רוח גבית לנתניהו וכחלון: יחס חוב-תוצר הגיע ליעד של 2020

היחס הנוכחי עומד על 60.4%, אל מול הרמה שנקבעה כיעד - 60% ■ הכלכלן הראשי מודאג מהירידה ביצוא הסחורות, על רקע צפי להמשך ההיחלשות בסחר העולמי

ציפיות באוצר להעלאת דירוג האשראי של ישראל בעקבות פרסום נתוני הסיכום לשנת 2016 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מהם עולה כי יחס החוב לתוצר של ישראל הגיע בסוף השנה ל-60.4%.

מדובר בנתון הקרוב מאד ליעד של 60% לשנת 2020 שעמד בבסיס התוכנית הרב-שנתית להורדת הגירעון התקציבי. בנק ישראל הזהיר בעבר כי היעד יהיה ניתן להשגה רק אם הממשלה תבצע העלאות מיסים בהיקף ניכר. ב-2015, למשל, קרא הבנק לבצע צעדי מדיניות שיביאו להגדלת ההכנסות והקטנת ההוצאות בהיקף כולל של 18 מיליארד שקל, על מנת לעמוד במתווה הורדת יחס החוב המתוכנן.

השגת היעד כעת - בהנחה שנתוני הלמ"ס הראשוניים לא ישתנו מהותית - תספק רוח גבית לשר האוצר, משה כחלון, ולראש הממשלה, בנימין נתניהו, שדוגלים בהמשך הורדות מסים ככלי לעידוד הצמיחה והגדלת התוצר של המשק.

נתניהו התייחס לנתונים הבוקר בישיבת הממשלה כשאמר כי "סיימנו עכשיו שנה אזרחית, ולפי נתונים כלכליים שמסתמנים, זה עוד לא סופי, השנה הזאת הייתה טובה מן המצופה, אפילו טובה מאוד. אנחנו מסיימים, לפי מה שמסתמן כרגע, עם נתוני צמיחה של קרוב ל-4%. פירוש הדבר צמיחה בתוצר לנפש בכ-2%.

"אנחנו רואים ירידה דרמטית בחוב הלאומי שלנו, מה שנקרא 'יחס חוב-תוצר', זה מקדים בכמה שנים טובות את היעדים שלנו וזה בולט לטובה ביחס למדינות אחרות במערב". לדבריו, "אנחנו רואים גם השקעות במכונות, בתשומות ייצור, בהיקף של 20% - זו הבעת אמון גדולה מאוד במשק. אנשים משקיעים במה שהם חושבים שיהיה משק מתרחב".

בסקירה השבועית שפרסם היום הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה, מובעת דווקא דאגה מחלק מהנתונים הכלכליים של המשק ל-2016 ובראשם הירידה הנמשכת ביצוא הסחורות, זאת על רקע צפי להמשך ההיחלשות בסחר העולמי בעקבות תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב והתחזקות מגמות בדלניות בעולם.

"ההאטה בסחר העולמי בתקופה האחרונה באה לידי ביטוי גם בנתוני יצוא הסחורות של ישראל, שהתכווץ בין ינואר לנובמבר השנה בשיעור של כ-2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד", כותב הכלכלן בסקירה השבועית, "מגמה זו מדאיגה במיוחד נוכח העובדה שצמיחת היצוא הישראלי מצויה בשנים האחרונות בביצועי חסר ביחס לצמיחת הסחר העולמי". נוה מציין כי להבדיל מתמונת המצב העגומה בענף הסחורות, מצב יצוא השירותים טוב יחסית.

חוב ממשלתי 1.1.17
 חוב ממשלתי 1.1.17