אודי מירון צפוי למכור את ענני תקשורת בכ-150 מיליון שקל

מירון: "לא לקחנו סיכונים, הלכנו להפקות בינלאומיות ולעולם הדיגיטלי. היינו ילדים טובים והתפתחנו, אבל הבורסה אכזבה - אז יצאנו ממנה"

אודי מירון/ צילום: איל יצהר
אודי מירון/ צילום: איל יצהר

תעשיית התקשורת בישראל, וזה אינו סוד גדול, נתונה זה שנים ארוכות בקשיים הגורמים למרבית הגופים הפועלים בה - ערוצי טלוויזיה, עיתונים ואתרי אינטרנט - הפסדים ניכרים. עם זאת, יש לפחות גוף אחד בתעשייה היודע לייצר רווחיות נאה לאורך שנים - קבוצת ענני תקשורת, העוסקת בפיתוח, הפקה וייצוג של ערוצי טלוויזיה, הנמכרים בעיקר לחברות הכבלים והלוויין.

בשבוע שעבר חתם מייסד החברה ובעליה, אודי מירון, על הסכם למכירת חלק ממניותיו בחברה, בעסקה הכוללת אופציה לרכישת הבעלות המלאה בה תמורת סכום המוערך בקרוב ל-150 מיליון שקל. לצערם של המשקיעים בבורסת תל-אביב, שבה נסחרה ענני תקשורת עד לפני ארבע שנים, את האקזיט הזה הם יפספסו.

בפברואר 2013, לאחר כמה ניסיונות כושלים, הצליח מירון למחוק את מניותיה של ענני תקשורת מהמסחר בבורסה המקומית, באמצעות הצעת רכש שהגיש ליתרת מניות הציבור בחברה (פחות מ-10% מההון). היה זה סופו של מסע בורסאי לא מוצלח במיוחד, שהתחיל במאי 2007 עם הנפקת מניות ואג"ח להמרה, שבה גייסה החברה 36 מיליון שקל (ברוטו).

למרות צמיחה בהכנסות וברווחים וחלוקת דיבידנדים עקבית, צנח בשנה שלאחר ההנפקה מחירה של המניה דלת-הסחירות בכ-80%, ובדצמבר 2008 נסחרה ענני תקשורת לפי שווי מעליב של כ-10 מיליון שקל בלבד.

בשנים הבאות ניצלו מירון (שהחזיק לאחר ההנפקה בכ-45% ממניות החברה) ושותפו דאז, ירון שיינמן, את תמחור החסר של המניה כדי לרכוש חזרה את רוב מניות ענני תקשורת שהוחזקו בידי בעלי עניין בחברה.

כך, בעסקה שבוצעה באוקטובר 2010, רכש מירון 18% ממניות ענני תקשורת, שהוחזקו בידי קרן ההשקעות BCS ובני ברגמן, במחיר ששיקף לענני תקשורת שווי חברה של 40 מיליון שקל. השיפור העקבי בתוצאות העסקיות של החברה, בשילוב עם הצעות הרכש שהגיש מירון, גרמו לכך שמחירה של מניית ענני תקשורת טיפס בעקביות בשנים הבאות, עד שערב מחיקתה מהמסחר היא כבר שיקפה לחברה שווי של כ-75 מיליון שקל.

בשבוע שעבר, פחות מארבע שנים לאחר מחיקתה של ענני תקשורת מהמסחר, התברר כי מירון עשה עסקה מצוינת. ענקית התקשורת האמריקאית ויאקום (Viacom International Media Networks) רכשה חבילת מניות מיעוט בחברה (על-פי רשם החברות, מדובר ב-20% מהון המניות של ענני תקשורת) - וזאת במסגרת הסכם שתנאיו לא פורטו, ואשר במסגרתו ניתנה לויאקום אופציה לרכישה עתידית של מניות השליטה בחברה. רכישה כזו, אם תצא לפועל, תניב למירון, על-פי ההערכות של גורמים בתעשייה, תמורה כוללת של כ-150 מיליון שקל.

"מי שקנה את המניות והאג"ח בהנפקה שלנו ונשאר עד סוף התקופה שלנו בבורסה, קיבל תשואה שנתית של כ-10%, כולל הדיבידנדים", טען השבוע מירון, המשמש כיום יו"ר פעיל של ענני תקשורת. "לא לקחנו סיכונים, עשינו בדיוק מה שאמרנו שנעשה: הלכנו להפקות בינלאומיות ולעולם הדיגיטלי. היינו ילדים טובים והתפתחנו, אבל הבורסה אכזבה - אז יצאנו ממנה".

- למה בעצם הנפקתם מלכתחילה?

"הייתה לי שותפה, קרן BCS, שרצתה שנהיה סחירים, כדי שהיא תוכל לממש את המניות שלה - אבל בבורסה לא הייתה למניה סחירות אמיתית".

חזון משותף

למירון ולויאקום יש היסטוריה משותפת ושותפות משמעותית: החברה הישראלית מחזיקה בבלעדיות ברישיון הייצוג המקומי של ערוצי הילדים ניקלודיאון וניק ג'וניור, ערוץ המוזיקה MTV וערוץ קומדי סנטרל. מלבד הערוצים שבהם היא מייצגת את ויאקום, מפעילה ענני תקשורת, הנחשבת לגוף מרכזי בשוק הטלוויזיה בישראל, כמה ערוצים עצמאיים, ובהם ערוץ החיים הטובים, ערוץ הבריאות, ערוץ האוכל וערוץ אגו.

החברה גם אחראית להפקות מקוריות, שהבולטות בהן הן שתי סדרות ילדים ונוער: "החממה", ששודרה בערוץ ניקלודיאון ב-yes; ו"שכונה", המשודרת בערוץ המקביל בהוט. "החממה" אף נרכשה על-ידי ענקית אמריקאית אחרת, נטפליקס, שהחליטה להפיק ולצלם את הגרסה האמריקאית שלה בישראל. גרסה זו צפויה לעלות לשידור במהלך השנה הנוכחית.

דייוויד לין, נשיא ומנכ"ל ויאקום, אמר בשבוע שעבר, לאחר חתימת ההסכם עם מירון, כי "העסקה הזאת תעמיק את שותפותנו עם ענני תקשורת, שסיפקה הצלחה לשתי החברות במשך שנים רבות. אנו שמחים לבסס עוד יותר את מעמדנו החזק בשוק הטלוויזיה בתשלום ולנצל הזדמנויות חדשות באמצעות מפיקת תכנים מובילה באחד ממגזרי ההפקה הדינמיים ביותר בזירה הבינלאומית".

מירון עצמו אמר: "השותפות הזו עם ויאקום היא עדות לחוזק וליצירתיות של הקבוצה. לאחר שנים של ייצוג מוצלח של ויאקום בישראל, לכבוד הוא לנו לקחת את השותפות הזאת צעד נוסף קדימה. אנו מאמינים כי יחד נשיג הצלחה גדולה אפילו עוד יותר בישראל ובזירה הבינלאומית. אנו מצפים בשמחה לשתף פעולה עם ויאקום ביצירת אופקים חדשים לשוק הטלוויזיה בתשלום המסורתי ולעולם הדיגיטלי הדינמי, וכן למנף את שוק הסטארט-אפ הישראלי החזק לקידום חזוננו הדיגיטלי המשותף".

רווח של 14 מיליון שקל ב-2012

בשנותיה האחרונות כחברה ציבורית נהנתה ענני תקשורת ממגמת צמיחה. הכנסותיה בסיכום 2012 עלו ב-13% ל-125 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה לשנה זו קפץ בכ-40% ל-14 מיליון שקל. עיקר השיפור בפעילות השוטפת יוחס לעלייה בתמורות עבור הפקת תכנים וכן לעלייה בהכנסות מהפקות בינלאומיות והרחבת היצע הערוצים שלה. נוסף על כך, ענני תקשורת נהנתה משיפור רווחיה הגולמיים והתפעוליים.

עם זאת, דוחות הרבעון הראשון ל-2013, שהיו דוחותיה הכספיים הציבוריים האחרונים, העידו על ירידה בהכנסות וברווחי החברה, בעקבות הסכמים חדשים שעליהם חתמה מול לקוחותיה (ככל הנראה הוט ו-yes), אשר העבירו אותה למודל הכנסות קבוע וידוע מראש בכל הערוצים, לעומת הכנסות שהיו תלויות עד אז במספר המנויים לערוצים שהיא מפיקה.

השבוע סירב מירון להתייחס לתוצאות העסקיות של ענני תקשורת בשנים האחרונות, שבהן חזרה להיות חברה פרטית, אבל רמז כי "חברה כמונו, שהיתרונות שלה הם דינמיות, יצירתיות וחזון, פורחת בתקופות כאלה".

מירון, הידוע בברנז'ה כמי שמחובר היטב לקברניטי ויאקום, הצליח, לדברי גורמים בתעשיית המדיה, לשכנע את האמריקאים להיכנס לתעשייה בישראל כחלק ממגמה של רכישת החזקות בגופי תוכן מקומיים בידי ענקיות תקשורת בינלאומיות. אותם גורמים העריכו כי אם העברת הבעלות בחברה תושלם, היא תתבצע לפי שווי חברה של כ-150 מיליון שקל - גבוה פי שניים-שלושה מהשווי שלפיו נרכשו מניות הציבור בענני תקשורת.

האם מירון ימכור את כל מניותיו בחברה? יו"ר ענני תקשורת מסרב להשיב על כך כיום, אבל אומר: "אני רואה את עצמי בענני תקשורת עוד הרבה שנים".