המדינה תתמרץ קבלנים לבנות בשיטה מתועשת ע"י מענק

מדובר בפיילוט שנועד לעודד תיעוש בעיקר בבניינים בני 3-9 קומות ■ במקביל, המדינה תיתן מענק עד גובה של חצי מיליון שקל לרכישת ציוד מתאים לבנייה מתועשת ■ "צריך תשתית רצינית של תעשייה"

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

המדינה החליטה לקדם את תיעוש הבנייה, אישרה החלטת ממשלה בנושא וכעת צפויה לפרסם תוכנית תמריצים לעידוד קבלנים לעבור לבנייה מתועשת.

בדיון שהתקיים אתמול (ב') בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת חשפו אנשי משרד הבינוי והשיכון בפעם הראשונה את היקף התמריצים והמענקים לקבלנים: מסלול אחד כולל מענק בגובה של עד 20 אלף שקל לכל דירה שתיבנה בשיטה מתועשת, עד רף של 150 דירות בפרויקט אחד. מסלול שני מתייחס לעידוד קבלנים לרכוש ציוד מתאים לבנייה מתועשת, ובמקרה הזה המדינה תתמרץ את הקבלן על ידי מענק סיוע ברכישת הציוד שיגיע עד חצי מיליון שקל.

על פי הנתונים שהוצגו בוועדת המדע והטכנולוגיה, היקף התקצוב הכולל של המענקים לדירות שייבנו בשיטה מתועשת עומד על 40 מיליון שקל, והיקף הסיוע ברכישת ציוד מתועש עומד על 12 מיליון שקל בלבד.

אמנם מדובר בסכומי כסף לא מבוטלים לקבלן שיעבור לשיטת בנייה מתועשת, אולם היקף התקצוב הכולל של התוכנית נמוך ועשוי להיות קטן מכדי להביא לשינוי אמיתי.

אם במסלול המענק מדובר ב-20 אלף שקל על דירה עד רף של 150 דירות בפרויקט, ונניח שמדובר בפרויקטים של 100 דירות שיבקשו את המענק, מדובר ב-2 מיליון שקל לפרויקט, כך שהתקציב השנתי צפוי להספיק ל-20 פרויקטים בלבד.

גם במקרה של המענק לרכישת ציוד, מדובר בסכום שיספיק לסיוע ל-24 חברות בלבד, מתוך מאות קבלנים רשומים בישראל.

תמרוץ תיעוש הבנייה הוא מהלך חשוב, אך אולי מן הראוי לתקצב אותו בהיקף נרחב יותר אם הממשלה רוצה לעורר שינוי בענף. במשרד הבינוי והשיכון מודעים לכך, ומדגישים כי מדובר רק בפיילוט שמיועד לקידום הנושא, וכי מדובר בתקציב ראשוני בלבד וקיימת הסכמה עם משרד האוצר שבמקרה שתהיה היענות התקציב יגדל.

התוכנית משותפת למשרד הבינוי והשיכון ולמשרד הכלכלה, והתמריצים מכוונים לפלח השוק של בניינים בני 3-9 קומות, בעקבות עבודת מחקר נרחבת שנעשתה במשרד הבינוי והשיכון והעלתה שהבנייה בישראל, במיוחד בבניינים כאלה, אינה מתועשת.

דרוש גם עידוד ממשלתי לתעשייה

בנוסף לתמרוץ הקבלנים, עלתה בדיון גם הסוגיה של המפעלים האחראים על תשתית הבנייה המתועשת. עו"ד מאיה ליפין, נציגת אקרשטיין תעשיות בדיון, אמרה: "אנו סבורים שכל התמריצים לקבלנים לא יסייעו הרבה בלי תשתית רצינית של תעשייה לתחום הבנייה המתועשת.

"אנו בבנייה הטרומית והתעשייתית למעלה מ-80 שנה, אנחנו מפעל שיודע לתת פתרונות תעשייתיים לשכונות שלמות אך החסם מבחינתנו הוא כלכלי. להקים מפעל כזה בלי עידוד ממשלתי ובלי ראייה ממשלתית כוללת לא ילך. זה יכול להתחיל בכך שהעידוד שניתן לקבלנים יינתן גם למפעלים". במשרד הבינוי השיבו לדברים כי הנושא נשקל בימים אלה במשרד.

פרופסור יחיאל רוזנפלד, ראש המכון הלאומי לחקר הבנייה בטכניון, אמר בדיון: "התיעוש יכול להצליח רק אם הדבר יהיה יציב וסדיר, עם מחויבות לאורך זמן. לתת לקבלנים לבנות עשרת אלפים יחידות לאורך כמה שנים, לתת אופק לגופים כאלה שיראו שאפשר.

"ענף הבנייה בארץ טעם את טעמו של התיעוש, בנינו בנייה טרומית והטעם היה טעם מר. אם נמשוך יותר מדי במהירות לצד אחד זה יעלה לנו ביוקר. הנתיב הוא לקדם עד כמה שיותר עבודות הרכבה ופחות עבודות של בנייה רטובה. יותר עבודה מודולרית. זה סוג הדברים שאנחנו יכולים לאמץ ולהטמיע".

יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) סיכם את הדיון ואמר: "זו תחילתה של דרך, אני מקווה שזו תהיה ישיבה מכוננת ושהנושא הטכנולוגי ישתלב בענף הבנייה. נמשיך לעקוב אחר העניין, נעמוד על קידום טכנולוגיה בענף תוך שמירה על הגורמים הישראלים בתעשייה".

טלי הירש שרמן ממשרד הבינוי והשיכון אמרה במסגרת הדיון בועדה כי: "מדובר על שני מסלולים שבאים ליישם החלטת ממשלה לעידוד התיעוש והגדלת הפריון בענף הבנייה. מדובר במענקים לקבלנים עבור בנייה של בניינים בני 3 עד 9 קומות שם נמצא תיעוש נמוך. קבלנים בסיווג נמוך יותר ידרוש לתיעוש ברמה נמוכה יותר, קבלנים בסיווג 4 ו-5 ידרשו לתיעוש גבוה יותר". עוד הוסיפה הירש כי ינתנו מענקים גם בתחום הבנייה הירוקה: "עבור עמידה בתקן של בנייה ירוקה, בין 2,000 ל-5,000 שקל ליחידה תלוי בסיווג".

נציג נוסף של משרד הבינוי והשיכון בדיון , נתנאל לפידות, התייחס לתוכניות להכשרת כח אדם, גם הן חלק מהחלטת הממשלה: "אנחנו הולכים להקים מכון למקצועות הבנייה. הכוונה היא להוסיף 500 מפעילי עגורנים, 3,500 פועלים ו-2,500 מנהלי עבודה. אנחנו מעוניינים גם להיכנס למעגל של הכשרה לאותם אזורים וקהלי יעד שמוכשרים באקדמיה ולא פועלים מכוח הסדרה, פה אנחנו עושים פיילוט עם משרד החינוך מספטמבר הקרוב, 40 תיכונים עם מסלול אדריכלות, בו טכנאי התיעוש יהיה כבר בפנים. באקדמיה רוצים להכניס תכנים בכל המקצועות הקשורים לענף, לא רק מהנדסים גם אדריכלים והנדסאים שכולם יכירו ויהיו חשופים".