סנטימנט שלילי. המעו"ף מצוי ברצועת דשדוש צרה מזה שנה, בגבולות 1380-1470. מדי פעם מתרחשת פריצה, אבל היא זניחה ומתוקנת כמעט באופן מיידי. לכן, כל עוד ארה"ב אינה יורדת באופן דרמטי, אין לצפות תנועה משמעותית ובלבד שהסטייה תישאר מתחת לרף 12%. אם ייחצה רף זה, היעד המיידי הוא 1,430 ואין זה משנה כלל מה יתרחש מעבר לים.

המגמה לשבוע החולף אינה עלייה, כי אם זליגה איטית מטה, כזו המותירה אותנו קרוב יחסית לספוט הנוכחי ויכולה להיות מתוקנת בבוקר גאפ-ארביטראז' בודד. היות ששחקני המעו"ף לאחר פקיעה הם נטולי נכס בסיס ויכולת ההשפעה היא קטנה ונקודתית בלבד, דבר המחייב רכישה חוזרת בדגש על מניות בנקים - בימים הקרובים מניות מגזר זה צפויות להציג תשואה עודפת עד תום הרכישות.

שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חוו"ד חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.