המירוץ לדירה: כך נראים הזוגות שזכו במכרזי מחיר למשתכן

קבלנים שרוצים לעשות קופה, אכזבות וסחבת ביורוקרטית - אבל גם לא מעט אופטימיות, סיוע צמוד ממשרדי האוצר והשיכון ושלל הזדמנויות ■ מיוחד ל-G: הזוכים "המאושרים" מדברים

קארין מור וליאור עמוס / צילום: איל יצהר
קארין מור וליאור עמוס / צילום: איל יצהר

כמעט חצי שנה עברה מאז שיצאה לדרך תוכנית "מחיר למשתכן" במתכונתה החדשה. כ-75,000 משקי בית כבר קיבלו זכאות להשתתף בהגרלה לדירות המוזלות, מהם התפרסמו תוצאות ל-5,592 דירות, ונכון להיום יש עוד 1,096 דירות בתהליך הגרלה. דובר משרד השיכון אומר כי "באתר מחיר למשתכן אנו פועלים בשקיפות מלאה של פרסום נתונים" ומוסר: "שיווקנו לקבלנים כבר 65 אלף דירות, מתוכן כ-30 אלף כבר בתהליך עבודה על המכרז והן ישווקו לציבור בקרוב. אנחנו עובדים בקצב מסיבי".

אלא שלפי נתוני משרד השיכון עצמו, ההתעניינות נמצאת במגמת ירידה: משיא של 11,893 מתעניינים באוגוסט, מספר הנרשמים הלך וירד, ובשלושת החודשים האחרונים הוא עומד על בין אלף לאלפיים.

ייתכנו לא מעט סיבות לדבר הזה - החל מזוכים שהתאכזבו מהדירות ועד לביורוקרטיה שהופכת את כל העניין לפחות משתלם (למשל, העובדה שהזוכים צריכים להתחיל לשלם את המשכנתא בזמן שהדירות נמצאות בבנייה, כך שהנטל הופך כפול: גם משכנתא וגם שכר דירה).

בשטח יש גם חריקות צורמות: בפרויקט בקריית ביאליק נרשמו 87% של ביטולי זוכים מפני שתמחור הפרויקט גבוה מדי (1.3 מיליון שקל עבור דירה בקריית ביאליק, שתהיה מוכנה בעוד שלוש שנים) ומפרטי הדירות אינם מתאימים למתמודדים שזכו בהגרלה (דירות שלושה חדרים עם כיוון אוויר אחד). בנוסף, בפרויקט בראש העין הקבלן המבצע הוא אורתם סהר, שפשט את הרגל - אז כעת מתבצע תהליך של החלפתו על-ידי המדינה, הליך מורכב שמעכב את הפרויקט עבור הדיירים הזוכים - והם חוששים שיגרום להתייקרותו ככל שהזמן עובר. בפרויקט בירוחם נרשמו מאות ביטולים, מפני שהזוכים הבינו כי לא יעברו להתגורר שם וכי יש דירות רבות להשכרה בירוחם שעומדות ריקות.

מנגד, יש גם פרויקטים שמעוררים תקווה גדולה בקרב הזוכים, והם ממתינים להם למרות הקשיים והעיכובים.

דיברנו עם שישה זוכים שזכו עד כה בדירות בתוכנית. חלקם מרוצים, חלקם מאוכזבים, חלקם פסימיים, אחרים מלאי תקווה. כך נראים האנשים שמאחורי צמד המילים "מחיר למשתכן" של משה כחלון.

"בינתיים לא שמענו הרבה מהמדינה"

הדירה המיועדת: 100 מ"ר בעפולה. מחיר: 550,000 שקל

קארין מור וליאור עמוס / צילום: איל יצהר
 קארין מור וליאור עמוס / צילום: איל יצהר

"שמענו על ההגרלה לפני חצי שנה", מספרת קארין מור עמוס, שהייתה נחושה לזכות. "בחרתי לפי מקומות שאהיה מוכנה לעזוב את המרכז עבורם - מחריש, דרך הקריות ועד לעפולה ולראש העין וראשון לציון. כל המקומות שמהם אוכל לנסוע ברכבת למרכז לעבודה. למרות הספקות של בן זוגי, שכל הזמן הראה לי כמה מתמודדים על כל פרויקט וכמה נרשמים, המשכתי לנסות. בכל פעם קיבלתי הודעה שלא זכיתי, ואז, בהפתעה גמורה כמובן, קיבלנו הודעת זכייה במקום חמישי, לא פחות. שזה אומר שנוכל לבחור דירה ממש טובה בפרויקט. שמחנו מאוד כמובן, במיוחד שעל הפרויקט שלנו התחרו 7,000 איש".

- וזה היה הפרויקט בעפולה.

"כן. אמרנו לעצמנו שגם אם לא נגור שם, אפשר להשכיר את הדירה לחמש שנים ואז למכור. אבל אז יצאנו לסיבוב באזור. ראינו שיש רכבת העמק ורכבת למרכז, יש תנופת בנייה, גנים ופארקים, ופתאום זה נראה נחמד. היום אני נוסעת מפתח תקווה לתל אביב במשך שעה וחצי כל בוקר באוטובוסים. ברכבת מעפולה זה קצר יותר. אנחנו מקרה של זוג שהתחיל לשמוע ולחרוש על המקום, ומבין שזו החלטה לגמרי סבירה. אם התחבורה תהיה נוחה, והשכונה טובה, אז למה לא?".

בינתיים, עברו ארבעה חודשים מאז הזכייה, ומה שיש לקבוצת הזוכים בפרויקט הזה בעפולה הוא בעיקר עמוד פייסבוק. זה די מכעיס אותם, ובכל זאת הם אופטימיים: "אין לנו קבלן ואין היתר בנייה, אומרת קארין מור, "יש שני יזמים שאמורים להיות לא רעים. שלחו אותנו למצוא מימון, אבל אנחנו עוד לא יודעים כמה נצטרך. הכול זה חישוב גס. גם אין לנו עדיין קבלן מבצע. בחודש האחרון התחלתי לחשוש ממש ושאלתי את עצמי למה ההיתר עדיין מתעכב, אבל אני מניחה שהוא יגיע. אנחנו אוספים אנשים לקבוצה בפייסבוק מתוך נקודת הנחה שכדאי להתאחד. בינתיים לא שמענו הרבה מהמדינה. אנחנו יושבים ומחכים שיזמינו אותנו. לפי מה שהבנתי, האכלוס מרגע קבלת היתר ביצוע הוא כשנתיים. חברה שלי קנתה דרך מחיר למשתכן פנטהאוז ב-850 אלף שקלים והשלבים כבר מתקדמים, אז זה מעודד".

 

"בוא נראה את כחלון וגלנט עוברים לגור בקציעות"

הדירה המיועדת: 4 חדרים בקריית ביאליק. מחיר: 1.3 מיליון שקל

אורטל ואיתי גלמן / צילום: איל יצהר
 אורטל ואיתי גלמן / צילום: איל יצהר

אורטל ואיתי גלמן נרשמו למספר רב של הגרלות במסגרת מחיר למשתכן כבר לפני שנתיים. "אני בן הקריות, ודווקא רציתי להתרחק", אומר איתי. "נרשמנו להגרלות הצפוניות. מאוד רצינו בעתלית למשל. ההרשמה היא עיסוק בפני עצמו: אתה אורב למכרזים, בודק מתי ההגרלה נפתחת, מברר כל הזמן מתי יש עוד ועוד הגרלות. ישבנו על האינטרנט, נרשמנו גם באזור המרכז על אף ששנינו עובדים בצפון. התלהבנו מרעיון של עזרה לזוגות צעירים. זכינו בהגרלה בקריית ביאליק. על אף שעברו שנתיים, והמחירים עלו עוד בשנתיים האלה, שמחנו מאוד".

מיד לאחר הזכייה הוזמנו לכנס זוכים של ההגרלה - ושם העתיד כבר נראה פחות מבטיח: "הכנס היה מאוד מסחרי. סמנכ"ל השיווק נאם, וקיבלנו את הרושם שהוא איש מכירות ממולח ושלא מוסרים לנו המון מידע. פרטים רבים נמסרים לך רק אחרי שאתה חותם על ההתחייבות, שזה אבסורד. ויותר גרוע: נותנים לך תחושה של 'קודם כול תחתום, כי אם לא תחתום, יבוא הבא אחריך'. אתה אמור לחתום בתוך חצי שעה על התחייבות שהיא אולי הגדולה ביותר בחייך, ורק אחר כך לקבל את החוזה".

- ומה ראית בחצי שעה שניתנה לך כדי לעיין בחוזה?

"למשל, שבפרויקט הזה יש רוב מוחלט של דירות שלושה חדרים בעלות של מיליון שקל, ויש דירות של ארבעה חדרים בעלות של 1.3 מיליון. זאת אומרת, שיש רק 43 דירות של ארבעה חדרים בכל הפרויקט, וזאת על אף שהרבה זוכים רוצים דירות ארבעה חדרים. ראינו גם שהאכלוס אמור להיות רק בעוד יותר משלוש שנים. ואם קורה משהו בלתי צפוי, כוח עליון, זו אינה אשמתו של הקבלן. במדינה כמו שלנו, מספיק שיש מלחמה בקיץ, והנה עוד עיכוב של חצי שנה. אין שום פיצוי או אחריות.

ועוד לא הזכרנו את זה שהפרויקט גובל בבית עלמין, ממש צמוד. יותר משליש מהדירות משקיפות לבית קברות. את זה לא אמרו לנו ולא הראו לנו. מעבר לזה, כשעשינו סבב בבנקים, המצב לא היה פשוט: הבניין עוד לא בבנייה, הקבלנים המבצעים הם לא קבלנים גדולים עם כיסים עמוקים, והבנקים יודעים שקיבלת לכאורה הנחה, אז הם דוחפים אותך לכיוון משכנתא של 60% בלבד. היינו צריכים להביא מהבית סכום כסף הרבה יותר גדול ממה שחשבנו. זו התחייבות שלא יכולנו לקחת".

כמה ימים אחרי הכנס, כבר ויתרו איתי ואורטל גלמן על זכותם בפרויקט. "כמונו היו עוד רבים", אומר איתי, "נכון להיום, יש בפרויקט הזה 373 ביטולים ו-84 שנשארו".

- התאכזבתם.

"ברור. שנינו אקדמאים ועובדים קשה. החודש שלנו מתחיל בתשלומים של 7,000 שקלים מבלי שהתחלנו לחיות. 3,500 שקלים אנחנו משלמים שכירות, 2,500 לגני ילדים, ועוד 1,000 שקלים לצהרון. כל מה שרצינו הוא להגיע לדירה, לא מתוך איזו תאווה אלא בעיקר כי אנחנו חושבים על הדור הבא. אנחנו רוצים להיות מסוגלים לעזור לילדים שלנו אחרי שתיגמר המשכנתא. לפני כמה שנים הייתה אפשרות לזוגות לקבל 90% משכנתא. נכון, מדובר בעלויות גבוהות, אבל גם שכר הדירה עולה. אני משלם שכר דירה כבר שמונה שנים ומעולם לא חזר לי צ'ק, וכך יהיה גם כשאשלם משכנתא. כשביטלו את האפשרות הזו, לקחו מזוגות צעירים אפשרות לדירה. אנחנו לא דומים לשוק האמריקאי, לכן לא היה נכון לראות מה קרה בארצות הברית ולהסיק מסקנות ולהגביל אותנו ככה".

כיום, איתי ואורטל גלמן ממתינים לאחת מההגרלות הבאות, בתקווה שתעמיד בפניהם אפשרות ריאלית יותר. במקביל, הם מחפשים דירת יד שנייה, קטנה יותר, באזור חיפה: "אני לא ארשם להגרלה בירוחם, עם כל הכבוד", אומר איתי. "בוא נראה את כחלון ואת גלנט עוברים לגור בקציעות, למשל. אני עובד בכרמיאל ולא יכול לעשות שינוי כזה בכל מחיר".

"למרות העיכוב, פרויקט לא רע"

הדירה המיועדת: 100 מ"ר בעתלית. מחיר: 880 אלף שקל

הדר וחגי שכטר/ צילום: איל יצהר
 הדר וחגי שכטר/ צילום: איל יצהר

בני הזוג שכטר הלכו על השיטה הסטטיסטית: "עד לפני שנתיים אפשר היה להירשם לכל ההגרלות בכל הארץ, אז נרשמנו ללא פחות מ-25 הגרלות", אומר חגי. "היית יכולה לשלם את ה-250 שקלים אגרה ואז להתמודד גם ב-40 הגרלות. יכולת לזכות ולוותר על הזכייה אם לא התאים לך. אדרבא, שמענו שרישום לכמה שיותר הגרלות גם עושה רושם טוב, שאנחנו לא מחפשים רק את המקומות היוקרתיים ומוכנים לגור כמעט בכל מקום שבו הפרויקט הזה פועל".

- אוקיי, אבל אז משהו קרה, מן הסתם.

"נכון. לפני מספר חודשים שינו את הכללים, ואם את זוכה ומוותרת שלוש פעמים, אז את מועברת מסדרה א' לסדרה ב', שזה אומר שורה של הגרלות עתידיות שעוד לא נפתחו. עכשיו, יש משמעות גם למיקום שלך בזכייה: אם זכית במקום 200 מתוך 300 דירות בפרויקט, את יודעת שישאירו אותך אחרונה לבחור את הדירה, וייתכן שתקבלי דירה פחות טובה. אחותי, למשל, נרשמה רק להגרלות במקומות שהיא בטוחה שתגור בהם, אז לי יש יותר סיכוי לזכות מאשר לה, אבל אם אני אזוז הרבה ואתחרט - אני אפסיד".

חגי והדר שכטר זכו באחד מהמכרזים היותר מבוקשים של מחיר למשתכן: עתלית. "לפי מה שהבנתי, אנחנו בשלב שבו מחכים להיתרי הבנייה", אומר חגי. "צפי האכלוס הוא עד שנתיים וחצי. הבטיחו לנו שיהיה מפגש זוכים בנובמבר, והנה אנחנו בינואר ושום דבר עוד לא זז, אבל בינתיים, למרות העיכוב, הרושם שלי הוא שזה פרויקט לא רע יחסית. המפרט מפורט באתר של הפרויקט, עד לרמת האסלה, המקלחון ואפשרויות המטבח. המכרז אמנם מאוד קשיח, אבל יש סיבה: לא רוצים שייווצר מצב שבו קבלן 'מושך אותך ביד' לבחור אפשרויות שיעשירו לו את הקופה. אם אתה נשאר עם המכרז, אתה לא צריך להוסיף שקל. אם תרצה, תוסיף אחר כך מה שאתה רוצה".

- אתה לא חושב שעתלית היא סיכון?

"לא הייתי נכנס להרפתקה כזו בעיר מרוחקת יותר, או שפחות מדברת אליי. בעתלית אני דווקא מאמין, ומרגיעה אותי המחשבה שאפשרות המגורים היא ריאלית".

"אני מרגיש אישית שיש מי שמקשיב"

הדירה המיועדת: 85 מ"ר בלוד. מחיר: 650,000 שקל

לידר ועומרי סער/ צילום: איל יצהר
 לידר ועומרי סער/ צילום: איל יצהר

לידר ועומרי סער ניגשו להגרלת מחיר למשתכן בלוד מתוך נקודת מוצא שונה במקצת מכל השאר: הם נחשבים כ"בני המקום" ומשום כך, יש לפלח האוכלוסייה הזה מקום שמור מראש בהגרלה. עדיין, סטטיסטית היה עליהם לגבור על מתמודדים רבים: להגרלה ניגשו כ-6,000 מתמודדים וזכו כ-300. הפרויקט נחשב לאחד המשמעותיים בעיר וזכה כבר לכותרות לא מחמיאות, שתיארו אותו כמפלה לרעה אוכלוסיות כמו חילונים וערבים, וככזה נמשך זמן רב מהמצופה.

כל אלו לא הרתיעו את הזוג הצעיר כשניגשו להגרלה לדירה בשכונה לפני כשנתיים. "זו הייתה הרגשה נהדרת לקבל את ההודעה על הזכייה, אבל זה לא היה פשוט", אומר עומרי. "הבנק לא היה מוכן ללוח התשלומים שהציג לנו הקבלן, כי הליווי והערבות הבנקאית לא היו סגורים עד הסוף. הקמנו קול צעקה, וכתבנו מיילים והרמנו טלפונים לאביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור, ולמשרדו של כחלון ישירות - וקיבלנו ליווי. נערכה לנו פגישה עם נציג מהמשרד, והסדירו לנו בנקים שיכולים ללוות את הפרויקט. עכשיו אנחנו נלחמים כדי שבספטמבר 17' כבר יהיו תשתיות לגנים בשכונה. נכון, זה כרוך בבקשות כל הזמן, אבל אני מרגיש אישית שיש מי שמקשיב".

- אתה לוקאל-פטריוט.

"בהחלט, אני בן המקום. אני מכיר היטב את השכונה, את הפרויקט. אני כבר פעיל בוועד הבית. לוד לא מרתיעה אותי - אני גר מבחירה בלוד ואוהב את העיר. אני חושב שאנשים לא מכירים אותה. יש כאן אוכלוסייה מגוונת : עולים, זוגות צעירים, דתיים וחילוניים. יש צעירים שמגלים את המקום מכל הארץ. אני חושב שזה פרויקט דגל, אחד הראשונים במחיר למשתכן, ולכן יש כוונה שהוא יצליח, ואני אופטימי לגבי האפשרות הזו, אני מרגיש שהיא בכל זאת מקפצה מסוימת עבורנו. אני אקבל דירה חדשה במחיר שמבחינתי הוא סביר. יצא לי טוב כי לא הייתי צריך לשנות הרבה באורח חיי".

"לא היה שיח פתוח"

הדירה המיועדת: 4 חדרים בראשון לציון. מחיר: 106 מיליון שקל

שירן ופלאי רפופורט/ צילום: איל יצהר
 שירן ופלאי רפופורט/ צילום: איל יצהר

בשורה התחתונה, למרות אי-אלו בעיות שנפרט בעוד רגע, בני הזוג שירן ופלאי רפופורט בסך הכול מרוצים ממה שנתפס בעיניהם ככוונה טובה של המדינה: "בסך הכול אנחנו שמחים על הזכייה", אומרת שירן, "זו חתיכת הטבה מצד המדינה. אני חושבת שמשרד השיכון מנסה להשתפר ממכרז למכרז ושדברים שהיו בעייתיים לא יחזרו. אצלנו זה עדיין לא שם. בינתיים חתמנו ואנחנו מחכים".

- אוקיי, ועכשיו הבעיות.

"קודם כול, יש פולש על הקרקע וזה עלול לעכב את ההיתר. יש גם רצון לבנות בית ספר על פארק וזה מקטין את השטח הציבורי, וגם על זה אנחנו נאבקים. מה שמיוחד בהגרלה שלנו הוא שמהר מאוד התאגדנו ויצרנו קבוצה יחד, ושכרנו עורך דין קולקטיבי שבדק עבור כולנו את ההסכם. ניסינו לשפר דברים - אבל לא הצלחנו".

- מה למשל?

"אני חושבת שהפרט הכי חשוב לנו הוא שקיבלנו תנאי תשלום מאוד נוקשים. אנחנו צריכים לשלם 80% אחרי קבלת ההיתר. זה אומר שנצטרך לקחת משכנתא מקסימלית ולשלם אותה במשך שנה, במקביל לשכירות. למשפחה ישראלית ממוצעת זה לא פשוט. אפילו קשה מאוד. ניסינו לפרוס אחרת את התשלומים, אבל אף אחד לא היה מוכן לשמוע".

- באוצר לא היו מוכנים לשמוע? במשרד השיכון?

"אמרו לנו שאפשר לבקש הלוואת גרייס עצמאית מהבנק, אבל גם זה לא מעט כסף. כחלון עצמו, שר האוצר, גילה הבנה גדולה, אבל בסופו של דבר הפנה אותנו לאנשים שלו, והם הפנו אותנו למשרד השיכון, ואלה הפנו אותנו לגוף המפקח - ולא יצא מזה כלום. למרות כל זה, אני מניחה שהכוונות טובות, אבל רק הזמן יגיד איך זה יהיה. עורך הדין שלנו נתקל בהמון דלתות סגורות. ברמה ביורוקרטית וברמות אחרות. לא היה שיח פתוח".

"ניזונים בעיקר משמועות"

הדירה המיועדת: 85 מ"ר בראשון לציון. מחיר: 952,000 שקל

שלי ואסף שילה/ צילום: איל יצהר
 שלי ואסף שילה/ צילום: איל יצהר

"נרשמנו להמון הגרלות כבר לפני שנתיים כי אני חושב שזו הדרך הכמעט יחידה להגיע לדירה", אומר אסף שילה. "נרשמנו להגרלה במקומות רבים באזור המרכז, וגם לעתלית, כי ראינו בהם אופציה אפשרית להשקעה או למגורים. באוקטובר השנה הודיעו לנו שזכינו. מבחינתנו, המחיר הוא טוב, מפני שאני לא רואה שום אפשרות לקבל דירת 85 מטרים באזור המרכז במחיר דומה, ועוד דירה חדשה".

- אז אתם מתכוונים לגור שם.

"בוודאי. אנחנו גם היום גרים באזור המרכז, ולא מתרחקים הרבה. נעבור לשכונה חדשה ולדירה חדשה ומבחינתי זו עזרה משמעותית".

- ומה דעתך על ההתנהלות בפרויקט עד כה?

"אני טיפוס אופטימי מטבעי, וגם לא לחוץ. אני מוכן לחכות אפילו חמש שנים לדירה הזו, ובלבד שבסופו של דבר הכול יסתדר. כרגע אנחנו ניזונים בעיקר משמועות וממקרים אחרים שקרו לקבוצות שזכו בהגרלה. שמעתי גם על קבוצות של מחיר למשתכן שקבעו להן עובדות בשטח, ולא הייתי רוצה שזה יקרה אצלי. בהחלט לא הייתי רוצה שברגע האחרון הקבלן יעשה שינויים. הבנתי מחבר שצריך לחתום מהר מאוד על החוזה אחרי הכנס הראשוני, ואני כבר הכנתי עורך דין שיהיה בהמתנה. מבחינתי, המדינה צריכה לקחת עד הסוף אחריות לפרויקטים האלה כדי שהכול יתנהל כמו שצריך".