לא רק בעיכוב טיסה: גם הקדמת טיסה מזכה נוסעים בפיצוי

ביהמ"ש קבע כי "הקדמה של 6.5 שעות במועד הנחיתה שקולה כנגד נחיתה באיחור של 6.5 שעות" - והורה לחברת התעופה אדריה איירווייז לפצות 14 נוסעים בכ-2,800 שקל כל אחד

שינויים בהרגלי הטיסה / צילום: תמר מצפי
שינויים בהרגלי הטיסה / צילום: תמר מצפי

חברת התעופה אדריה איירווייז תפצה 14 נוסעים בסכום של כ-40,000 שקל (ועוד 6,225 שקל החזר שכר-טרחה והוצאות), בתחשיב של כ-2,800 שקל לכל נוסע, אחרי שטיסתם ארצה שונתה מטיסה ישירה לטיסה עם עצירת ביניים ובשעה מוקדמת יותר - כך פסק בית משפט השלום ברחובות בתביעה שהגישו הנוסעים באמצעות עו"ד אשר רוטבאום.

התובעים הם 14 בני משפחה שרכשו טיסות מתל-אביב ללובליאנה וחזרה של חברת התעופה אדריה לחודש אוגוסט 2015. טיסת ההלוך המריאה במועד, אולם טיסת החזור - שהייתה מתכוננת להמריא בשעה חצות וחצי ולנחות בישראל כ-4 שעות לאחר מכן - הוקדמה, ומתווה הטיסה שונה.

3 ימים לפני החזרה ארצה קיבלו הנוסעים הודעה מסוכן הנסיעות, לפיה ביוזמת חברת התעופה שונה נתיב הטיסה, ובמקום להמריא ישירות לתל-אביב, הם ימריאו מלובליאנה לוינה ומשם לתל-אביב, וכך במקום להמריא בשעה חצות וחצי, מועד טיסת ההלוך בנתיב החדש יועד לשעה 6 בערב - כשהם אמורים לנחות בישראל בשעה 01:00 אחר חצות.

הסיבה לשינוי נתיב הטיסה הייתה רישום יתר (אובר בוקינג) - תופעה ידועה בענף התעופה, שמתרחשת לא מעט. הכוונה היא שחברות התעופה מוכרות יותר מקומות טיסה מאלה שיש בפועל, מתוך הנחה שבכל טיסה כ-2%-3% מהנוסעים לא מגיעים (מסיבות שונות כמו פספוס טיסת ההמשך או תקלות אחרות). במקרים רבים כאלה חברות התעופה אף מציעות לנוסעים פיצוי יזום במטרה שיוותרו על הטיסה - זאת כאשר מספר הנוסעים גבוה.

במקרה הזה לאחר הטיסה הוצע לנוסעים פיצוי של 20 אירו לכל נוסע. התובעים סברו כי הפיצוי הזה אינו ממצה, ובתביעתם דרשו 7,000 שקל לכל נוסע - בהסתמך על החוק.

הנתבעת טענה כי הנוסעים התייצבו במועד ההמראה המחודש, 6.5 שעות לפני המועד המקורי, ומכאן שלמעשה לא סירבו לעלות על הטיסה, ועל כן הם אינם זכאים לפיצוי - אלא שהשופטת רנה הירש פסקה כי מדובר בחוסר תום-לב. "הנתבעת מודיעה לתובעים כי עליהם להתייצב לטיסה חלופית מחד גיסא - ומשתמשת בעובדה שהתייצבו כנדרש כדי לבסס טיעון לשלילה להטבות".

את הפיצוי שקבעה, 2,070 שקל, ביססה השופטת הירש בהתאם לפיצויים כחוק המתייחסים למרחק הטיסה, ובמקרה הזה מדובר על מקטע שבין 2,000-4,500 ק"מ. למרות שלכאורה הנוסעים לא נחתו באיחור של למעלה מ-5 שעות מהמועד המקורי - כפי שקובע החוק כהגדרה לעיכוב בטיסה - הרי שהקדמת הטיסה קיצרה להם את שהות החופשה, וכאן ציינה השופטת כי "לטעמי צריך לחול דין זה כאשר נבדקת תחול החריג המאפשרת הקטנת הפיצוי למחצית למקרה של דחיית שעת הנחיתה (5 שעות) - למקרה של הקדמת שעת ההמראה. הקדמה של 6.5 שעות במועד הנחיתה שקולה כנגד נחיתה באיחור של 6.5 שעות".

אל הסכום הזה הוסיפה השופטת 750 שקל כפיצוי לכל נוסע בסעיף פיצוי לדוגמה, ומכאן שכל תובע יקבל 2,820 שקל, ובסך-הכול יעמוד הפיצוי על 39,480 שקל, בנוסף לשכר-טרחה והחזר אגרה בשווי כולל של 6,225 שקל (ת"א 49782-11-15).