פדיונות של כ-20 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות ב-2016

מיטב דש: בשקלול התשואות שנרשמו בתעשייה, קטנו הנכסים המנוהלים על-ידה בכ-9% ■ נכון לסוף 2016 התעשיה מנהלת נכסים בשווי של כ-214.1 מיליארד שקל

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

גם 2016 הייתה שנה של פדיונות בשוק קרנות הנאמנות, שפדו סכום אדיר של כ-20 מיליארד שקל. בשקלול התשואות שהן רשמו, קטנו הנכסים המנוהלים על-ידן בכ-9%. כך מעדכן היום בית ההשקעות מיטב דש, שם מציינים כי "הקרנות המסורתיות המנוהלות פדו כ-8.7 מיליארד שקל, הקרנות המחקות פדו כ-2.6 מיליארד שקל והקרנות הכספיות פדו כ-8.5 מיליארד שקל".

מורן צביק ממיטב דש מוסיף כי "בחודש דצמבר נרשם פדיון של כ-400 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, כשכל הסכום נרשם בקרנות המחקות, וחלקו הארי בקרנות אג"ח מדינה, שפדו כ-1.27 מיליארד שקל; ובקרנות השקליות, שפדו כ-830 מיליון שקל". זאת, למול גיוסים של כ-1.1 מיליארד שקל בקרנות אג"ח כללי ושל כ-700 מיליון שקל בקרנות המנייתיות.

 

"הריבית הנמוכה הבריחה משקיעים"

במיטב דש מזכירים כי "הפתיחה של שנת 2016 בשווקים הפיננסים הייתה טראומטית", בהשפעת מספר גורמים - "קריסת מחיר הנפט, חששות מהאטה בסין וממשבר חובות במדינות שונות באירופה", שגרמו לטלטלה רבתי ולירידות שערים חדות בכל שוקי המניות. "אבל", הם אומרים, "בסופו של דבר הריבית הנמוכה, הנתונים הכלכליים הטובים בארה"ב, ההרחבה הכמותית באירופה ועליית מחירים מחודשת של הנפט, הביאו לאווירה אופטימית בשווקים, וזו גברה על הירידות. תיקון חד כלפי מעלה מאמצע פברואר, יחד עם הראלי שאפיין את השווקים מאז בחירתו של טראמפ, גרמו לכך שבסיכום השנה מדדי המניות בארה"ב ובאירופה סיימו במגמה חיובית נאה מאוד, בעוד שמגמה מעורבת ציינה את מדדי המניות בארץ ובאסיה, תוך כדי תנודתיות גבוהה".

עוד מציינים במיטב דש ביחס לקרנות הכספיות כי "הריבית הנמוכה בישראל, בשיעור של 0.1%, אשר נותרה ללא שינוי במהלך כל השנה, הבריחה גם השנה את המשקיעים מן האפיק הזה וקרנות אלה ספגו פדיונות של 8.5 מיליארד שקל. למרות שמדובר בפדיונות כבדים, ניתן אולי להתנחם בכך שמדובר בהרבה פחות מ-27 מיליארד שקל שיצאו מקרנות אלה ב-2015".

עוד הם מסבירים ש"גם הקרנות השקליות, שחלקן קרנות מק"מ או קרנות מק"מ עם תוספת קטנה של מניות ו/או אג"ח קונצרניות, לא שבעו נחת ופדו בסיכום שנתי כ-6.3 מיליארד שקל", גם זאת על רקע הריבית האפסית ששוררת באפיקים בסיכון נמוך.

כך או כך, על פי מיטב דש, "תעשיית הקרנות מנהלת נכון לסוף 2016 נכסים בשווי של כ-214.1 מיליארד שקל, כשהקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-195.2 מיליארד שקל והקרנות הכספיות מנהלות כ-18.9 מיליארד שקל".