משרד הבריאות מזהיר: עופרת וקדמיום בתכשיטי ילדות זולים

לפי הודעת המשרד, נמצאו חריגות בערכי העופרת והקדמיום בתכשיטי ילדים וילדות שנמכרים ברשתות הגדולות, בהן הוניגמן קידס, טופ טן, עיצובים, קסטרו וסוויט גירל שופ ■ "הכנסה של תכשיטים אלה לפה - מסוכנת"

תכשיטים של הוניגמן
תכשיטים של הוניגמן

רגע לפני שאתם קונים תכשיטי ילדות, כדאי שתציצו על הממצאים הבאים שמפרסם היום (ד') משרד הבריאות, מהם עולות תוצאות חריגות בערכי העופרת והקדמיום בתכשיטי ילדים וילדות שנמכרים ברשתות הגדולות והמוכרות, בהן הוניגמן קידס, טופ טן, עיצובים, קסטרו וסוויט גירל שופ. התכשיטים נבדקו בסקר שערך משרד הבריאות בשיתוף עם חוקרים ממכון התקנים ומאוניברסיטת חיפה.

בשעה שערכי הסף המרביים לתכולה של המתכות עופרת וקדמיום בתכשיטים המיועדים לילדים, בהתאם לחקיקה האמריקאית ובהתאם לרגולציה האירופית, עומדים על 100 Pb עופרת בארה"ב ו-160 באירופה, וערכים של עד 75 קדיום (CD) בתקנה בארה"ב ושל עד 17 באירופה - הערכים שנמצאו בבדיקה היו גבוהים הרבה יותר: כך למשל בתליון שנמצא ברשת הוניגמן קידס היו ערכי קדמום של כ-220 אלף, ובצמיד ציפוי זהב ערכי עופרת של כ-21 אלף.

בתכשיטי ילדים, בעיקר זולים, נעשה שימוש נרחב בעופרת המוכנסת לתכשיטים העשויים סגסוגות של מתכות, לפלסטיק (למשל PVC), לחלקי זכוכית ואף לציפויים ולצבעים.

יודגש כי עצם ענידת התכשיט אינה מסכנת את הילדים, והסכנות בתכשיטים עם חריגה באות לידי ביטוי רק כאשר אלה מוכנסים לפה. 

"תוצאות הבדיקה של תכשיטים מעידות על תכולה גבוהה מאוד של המתכות הרעילות עופרת וקדמיום. בנוסף, בחלק מהתכשיטים נמצאו רמות גבוהות וחריגות של ניקל, ארסן וכרום. במקרים מסוימים נמצאו ריכוזים הגבוהים בשני סדרי גודל (יותר מפי 100) ואף ב-3 סדרי גודל (יותר מפי 1,000) ביחס לתקן האמריקאי/האירופי עבור קבוצת מוצרים זו", מפרסם משרד הבריאות בהודעתו.

על-פי תוצאות הסקר, נמצא כי ב-50% מהפריטים שנבדקו נמצאה חריגה בתכולת העופרת, ובכ-33% מהפריטים נמצאה חריגה בתכולת הקדמיום.

מעבר לפריטים אשר נבדקו בסקר זה, אין למשרד הבריאות בשלב זה נתונים נוספים לגבי ריכוזי המתכות בסוגי תכשיטים אחרים המיועדים לילדים והמשווקים בכל החנויות.

עוד צוין בהודעה כי אין בישראל תקינה מחייבת לתכשיטי ילדים. "עם זאת, עמדת משרד הבריאות היא שיש סיכון לציבור מתכשיטים עם ריכוזים חריגים של מתכות כבדות. ילדים, ובמיוחד ילדים קטנים, נוטים להכניס חפצים לפה ואף למצוץ חלקי תכשיטים. לפיכך, נוכחות של מתכות כבדות במוצר ייעודי לילדים עלולה לחשוף את קבוצת האוכלוסייה הרגישה הזו לסיכון בריאותי משמעותי".

לפי הודעת המשרד, חשיפה לעופרת עלולה לגרום למגוון של השפעות בריאותיות, כולל בעיות התנהגות ובעיות למידה. "עופרת פוגעת במערכת העצבים ובהתפתחות הקוגניטיבית. בספרות הרפואית יש דיווחים על מקרים של תחלואה ואף של תמותה בקרב ילדים עקב בליעה של חלקי תכשיטים עם תכולת עופרת גבוהה. חשיפה לקדמיום עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד הכליות ולפגיעה בעצמות. מחקרים מעידים על פגיעה של קדמיום בהתפתחות קוגניטיבית של ילדים".

עוד הם מדגישים כי "ענידה בלבד של תכשיטים המכילים ריכוזים חריגים של מתכות כגון עופרת אינה מסכנת את הילד/ה, אך הכנסה של תכשיטים אלה לפה - ובפרט בליעתם - עלולות לסכן את הילד/ה".

ומה עושים? "משרד הבריאות פועל בשיתוף מכון התקנים בישראלי ומשרד הכלכלה לקדם דרישות מחייבות למתכות כבדות בתכשיטים המיועדים לילדים, כפי שקיים בארצות הברית ובאירופה".

עד לכניסת התקנות פנה המשרד לחברות המשווקות בבקשה להוריד את המוצרים הלו מהמדפים, כשהוא קורא להורים להשליך לפח תכשיט שנמצאה בו חריגה (בהתאם לתמונות), ובכל מקרה לוודא כי ילדים לא מכניסים לפה תכשיטים.

עוד צוין כי בחלק מהפריטים נמצאו רמות חריגות של ניקל, אשר עלול לגרום לתופעות אלרגיות בעור, ולכן אם התגלתה רגישות כזו בקרב ילדים - ההמלצה היא להימנע מענידה של תכשיטים.

מקסטרו נמסר כי "קסטרו מקפידה על שימוש בחומרי הגלם הטובים ביותר בעולם ומייצרת תכשיטים באיכויות הטובות ביותר. בישראל אין תקן בנושא תכשיטים לילדים. עם היוודע הדבר בנושא התקן האירופאי, הורדנו מיד מהמדפים את התכשיטים המדוברים".

מחברת הוניגמן נמסר: "רשת הוניגמן מציבה סטנדרטים גבוהים לכל ספקיה בהתאם לתקנים המחמירים ביותר של איכות מוצר, טרם התקבלה אצל רשת הוניגמן פנייה ממשרד הבריאות אך למען הזהירות הוניגמן פתחה בבדיקה אל מול ספק המוצרים, ופעלה במיידית להסרת המוצרים מהמדפים עד לבדיקה מקיפה של הנושא. כל לקוח שרכש מוצר כאמור ומבקש להחזירו יקבל את מלוא ההחזר הכספי בגינו".

 מחברת  TOPTEN  נמסר בתגובה: "אנו מברכים על הצעד הראשון שמשרד הבריאות עשה בהתייחסות לתכשיטי ילדים. אנו, כבכול מוצרינו עובדים על פי התקן הישראלי, משאין כזה נכון להיום בהקשר לתכשיטי ילדים, אנו ב-TOPTEN דאגנו מיוזמתנו לשימוש במתכות מסוג NICKEL FREE. ברגע שמשרד הבריאות יתקדם לצעד הבא של קביעות תקנות, נשמח ללמוד אותן ולהתאים את מוצרינו".