הכלכלן הראשי: האטה במכירת דירות גם באוקטובר-נובמבר 2016

באוקטובר נרכשו רק 4,700 דירות, שפל מאוקטובר 2011 ■ נתונים ראשוניים: מיעוט עסקאות גם בדצמבר ■ הסיבה: משקיעי הנדל"ן ■ ומה באמת קורה בבאר-שבע?

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

מגמת ההאטה הענף הנדל"ן למגורים נמשכת, וגם בחודשים אוקטובר-נובמבר נרשמה רמת עסקאות נמוכה, הנמוכה ביותר בשנת 2016 כולה. נתונים ראשונים אודות חודש דצמבר מעידים גם הם על רמת עסקאות נמוכה. כך עולה מנתוני הכלכלן הראשי במשרד האוצר במסגרת סקירת ענף הנדל"ן למגורים שפורסמה היום (ב').

התמעטות העסקאות באה לידי ביטוי גם בנתון שפורסם אמש (א'), בנוגע לגביית מס רכישה ב-2016. על-פי הנתונים, הגבייה של מס הרכישה הסתכמה בכ-6.6 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של כ-4.3% בהשוואה ל-2015.

לאור העלאת מס הרכישה על משקיעים, שנכנסה לתוקף באמצע 2015, היה מתבקש לראות עלייה בנתון זה אולם התמעטות העסקאות כמו גם ירידה בשיעור המשקיעים קיזזו ככל הנראה את העלייה והובילה לירידה זו.

גביית מס שבח ב-2016 הסתכמה ב-4.1 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של 4.7% לעומת שנת 2015, כך פורסם אתמול. מדובר בנתון משמעותי לאחר שנים של עלייה בגביית מס שבח, ולאור עליית המחירים של השנים האחרונות, אולם חשוב לציין כי בעוד מס רכישה "צמוד" יותר לעסקאות, מס השבח נקלט באיחור ומתייחס גם לעסקאות למכירת קרקע.

היקף נמוך גם אחרי החגים

על-פי נתוני הכלכלן הראשי, באוקטובר נרכשו 4,700 דירות בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2011, שהושפע מהמחאה החברתית של קיץ 2011. במשרד האוצר מדגישים כי אמנם מדובר בחודש של חגים, ולכן הנתונים מושפעים מכך, אך גם בניכוי השפעת ימי החופש, היקף העסקאות עדיין נמוך. "יצוין כי מאז 2002 נרשמו רק חמישה חודשים בהם נרשמה כמות נמוכה יותר של עסקאות מזו שנרשמה באוקטובר האחרון", כך בסקירה.

במקביל, בנובמבר בוצעו 8,900 עסקאות, נתון הנמוך ב-9% מהממוצע החודשי בינואר-ספטמבר 2016, ונמוך ב-10% מנתוני נובמבר אשתקד.

במשרד האוצר סבורים שהירידה בהיקף העסקאות צפויה להביא לירידה נוספת בהיקף נטילת המשכנתאות בחודשים הקרובים, משום שהמשכנתאות ניטלות בפיגור ביחס למועד חתימת חוזה הרכישה.

את מגמת הירידה בעסקאות הנדל"ן בתחום המגורים ממשיכים באוצר לייחס להתמעטות רכישות המשקיעים. "כך, בחודש אוקטובר נרכשו כ-800 דירות בלבד על-ידי משקיעים, הרמה הנמוכה ביותר בהשוואה היסטורית. רמה זו אף נמוכה ב-34% ממספר הדירות שרכשו משקיעים ביולי אשתקד, מיד לאחר העלאת מס הרכישה".

עוד על-פי הנתונים, הירידה בפעילות המשקיעים ניכרת היטב בעיר באר-שבע. נזכיר כי במוסף הנדל"ן של "גלובס" נחשף לפני שבועות אחדים כי ייתכן שהשוק המקומי מושפע משינוי מגמה בכל הנוגע למשקיעים. כעת נתוני האוצר מחזקים את מה שנאמר באותה הכתבה: "בפילוח גיאוגרפי בולט במיוחד אזור באר-שבע, אחד האזורים הבולטים ביותר ברכישות המשקיעים מאז אמצע העשור הקודם. משקל רכישות המשקיעים באזור זה בחודשים אוקטובר-נובמבר השנה עמד על פחות מ-14%, השיעור הנמוך ביותר בהשוואה ארצית. נציין כי בשיא פעילות המשקיעים באזור זה, בשנת 2009, ריכזו המשקיעים למעלה משליש מסך העסקאות באזור זה".

הסבר אפשרי: כסף שחור

עוד על-פי הסקירה, "השכר הממוצע למשק של בית של רוכשי דירות להשקעה בחודשים אוקטובר-נובמבר עמד על 27.7 אלף שקל והשכר החציוני על 21.2 אלף שקל, ברוטו לחודש. ערכים אלה דומים לרמות השכר של המשקיעים בשנתיים האחרונות.

"עם זאת, משקל הגרושים והרווקים בקרב המשקיעים בחודשיים האחרונים גבוה מזה שבשנים האחרונות. כמו כן, בולט גידול במשקל המשקיעים שאין להם הכנסות מדווחות כלשהן (מעבודה שכירה או כעצמאי)". נתונים אלה מתקשרים לסקירה הקודמת שפרסם הכלכלן הראשי באוצר במסגרתה נרמז כי על רקע מס דירה שלישית מזהים באוצר תופעה שבה דירות להשקעה נרכשות על-ידי רווקים בעלי הכנסה נמוכה, או ללא הכנסה מדווחת כלל, כדרך להימלט מהמס החדש. הסבר נוסף לתופעה זו, עשוי להיות מעבר של "כסף שחור" בתחום הנדל"ן.

בכל הנוגע לרכישת דירות על-ידי זוגות צעירים (דירה ראשונה), הנתונים מעידים על יציבות, ובנובמבר נרכשו 3,900 דירות, בדומה לממוצע החודשי בינואר-ספטמבר. עם זאת, בהשוואה לנובמבר אשתקד זוהי ירידה של 6%. באוצר מציינים כי לתוכנית מחיר למשתכן השפעה על רוכשי דירה ראשונה ומעניקים שתי דוגמאות. הראשונה היא עלייה של רכישת דירה ראשונה באזור חיפה שמקורה בפרויקט מחיר למשתכן בקרית מוצקין, והשנייה היא ירידה ברכישות של הזוגות הצעירים באזור רחובות לאור סיום ההגרלות בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון.

באזור באר שבע, שם נרשם גידול ברכישת דירה ראשונה, רוב העסקאות היו בשוק היד השנייה (כ-70%), וזאת על רקע מכירת משקיעים לרוכשי דירה ראשונה. כ-50% מהמשקיעים שמכרו דירות בחודשים אלה מכרו אותן לרוכשי דירה ראשונה בעוד שבעשרת החודשים הראשונים של 2016 עמד נתון זה על כ-38%. 

עסקאות לרכישת דירות
 עסקאות לרכישת דירות