34 מ' ש' בשנה למנכ"לים: כמה עולים לנו בכירי תאגידי המים?

תחקיר "הכול כלול": צמצום במספר תאגידי המים בישראל מ-55 כיום ל-13 בלבד יביא לחיסכון של 496 מיליון שקל בכל שנה לאזרחי המדינה

שתיית מים / צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שתיית מים / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

צמצום במספר תאגידי המים בישראל מ-55 כיום ל-13 בלבד יביא לחיסכון של 496 מיליון שקל בכל שנה לאזרחי ישראל - כך עולה מנייר עמדה רשמי של רשות המים, שנכתב כבר ב-2013 ונחשף בתוכנית "הכול כלול" בערוץ 10. רשות המים היא הגוף המפקח על התאגידים הפרטיים לאחר שהופרטו בעשור הקודם.

בנייר העמדה נחשפה גם עלות השכר השנתית של בעלי התפקיד בכל תאגיד מים "נורמטיבי", כפי שהגדירה רשות המים, שכר שלא היה מבייש חברות גדולות במגזר העסקי - והיא כוללת כמובן רכב צמוד למנהלים הבכירים וגם הזוטרים, הוצאות דלק, הוצאות שכירות ואחזקה ועוד. כל זאת, כמובן, על חשבון צרכני המים בישראל. 

תאגידי המים
 תאגידי המים

לשם המחשה, מנכ"ל תאגיד מים מרוויח שכר בעלות של 618 אלף שקל בשנה, מתוכם שכר של 33 אלף שקל בחודש, רכב צמוד, 3,000 שקל הוצאות דלק, 3,000 שקל הוצאות שכירת ואחזקה ועוד. בחישוב פשוט, רק 55 מנכ"לי התאגידים מרוויחים שכר בעלות מצרפית של 34 מיליון שקל בשנה. אם נוסיף את עלויות השכר של שאר המנהלים ונושאי המשרה בתאגידים - העלות הכוללת תסתכם במאות מיליוני שקלים - על חשבון משלם המסים. 

 

לעומת המנכ"לים, פקיד בתאגיד מרוויח שכר של 5,500 שקל בחודש, ללא שום השתתפות בסוג כלשהו של הוצאות. עלות השכר השנתית שלו היא 89 אלף שקל. שאר המנהלים בתאגידי המים מרוויחים שכר בעלות של 454 אלף שקל ומטה. 

הוצאות החזקת המשרדים של כל תאגיד מסתכמת ב-858 אלף שקל בשנה, ואחזקת המחסנים והמתקנים של כל תאגיד כולל ארנונה מסתכמת ב-1.15 מיליון שקל בשנה. עלות אחזקת סניף ראשי של תאגיד מסתכמת ב-766 אלף שקל בשנה, סניף משני - 162 אלף שקל, ועלות המענה הטלפוני לצרכנים - 412 אלף שקל בשנה. 

עוד פורסם בנייר העמדה של רשות המים, כי בשנת 2011 הוכר לתאגידים סך של 750 מיליון שקל עבור הוצאות הנהלה ותפעול. בפועל הוציאו התאגידים ברכיבים אלה 1.050 מיליון שקל - חריגה של 40% מהנורמה המוכרת.

טבלת עלות השכר המלאה

רשות המים
 רשות המים

תגובת רשות המים: "מחירי המים והביוב בישראל הם מהנמוכים בעולם. מבחינת פיתוח התשתיות אין להשוות את ההזנחה שהייתה בתחום זה בעבר תחת הרשויות המקומיות למהפכה המבורכת שהתרחשה בתחום זה בעשור האחרון. יאמר מיד, עמדתה העקבית של רשות המים מאז ומתמיד, הינה בעד מספר מצומצם של תאגידי מים וביוב (10-13)...שכר העובדים ונושאי המשרה בו, נקבע בהתאם להנחיות הממונה על השכר באוצר. הרשות המקומית הינה בעלת המניות בתאגיד המים והביוב והיא רשאית למנות מטעמה את חברי הדירקטוריון. והכל בהתאם להוראות החוק ובאישור וועדת המינויים הממשלתית".

תגובת שר האנרגיה יובל שטייניץ: "ממערכת הכל כלול לא נעשתה פנייה לתגובה לכל אורך הדרך, למעט המתנה ליד ביתו של השר, מה שלא מנע מהתוכנית לקבוע את מדיניות השר, המהלכים שיוביל ואת תגובתו, תוך השמצות בלתי פוסקות. לאחר מספר דיונים משותפים לח"כים שמולי, כהן, קיש ושטייניץ, סוכם על הצעת חוק חדשה וטובה, שתוביל לצמצום משמעותי במספר תאגידי המים ולייעול במשק המים במדינת ישראל. כל טענה אחרת הינה שגויה ומטעה".

נציין, כי לפני כשלוש שנים החלו בתכנית "הכול כלול" קמפיין לצמצום תאגידי המים בישראל. לפני כשבועיים עבר חוק המים של הכל כלול לצמצום תאגידי המים ל-11 בקריאה טרומית בכנסת.