ביניש על שרת המשפטים שקד: מסכנת את הדמוקרטיה

בראיון ראשון מאז פרשה, התריעה נשיאת העליון בדימוס ב"פגוש את העיתונות" מפני ההתבטאויות הקשות נגד השופטים במשפט אלאור אזריה ■ "נשברו מסגרות שהן ממש תנאי לקיומנו כחברה, ואני דואגת מאוד", אמרה וגם מתחה ביקורת על הממשלה: "יש רוח רעה מצד המנהיגות"

דורית ביניש / צלם: פול דודי ועקנין
דורית ביניש / צלם: פול דודי ועקנין

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש, התארחה הערב (שבת) בתכנית "פגוש את העיתונות" והתייחסה לסערה סביב הרשעת החייל אלאור אזריה וההסתה החמורה נגד הרמטכ"ל והשופטים. "אני באמת חושבת שנחצו הקווים האדומים. נשברו מסגרות שהן ממש תנאי לקיומנו כחברה, ואני דואגת מאוד", אמרה.

"החברה שלנו, שהיא חברה מגוונת ופלורליסטית, ויש בה דעות שונות והן לגיטימיות - איבדנו בה רסן", התריעה נשיאת העליון בדימוס. "יש מספר מסגרות שבזכותן אנחנו יכולים בכל זאת להתקיים כחברה וכמדינה דמוקרטית אחת - וגם המילה דמוקרטית עוד מעט נחשבת למילת גנאי. המסגרות האלה, שבאמת צריכות לאחד את כל הפלגים, הן מצד אחד צה"ל ומצד אחר בתי משפט עצמאיים".

ביניש הדגישה כי אותן מסגרות הן ערובות לשמירה על המשטר הדמוקרטי של ישראל: "יש לי תחושה שיש ניסיונות לקעקע את הבסיס הזה. שמענו השבוע ביטויים מזעזעים, זה מתפשט כאש בשדה קוצים, ואנחנו יודעים מה המשמעויות, ולכן הגיע הזמן שנזדעק ונתריע על כך".

לדברי ביניש, ההשוואה שנמתחת בין פרשת קו 300 לפרשת אלאור אזריה שגויה מיסודה. "אלה היו נסיבות שונות לגמרי: זו הייתה פקודה בלתי חוקית, והחנינה חלה על מי שנתן את הפקודה", הסבירה מי שגם אז התנגדה למתן החנינה. "אחרי זה נלמד הלקח, וכל מי שקיבל חנינה עזב את תפקידו".

עם זאת, ביניש כן מצאה דמיון מסוים בין שתי הפרשות: "זו הייתה עוד מלחמה על שלטון החוק לעומת שימוש לשווא בשם הביטחון. הטענה הייתה שלחקור את הנסיבות זה פגיעה בביטחון, ואני האמנתי אז והיום שזה מחזק את הביטחון", הבהירה. "צבא, שרות ביטחון וגופי ביטחון שפועלים על-פי החוק לא נחלשים, אלא מתחזקים".

"בית המשפט איננו מתערב במדיניות"

השופטת בדימוס מתחה אף ביקורת על ההנהגה ואמרה: "יש רוח רעה שנושבת גם מצד המנהיגות, לצערי זה נכון. אלה הגופים שצריכים להגן על המערכות שלהם, שצריכים לתת ביטחון שהמוסדות היסודיים של החברה עומדים על כנם וממלאים את תפקידם ללא פחד ומורא. בית משפט עצמאי זו הערובה הכי טובה, שלא מקבל הוראות מהמנהיגים ולא מנוהל על-ידי הרחוב והציבור".

עוד הוסיפה ביניש כי דברי שרת המשפטים איילת שקד, לפיהם יש לערב פוליטיקאים בבחירת שופטים, הם "סוף הדמוקרטיה. שופט צריך להיות מקצוען, השופטים לא צריכים להיות חלק מהמהלכים הפוליטיים", הדגישה. "את התשתית, המבנה והתפיסה המשפטית פיתח בית המשפט העליון לא מהיום ולא מהשנה - זה מבנה שנבנה לאורך כל שנות המדינה. בית המשפט מעביר ביקורת שיפוטית, וזה מתפקידו".

"יש בלבול מושגים בסיסי", המשיכה ביניש. "נכון, מי שנבחר - זכותו לממש את מדיניותו, אך זו סמכות הרשות המבצעת, לא בית המשפט - הוא איננו מתערב במדיניות".

לדבריה, "אחד האסונות שקרו לנו זה כל דבר שנוגע לערכים בסיסיים הפך להיות עם תיוג שמאל ופסול. השופטים אינם שמאלנים, הם מקצוענים - הם מנותקים וצריכים להיות מנותקים מהוויכוחים הללו ברחוב. חס וחלילה ששופט שנותן החלטה לפי מיטב הבנתו יצטרך לכלכל את מעשיו ולחשוב אם זה ימצא חן בעיתון, בעיני השרים או בעיני הציבור".