הצעת חוק לפיצול צמודי קרקע עברה קריאה ראשונה

מדובר בהוראת שעה ל-5 שנים ■ כעת תדון ועדת הרפורמות בכנסת האם לאפשר הפיצול גם במושבים, מה יהיה השטח המינימלי של יחידת הדיור החדשה, והאם היא תוחרג ממס דירה שלישית

אלי כהן / צילום: תמר מצפי
אלי כהן / צילום: תמר מצפי

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק שיזם ח"כ אלי כהן (כולנו) לפיצול יחידות דיור צמודות קרקע. נזכיר כי מדובר בהצעת חוק פרטית המבקשת לאפשר לבעלי נכסים צמודי קרקע ליצור יחידת דיור נוספת אותה יוכלו להשכיר בשוק החופשי. עוד מציעה הצעת החוק כי הפיצול יאושר על ידי הרשויות בהליך מקוצר, כל דירה מפוצלת תהיה חייבת לכלול מטבח, שירותים וכניסה נפרדים והיא תופעל כהוראת שעה לחמש שנים בחוק התכנון והבנייה. בנוסף, הפיצול יהיה פטור מהיטל השבחה.

במסגרת הדיונים לקראת הקריאה הראשונה הוכנסו מספר שינויים בחוק. בין היתר נקבע כי ניתן יהיה לפצל דירה צמודת קרקע לטובת השכרה לבני משפחה, אולם במקרה כזה לא יינתן פטור מהיטל השבחה. עוד נקבע כי הפיצול יוכל להית לגבי יחידת דיור אחת בלבד.

הצעת החוק תעבור כעת להכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הרפורמות בכנסת. הנושאים שעומדים כעת על הפרק וידונו בועדה הם שטח יחידת הדיור שהיה אומר לעמוד על לפחות 60 מ"ר אך ייתכן וישונה ללפחות 50 מ"ר. עוד יידרשו חברי הועדה להכריע האם יחידת הדיור המפוצלת תהיה חייבת במס דירה שלישית או שהיחידה הנוספת תוחרג מהמס החדש. נציין כי הוגשה גם בקשה שהחוק החדש יתייחס גם לבנייה רוויה ולא רק צמודת קרקע, אם כי להערכת גורמים בועדה הדבר לא יתאפשר. עוד מסתמן כי לעומת ההחלטה המקורית שהתייחסה ליחידות דיור רק בערים, הוא יחול גם על מושבים.

חבר הכנסת כהן אמר היום כי: " הצעת החוק האמורה תגדיל את היצע הדירות הקטנות להשכרה עבור הזוגות הצעירים, ותסייע בידם לחסוך את תשלומי הארנונה והאחזקה השוטפת".